2007-02-09, 21:55
Medlem
Tjena tänkte hör hur man konfar domäner som innehåller åäö i namnet?
funderar på köpa en och prova... dom heter väl typ xn--*******.se?
är det bara att skriva in den domänen i sin domänpekningslista och sen funkar åäö som det ska eller???
Citera
2007-02-09, 22:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technich
Tjena tänkte hör hur man konfar domäner som innehåller åäö i namnet?
funderar på köpa en och prova... dom heter väl typ xn--*******.se?
är det bara att skriva in den domänen i sin domänpekningslista och sen funkar åäö som det ska eller???
Japp man använder namnet i punycode-format (finns en konverterare här: http://mct.verisign-grs.com/index.shtml).
Citera
2007-02-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Japp man använder namnet i punycode-format (finns en konverterare här: http://mct.verisign-grs.com/index.shtml).

Japps funkade fint, dock undrar jag när man går till domän.se så kommer xn--**** domän namnet upp i url fältet (iallafall i FF), hur kringgår man det?
Citera
2007-02-10, 14:36
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Japps funkade fint, dock undrar jag när man går till domän.se så kommer xn--**** domän namnet upp i url fältet (iallafall i FF), hur kringgår man det?

Det gör du antagligen inte.
Citera
2007-02-10, 18:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Kör du med virtual hosts i Apache? Isåfall ska du använda de svenska tecknen i ServerName-direktivet, t.ex:
Kod:
<VirtualHost www.xn--punycodenamnet.se>
ServerName www.detriktiganamnetmedåäö.se
</VirtualHost>
Tror dessutom att man ska editera configfilen med en editor som sparar i UTF-8, är dock ej 100% säker på att det är nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in