• 1
  • 2
2007-02-08, 12:15
Bannlyst
Hamburgerjounalistiken har en nyrnessans. Billig dlig journalistik blandad
med en vxande dos skvaller och ren underhllning. I andra lnder finner vi givetvis ocks denna slags kommersiella underhllningsjounalistik.
Mlgrupperna r de lgutbildade och de okunniga. Aftonbladet gr i tten. Man rknar cyniskt click och slda lsnummer och drmed pengar i fickan till sina gare. - En sdan journalistik r sannolikt inte intresserad i ngon folkbildning.

Den stora skillnaden mellan svensk hamburgerjournalistik och annan europeisk r att den den svenska alltid r politiskt korrekt i sitt djupare material och nyheter. Sjlvcensur i Europas tabloider r mycket sllsynt men mycket vanligt Stockholm. Hr r sjlvcensuren en religion som inte ens tillts att debatteras.

Vi kan jmfra tabloiden Ekstrabladet i Danmark. Hr har man nrmast icke PKism som religion. Ekstrabladets ideologi r att alltid ifrgastta makten och dess beslut. Man pekar p fel och stller kritiska frgor p ett stt som skulle vara otnkbart fr Aftonbladet. EB r lite rebelliska och lter sig inte styras av ngon.

Hamburgerjournalistiken i vriga Europa lr drfr sina lsare att ifrgastta saker och tnka kritiskt. Aftonbladet dremot gr det omvnda, deras lsare betraktas som mer dumma. - Ekstrabladet serverar allts sallad p hamburgaren.

I Aftonbladet anser man censur r ett mste. I Ekstrabladet anser man att det r upp till lsaren att avgra om en kriminellas kulturella bakgrund r relevant fr en hndelse eller inte. Aftonbladet dremot tycks tycka att svenska folket inte r mogna eller intelligenta nog fr att kunna smlta den informationen. (Notera att Danmark och Sverige nrmast har identiska pressetiska regler)

I Ekstrabladet r till skillnad frn i Aftonbladet invandrare inte alltid ngra stackare. Ekstrabladet kritiserar ofta tex Imamer som ngra maktgalna smpvar och presenterar reportage om deras hyckleri. P samma stt som vnstern angrepp kristendommen p 70-talet. Muslimer r dremot alltid
ngra stackare i Aftonbladet, tom mrdare och vldtkstmn.

Om Aftonbladet var en matrtt skulle det vara en 400grams hamburgare med socker, smr och inga vitaminer. 8000 osunda kalorier - Du skulle bli fet, beroende och dum som en gris p nolltid. Aftonbladet ger idag enbart samma kick som snabba kolhydrater. Det r meningen att du skall gapa nr du lser den.
Citera
2007-02-08, 12:37
Medlem
Airbuzzs avatar
Det knns som att journalistkulturen r i brant nedfrsbacke, men dr mste man ju, som ofta ppekas, ven klaga p dem som kper tidningarna.
Vi hller alla p att bli totalt dumma i huvudet allts.
Citera
2007-02-08, 12:47
Medlem
Golonkas avatar
Jag har faktiskt helt slutat kpa kvllsblaskorna. Skiter i dem totalt vad n lpsedlarna skriker. Det var som att sluta snusa eller lgga av med fet mat... Knns jvligt bra! Gr s ni andra ocks! Om konsumenterna utvar den enda makt de har, att inte kpa produkten, s kommer de enligt ekonomins alla lagar att antingen frndras eller frsvinna! En win-win-situation!!
Citera
2007-02-08, 12:58
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Skiter i dem totalt vad n lpsedlarna skriker.

Men om ngon rasar ver en nakenchock kper du vl?
Citera
2007-02-08, 13:57
Medlem
Bonzo666s avatar
Jag gillar verkligen formatet p kvllspressen: lttlst fr sllsning, stor rubrik och "enkel" text som man kan lsa nr man ter, sitter p ett tg etc etc. ven om jag hellre lser tyngre artiklar och kanske helst bcker s r detta ett format som borda kultivers fr vad det r: en enkel och helt smrtfri produkt som kan intas oavsett vilket skick man kan vara i. Problemet? Kvalitn r s usel att det inte gr lngre. Jag studerar och kan vid kvllen vara ganska trtt i hjrnan. I det lget s r kvllspressformatet perfekt. Men s lnge innehllet r s tunt, och ofta nstan mer disinformerande eller missledande i min mening, s VILL man inte. Tycker att kvllstidningarna blir vrre och vrre faktiskt. Frn halvtaskigt, till lgt, till riktigt uselt idag..

Brukade verkligen gilla att tex efter ett vldigt fysiskt sommarjobb i fjortislder slappna av och lsa tex Expressen medan jag t lunch. Just nu s r min enda urskt fr att ibland lsa skrpet att jag vill veta vad som diskuteras bland folk (eftersom spridningen r stor, och de till viss del stter vissa frgor i diskussionspunkten). Men som informationsmedel fr tex sakfrgor eller plitlig information om .. ja det mesta.. s FUNKAR det inte.

Efter en fljetong i bde expressen och aftonbladet angende en sak som jag knde vl till, som blev s sensationaliserad att 90% var rakt felaktigt/inkorrekt (nr jag var 16-17) s brjade jag undra ver sanningshalten och metoderna som dessa skrptidningar sysslar med. Idag orkar jag inte kpa dem om jag inte r riktigt sugen p att lsa NGOT.

Ser egentligen bara DN som fungerande nyhetsklla idag. ven med brister p sakkunskap i vissa mnen s verkar de tminstone ha ngon som helst ambition kvar att gra ett hantverk?
Citera
2007-02-08, 14:19
Medlem
Bom Tombadills avatar
Undviker de svenska tabloiderna som pesten!

