• 1
  • 2
2007-02-09, 16:42
Medlem
maddalos avatar
Lite märkligt rubrik, kanske, men vad jag efterlyser är något som jag slök med god aptit varje morgon när jag bodde i Shanghai. Det var ett knyte, som en bulle, i vilken ganska kryddstarka grönsaker placerats i mitten. Den såg inte mycket ut för världen, den här blekblanka morgonbullen, men den var himmelskt god. Är det någon som vet vad jag menar? Det fanns även knyten med kött i.
Citera
2007-02-09, 16:47
Medlem
LadyTieras avatar
Dumpling?
Citera
2007-02-09, 16:49
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Dumpling?

Dumpling? Ja, det kan man nog säga - en variant på dumpling åtminstone, ungefär lika stor som en vanlig svensk ostfralla.
Citera
2007-02-09, 16:56
Medlem
dePauls avatar
Det du pratar om är dumplings också kända som Dim-Sums. Dessa kan varieras i de oändliga med diverse fyllningar och tillagningstekniker, allt från ångkokt till friterat. Vissa är söta medan andra är en typisk förrätt.

~Paul~

PS Det är inte helt så enkelt att laga till riktiga Dim-Sums trots att de ser så enkla ut.
Citera
2007-02-09, 16:59
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det du pratar om är dumplings också kända som Dim-Sums. Dessa kan varieras i de oändliga med diverse fyllningar och tillagningstekniker, allt från ångkokt till friterat. Vissa är söta medan andra är en typisk förrätt.

~Paul~

PS Det är inte helt så enkelt att laga till riktiga Dim-Sums trots att de ser så enkla ut.

Aha, där ser man. Ingenting som du lagat till själv någon gång?

De satt som en smäck på morgonkvisten, och här lär de väl inte gå att få tag i om man inte tar tjuren vid hornen och försöker göra dem själva?
Citera
2007-02-09, 17:07
Medlem
maddalos avatar
En variant på de här http://en.wikipedia.org/wiki/Baozi var det nog, nu när jag surfat runt lite. Någon som känner igen det?
Citera
2007-02-09, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
En variant på de här http://en.wikipedia.org/wiki/Baozi var det nog, nu när jag surfat runt lite. Någon som känner igen det?
Det här är en variant på Dim-Sums. De förekommer under olika namn som på något sätt beskriver deras utseende eller tillagningssätt. Som i det här fallet.

Jag har lagat sådana några ggr men tycker inte att det är värt mödan. Trots att det är väldigt gott så är det helt enkelt för mycket arbete med dem.

~Paul~
Citera
2007-02-09, 17:34
Medlem
Mikaeldwights avatar
Jag har sett färdiga i frysboxen på kinesbutiken , kanske kan va något ?
Citera
2007-02-09, 17:34
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är en variant på Dim-Sums. De förekommer under olika namn som på något sätt beskriver deras utseende eller tillagningssätt. Som i det här fallet.

Jag har lagat sådana några ggr men tycker inte att det är värt mödan. Trots att det är väldigt gott så är det helt enkelt för mycket arbete med dem.

~Paul~

Det verkar onekligen lite jobbigt, men de går väl att frysa in?

Ser mörkt ut för min goda frukost.
Citera
2007-02-09, 17:35
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Jag har sett färdiga i frysboxen på kinesbutiken , kanske kan va något ?

Absolut. Var någonstans? I Malmö, vågar man kanske hoppas? Eller i Göteborg?
Citera
2007-02-09, 17:38
Medlem
maddalos avatar
Jag hittade lite kuriosa om dessa märkliga bullar:

Citat:
Det sägs att baozin har sitt ursprung under de tre kungadömenas tid (220-280 e.Kr.) Den stora militärstrategen under denna tid Zhuge Liang (181-234) var på fälttåg i södra Kina när hans armé plötsligt insjuknade i pest. En vis man som han var hittade han på denna rätt gjord på vetemjöl, gris- och nötkött. Baozin, som hade formen av ett människohuvud, var till en början tänkt att utgöra en slags offergåva, men senare användes baozin även som föda för att få det sjuka soldaterna på fötter igen.

Maträtten kallas därför även mantou eller “mjölhuvud” och den blev sedermera en typisk rätt för kineserna. I vissa delar av södra Kina, till exempel i Shanghai, kallas ångat bröd med eller utan fyllning fortfarande mantou. I norra Kina kallas bullarna däremot baozi, eftersom bao på kinesiska betyder “omslag”.
Citera
2007-02-09, 17:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jag hittade lite kuriosa om dessa märkliga bullar:
Mycket intressant. Dim-Sum betyder fritt översatt "fläck på hjärtat". Det är småplock med fyllning av kött, fisk, skaldjur, söta pastor, kakor osv. De serveras oftast mellan måltiderna eller om en lätt lunch, alt. frukost. Jag har kollat mina böcker och tyvärr så är inte "din" typ av Dim-Sum med. Tur att det finns Internet .

Det här är återigen ett exempel på en lokal rätt som inte är så vanlig utanför Kinas gränser.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in