2007-02-09, 00:15
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Dricker själv bara loka eller vishy, men är det onyttigt med light? jag menar ser tjockisar som tror dom ska gå ner i vikt pga av light,.
Kalorimässigt är light-varianter såklart att föredra. Däremot är det väl så att de sötningsmedel som används istället inte är helt hälsosamma i större mängder. Sitter inte på några fakta, men enligt vad jag har förstått är det så. Har även hört från diverse "kostexperter" att aspartam ger ökade hungerkänslor, vilket inte kan vara bra om man vill gå ner i vikt ^^

Det där med tjockisar och light-läsk är ganska kul egentligen. Jobbade för nåt år sen extra på ett gatukök där c:a 80% av alla överviktiga damer och herrar beställde en cola light till sin dubbla 150-grammare med extra dressing. En annan kul grej är att folk inte inser att exempelvis juice är en större kaloribomb än vad läsk är, även om det såklart följer med en del nyttigheter i juicen som inte finns i läsk.

OnT:
Pepsi Max är godare. Händer att jag köper den när jag vill ha riktigt mycket läsk, exempelvis på bakfyllan, för att det känns lite äckligt att hälla i sig litervis med sockerlösning. Ska jag bara dricka en 33-centilitare är det dock vanlig coca-cola som gäller. Men oftast blir det Ramlösa med smak av granatäpple, fräschare och godare.
Citera
2007-02-09, 10:14
Bannlyst
pepsi max är oftast billigare med, brukar vara 3 1.5 L för 25 kr + pant
Citera
2007-02-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Det där med tjockisar och light-läsk är ganska kul egentligen. Jobbade för nåt år sen extra på ett gatukök där c:a 80% av alla överviktiga damer och herrar beställde en cola light till sin dubbla 150-grammare med extra dressing.
33 cl cola light = 1 Kcal
33 cl cola = 150 Kcal
150 grammare = 300 Kcal

Sa, vad ar bast om du far valja pa 301 Kcal eller 450 Kcal?

De har personerna kanske ansag att cola light inte paverkade intrycket av maltiden namnvart, men drog ner kalorierna med 30%.

En annan rolig "missuppfattning". Om du far ta bort en del av en semla for att minimera kaloriintaget, vilken del ska du ta bort? Mandelmassan, gradden, eller bullen?

Svar: bullen.
Citera
2007-02-09, 13:25
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
33 cl cola light = 1 Kcal
33 cl cola = 150 Kcal
150 grammare = 300 Kcal

Sa, vad ar bast om du far valja pa 301 Kcal eller 450 Kcal?

De har personerna kanske ansag att cola light inte paverkade intrycket av maltiden namnvart, men drog ner kalorierna med 30%.

En annan rolig "missuppfattning". Om du far ta bort en del av en semla for att minimera kaloriintaget, vilken del ska du ta bort? Mandelmassan, gradden, eller bullen?

Svar: bullen.

De 150-grammare som serverades låg inte på 300 kalorier. Tre skivor rågbröd är 300 kalorier. Vi snackar minst det dubbla, och oftast ackompanjerat av en saftig portion pommes frites. Självklart blir det färre kalorier med en lightdryck, men jag tycker ändå att det tyder på ett vridet förhållande till mat. Nu ska jag väl inte klaga visserligen, utan de där kaloridammsugarna till människor hade jag väl stått utan extrainkomst under den tiden..
Nu ska jag sluta snacka off-topic, jag bockar och ursäktar mig.
Citera
2007-02-09, 13:42
Medlem
hårdkårs avatar
Föredrar Pepsi Max över Coca-Cola Light då den sistnämnda samkar mycket lite.
Förövrigt klunkar jag Pepsi max just nu i denna stund. Med hopp om att göra någon avundsjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi_max
Jag föredrar mig själv.
Sprutar du om man skakar dig?
Citera
2007-02-09, 14:09
Medlem
OliTs avatar
Mellan Pepsi Max och Cola Light vinner Pepsi Max, men om man istället ställer Tab X-tra mot Pepsi Max blir det tightare, jag tror att det är dött lopp för mig.
Citera
2007-02-09, 14:12
Medlem
Pepsi_maxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Föredrar Pepsi Max över Coca-Cola Light då den sistnämnda samkar mycket lite.
Förövrigt klunkar jag Pepsi max just nu i denna stund. Med hopp om att göra någon avundsjuk.

