2007-02-09, 10:24
Bannlyst
Små val avgör livet, så tänker jag starta tänkandet...

Uppväxten styra till stor del av föräldrarna, det kan vi gemensamt skaka hand på, man kan inte påverka skolgång och allt miljön speciellt mycket, men sedan...

I mitt vuxna liv som pågått i ett halv decennium nu, har jag gjort många val, men tänk vad små saker avgör livsödet. Jag gick på en folkhögskola för massor av år sedan, träffade där en flicka som jag föll pladask för, och hon likaså, det slutade med barn och samboende i några år. Men tänk ändå, om jag inte skickat den där ansökan och visat intresse för henne så skulle jag inte sitta i den här sitsen..

Vi gick isär för ett år sedan, och så tänker jag "om jag inte skulle träffat min exflickvän", då skulle jag troligtsvis inte heller träffat min nya, som jag fångade via en stor känd webcommunity, vi blev tillsammans eftersom jag blev singel och småkikade efter söta ansikten, och nu väntar jag barn nummer två, med henne!

Skulle jag dock inte träffat nummer ett, då skulle jag inte träffat nummer två,m inte heller haft mitt jobb som jag fick via nummer ett.. Låter det flummigt? ja, det gör det säkert, men vad jag menar är att , tänk vad små val förändrar livet drastiskt. Om jag aldrig skrivit till flicka nummer två på internet, då skulle jag inte heller vänta barn nummer två...

Så kontentan av det hela är, två livsdrastiska val från min sida var att skicka ansökningsbrevet till folkhögskolan, och skriva ett småflörtigt maila till flicka nummer två via community har gjort mig till tvåbarnsfar och allt vad det innebär!

Vad har ni gjort för små val som förändrat livet drastiskt?
Citera
2007-02-09, 18:07
Medlem
schtekers avatar
Självklart är det så som du beskrivit. Om du valt en annan inriktning på livet kanske du hade blivit diktator, och startat ett krig eller så, men ödets försyn valde annorlunda.

Eller om din pappa psykat dig, oavsiktligt, i tidig ålder kunde det mycket väl ha lett till en helt annan person än som du är nu.

Kaoseffekt, någon?
Citera
2007-02-10, 19:55
Medlem
Man kan aldrig riktigt veta när en handlings konsekvenser tar slut. Och då aldrig om det ursprungliga handlingen var god eller ond.
Kanske blir din förstfödda en massmördare. Då var det inte så bra att du skickade in den där ansökningen. Fast han/ hon kan ju även mörda någon som planderade att göra någontong värre. osv.
Citera
2007-02-14, 01:41
Medlem
Jag brukar hävda att även all skit man har varit med om var viktigt, eftersom det ledde till hur situationen är idag. Har en teori om att det sitter några vävare och snor ihop helt osannolika trådar, sådant vi inte ens reflekterar över, för att det skall bli rätt. Och därmed brukar jag kunna stå ut med rätt irriterande saker (om man ramlar i trappen och vrickar foten så är det för att man annars skulle ha blivit överkörd av en bil) genom att tänka att det hände för att vävarna ville det.

Jag flyttade om en intervjutid, vilket i det långa loppet ledde till att jag blev mor
Citera
2007-02-14, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Jag brukar hävda att även all skit man har varit med om var viktigt, eftersom det ledde till hur situationen är idag. Har en teori om att det sitter några vävare och snor ihop helt osannolika trådar, sådant vi inte ens reflekterar över, för att det skall bli rätt. Och därmed brukar jag kunna stå ut med rätt irriterande saker (om man ramlar i trappen och vrickar foten så är det för att man annars skulle ha blivit överkörd av en bil) genom att tänka att det hände för att vävarna ville det.

Jag flyttade om en intervjutid, vilket i det långa loppet ledde till att jag blev mor

Som nornorna i den fornnordiska mytologin?
Nornorna fanns vid foten av Yggdrasil där de satt
och spann ödet.
Citera
2007-02-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humphrey
Som nornorna i den fornnordiska mytologin?
Nornorna fanns vid foten av Yggdrasil där de satt
och spann ödet.

Japp, jag tycker att det känns mer troligt än Gud
Citera
2007-02-16, 23:21
Medlem
Klaus med ss avatar
Alla val påverkar dig, tom de valen du inte ens visste att du gjorde. Vart du tittar med ögonen, vilka lukter din hjärna koncentrerar sig på, ALLT.
Citera
2007-02-17, 00:41
Medlem
526s avatar
Vi är alla produkter av de beslut vi fattat.

Var en slogan för Pepsi på nittiotalet, tror jag.
Fast på engelska då.
Citera
2007-03-21, 22:55
Medlem
skinnbanjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotte
tänk vad små val förändrar livet drastiskt

Ja verkligen! Jag håller på att försöka skriva en Essä i Svenskans om detta nu. Fan va svårt =/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in