2007-02-08, 16:45
Medlem
hubbes avatar
Hallå.

Jag är projektanställd och idag sa min arbetsledare till mig att imorgon är sista dagen som vi jobbar.
Nu tänkte jag höra med er om det verkligen är ok att bara säga en dag att imorgon så är det sista dagen som vi jobbar?
Citera
2007-02-08, 17:27
Medlem
felstavadds avatar
Ett projekt är ett projekt d.v.s om det inte förlängs så slutar det vid det datumet som projektet är sagt att upphöra. När du började projektet så borde det stått angivet på ditt anställningspapper fr.o.m.-t.o.m. datum för projektet.

Så, ja om inget annat beslutats så upphör projektet. Vad jag förstår så får man bara driva projekt i max 2 eller om det är 3 år. Sen ska det antingen läggas ner eller ingå i ordinarie verksamheten.

Men visst det kan ju ha skötts snyggare än att bara komma dagen innan och säga att imorrn är det slut. En liten redovisning eller förklaring till varför det inte fortsätter tycker jag ni kan begära .
Citera
2023-04-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Ett projekt är ett projekt d.v.s om det inte förlängs så slutar det vid det datumet som projektet är sagt att upphöra. När du började projektet så borde det stått angivet på ditt anställningspapper fr.o.m.-t.o.m. datum för projektet.

Så, ja om inget annat beslutats så upphör projektet. Vad jag förstår så får man bara driva projekt i max 2 eller om det är 3 år. Sen ska det antingen läggas ner eller ingå i ordinarie verksamheten.

Men visst det kan ju ha skötts snyggare än att bara komma dagen innan och säga att imorrn är det slut. En liten redovisning eller förklaring till varför det inte fortsätter tycker jag ni kan begära .

Hur kommer det sig att vissa projektanställningar kan hållas på längre? Vet den som har hållit på i 10 år? Antar att man söker nya projektmedel isåfall?
Citera
2023-04-18, 18:06
Medlem
Projektanställning låter som inom bygg..då vet man ett slutdatum, eventuella förseningar å tillägg är vanligt.
Citera
2023-04-18, 20:28
Medlem
Sonny00s avatar
Tråkigt att höra att du fick reda på att det var din sista dag på så kort varsel. Enligt svensk lagstiftning måste en arbetsgivare ge en anställd en viss uppsägningstid innan anställningen avslutas. Uppsägningstiden beror på hur länge du har arbetat för företaget och vad som står i ditt anställningsavtal.
Om din arbetsledare inte har gett dig tillräckligt med uppsägningstid kan du kontakta facket eller en juridisk rådgivare för att få hjälp med att bedöma om det finns några rättsliga åtgärder du kan vidta.
Citera
2023-04-18, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd

Måste kännas skönt för dig nu då till sommaren då du blir ledig och kan göra vad du vill istället för att springa arslet av dig till en arbetsgivare och chef som varje morgon vill se dig arbeta eller vara på plats. Din egen frihet och tid är värd mer än att gå till någon annan och försöka göra ett bra jobb, dagarna i ända utan att få något tillbaka. Som nu tex när du bara blir utsparkad sas, men du har ju fått din ersättning för jobbet trots allt.
Citera
2023-04-18, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tråkigt att höra att du fick reda på att det var din sista dag på så kort varsel. Enligt svensk lagstiftning måste en arbetsgivare ge en anställd en viss uppsägningstid innan anställningen avslutas. Uppsägningstiden beror på hur länge du har arbetat för företaget och vad som står i ditt anställningsavtal.
Om din arbetsledare inte har gett dig tillräckligt med uppsägningstid kan du kontakta facket eller en juridisk rådgivare för att få hjälp med att bedöma om det finns några rättsliga åtgärder du kan vidta.

En projektanställning är från ett visst datum till ett annat datum. Kan visserligen förlängas med ett nytt kontrakt då om projektet kommer dra ut på tiden, annars är anställningen bara slut när projektet och sista dag för anställning passerat.
Citera
2023-04-18, 22:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
Hallå.

Jag är projektanställd och idag sa min arbetsledare till mig att imorgon är sista dagen som vi jobbar.
Nu tänkte jag höra med er om det verkligen är ok att bara säga en dag att imorgon så är det sista dagen som vi jobbar?
Vad står det i ditt anställningsavtal, gällande när anställningen ska ta slut?
Citera
2023-04-19, 07:06
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Hur kommer det sig att vissa projektanställningar kan hållas på längre? Vet den som har hållit på i 10 år? Antar att man söker nya projektmedel isåfall?

Nu var ju detta några år sen jag jobbade i projekt men då sökte man nya medel och bytte ansvarig myndighet, dvs att t.ex. Af lämnade över ansvaret till t.ex Försäkringskassan samt ändrade något i upplägg och målgruppen, vips så kunde man köra ett liknande projekt i två år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in