Sprutar du om man skakar dig?

Try me
Citera
2007-02-09, 14:19
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi_max
Try me
Nja, man vet inte vad det är som kommer.
Citera
2007-02-09, 14:29
Medlem
OliTs avatar
Ragga får ni göra på Spraydate, tillbaka till topic nu.

/Moderator
Citera
2007-02-09, 14:45
Medlem
Crilles avatar
Innan Cola bytte sötningsmedel i sin Light så var det väldigt jämt mellan dom, men efter bytet så är Pepsi Max helt överlägsen. Helt klart min favoritläsk.
Citera
2007-02-09, 15:08
Medlem
finapengars avatar
får helt klart hålla med majoriteten här. Pepsi max är helt klart den lightläsken som smakar bäst och är mest likt den vanliga colan. Faktiskt och konstigt nog måste jag säga då vanlig Cola smakar mycket bättre än pepsi. Coca-cola måste verkligen fundera över detta då många verkar välja pepsi max mot deras lightvarianter men deras vanliga cola väljs före pepsi. Ombytta roller. Sen hur nyttigt det är med de sötningsmedlen som finns i lightläsk är i längden och i mängder vete fan. Samt att det är frätande fortfarande.

Men Jag har nu vant mig vid max och smakar jag sockrad cola blir det snabbt kvalmigt, lite som när man vande bort socker ur kaffet.

Trevlig fredag gott folk. Laga god mat i helgen, ska själv göra en fin kycklingsallad till i kväll. (med pespi max i kylen)..
Citera
2007-02-09, 15:14
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Kalorimässigt är light-varianter såklart att föredra. Däremot är det väl så att de sötningsmedel som används istället inte är helt hälsosamma i större mängder. Sitter inte på några fakta, men enligt vad jag har förstått är det så. Har även hört från diverse "kostexperter" att aspartam ger ökade hungerkänslor, vilket inte kan vara bra om man vill gå ner i vikt ^^

Det där med tjockisar och light-läsk är ganska kul egentligen. Jobbade för nåt år sen extra på ett gatukök där c:a 80% av alla överviktiga damer och herrar beställde en cola light till sin dubbla 150-grammare med extra dressing. En annan kul grej är att folk inte inser att exempelvis juice är en större kaloribomb än vad läsk är, även om det såklart följer med en del nyttigheter i juicen som inte finns i läsk.

OnT:
Pepsi Max är godare. Händer att jag köper den när jag vill ha riktigt mycket läsk, exempelvis på bakfyllan, för att det känns lite äckligt att hälla i sig litervis med sockerlösning. Ska jag bara dricka en 33-centilitare är det dock vanlig coca-cola som gäller. Men oftast blir det Ramlösa med smak av granatäpple, fräschare och godare.

Väldigt många människor verkar sanslöst förvirrade när det kommer till mat, och lättlurade som ett gäng blåögda får. Ett stort skäl till detta är att exv. kvällstidningar skriver råd om dieter o dyl. trots att de i princip helt saknar kunskapen om hur kroppen fungerar och svarar på olika former av mat. Det är komplexa samband.

Och det där med att dricka lightläsk är i mina ögon extremt osunt. Om man vill gå ner i vikt eller undvika socker så dricker man vatten. Om man är sötsugen men inte vill trycka in massa kemikalier i kroppen så dricker man juice. Om man är sötsugen och skiter i allt så dricker man vanlig läsk. Fel, man unnar sig det, som någonting extra. Det ska inte tillhöra normaliteterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in