Kafir, jag snodde lite text av dig, ok hoppas jag?
Citera
2007-02-08, 16:04
Medlem
Herr bbels avatar
Jag blir helt paff! Ingen kper vl, varken Aftonbladet eller Expressen, s vitt jag vet. Har alldrig mtt en mnniska som inte hatar dessa tidningar. Det str ju alldrig ngot vettigt i dem! Sedan lser jag att de har typ en million (!) lsare var... Jag fattar inte... nu gr jag och lgger mig.
Citera
2007-02-08, 16:40
Medlem
Rooneys avatar
Kpte alltid dessa tidningar frr (frmst GT) nr jag tgpendlade en timme ngra gnger i veckan. Nu gr det inte lngre, har svrt att hitta ngot som kan vara av intresse. Hnt Extra maskerat som nyheter.

Sponsrar dem dock ibland nr det fljer med ngon film med tv-bilagan som kan vara vrd 20-25 kronor, men d "gidder jeg" inte ens ppna tidningen...

Problemet r inte tidningarna utan folket. Vi r helt enkelt korkade och vill matas med mer idioti. Tidningarna ger oss bara vad vi vill ha.
Citera
2007-02-08, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666

Brukade verkligen gilla att tex efter ett vldigt fysiskt sommarjobb i fjortislder slappna av och lsa tex Expressen medan jag t lunch. Just nu s r min enda urskt fr att ibland lsa skrpet att jag vill veta vad som diskuteras bland folk (eftersom spridningen r stor, och de till viss del stter vissa frgor i diskussionspunkten). Men som informationsmedel fr tex sakfrgor eller plitlig information om .. ja det mesta.. s FUNKAR det inte.

- Bra formulerat, tidigare var det ett visst utbyte i svenska tabloider. Man kunde sl igen tidningen med en liten jaha knsla i magen. - man kunde alltid hitta nt vettigt i nt hrn. - Idag kan man bara trstlst fladderlsa (precis som alla andra) igenom ett funnet aftonblad fr att frst eftert mrka att den r tre dagar gammal utan att ens bli frvnad.

Aftonbladet r idag lika tam och frutsgbar som att Gullious nsta krnika kommer att frsvara (projisera) "orttvist behandlade" arab/er i ngon form och att drottning Sylvia kommer att figurera p Svensk damtidnings nsta lp.

Aftonbladet har utvecklat ett stort lsarfrrakt. Vilket faktiskt sger mer om Aftonbladets journalister n om deras frmodat korkade lsare. Aftonbladet har ett ansvar och utger sig fr att ta ansvar. - Kalle Anka utger sig fr att vara Kalle anka, de behver inte ta ansvar. - Men Aftonbladet s k a l l ta ett ansvar. Idag nr AB den stora publik som politikerna aldrig nr och framfrallt s nr Aftonbladets journalister politikerna som folket aldrig nr.

Det Aftonbladet sysslar med r att missbruka sin position och missbruka yttrandefriheten. Deras skyldighet r att st p lsarnas sida och inte vara den politiskt korrekta maktens taltratt och frvandla sina lsare till ointelligenta fladderlsare. Vem vill fr vrigt annonsera i en fladdertidning?

Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Ser egentligen bara DN som fungerande nyhetsklla idag. ven med brister p sakkunskap i vissa mnen s verkar de tminstone ha ngon som helst ambition kvar att gra ett hantverk?

Du r DN-skadad. - Danska tabloider har en djupare debattniv n DN.
DN r lika politiskt korrekt som vilken insnad miljonrsvnster som helst.
men med en finare fasad.

DN r lika full av sjlvcensur och verbeskyddande av vansinniga politiska beslut och sjlvcensur som Aftonbladet. Srskilt DN debatt. DN r ocks en lokaltidskrift fr innerstanseliten. DN har i hgsta grad medverkat till frdummningen i innerstan. DN lsare (Aftonbladets redaktion bla) vet ju absolut ingenting om vad som hnder utanfr slussarna numera.

DN r precis som Aftonbladet full av debatt-tabun och gr precis som aftonbladet sina lsare dumma.
Citera
2007-02-08, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bom Tombadill
Undviker de svenska tabloiderna som pesten!

Kafir, jag snodde lite text av dig, ok hoppas jag?

I dont give a Aftonblad.
Citera
2007-02-08, 18:06
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
- Idag kan man bara trstlst fladderlsa (precis som alla andra) igenom ett funnet aftonblad fr att frst eftert mrka att den r tre dagar gammal utan att ens bli frvnad.
Precis. Idag lser jag aftonbladet p hgst 10 minuter. DET r fan sorgligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Du r DN-skadad. - Danska tabloider har en djupare debattniv n DN.
DN r lika politiskt korrekt som vilken insnad miljonrsvnster som helst.
men med en finare fasad.

DN r lika full av sjlvcensur och verbeskyddande av vansinniga politiska beslut och sjlvcensur som Aftonbladet. Srskilt DN debatt. DN r ocks en lokaltidskrift fr innerstanseliten. DN har i hgsta grad medverkat till frdummningen i innerstan. DN lsare (Aftonbladets redaktion bla) vet ju absolut ingenting om vad som hnder utanfr slussarna numera.

DN r precis som Aftonbladet full av debatt-tabun och gr precis som aftonbladet sina lsare dumma.
Jag hyllar allts inte DN! Men jag kan inte se ngon annan svensk tidning som r bttre n DN just nu (som jag kanske borde ha uttryckt det). Att DN:s lsare missar allt utanfr Stockholm r jag enig med tyvrr. Landskronasitsen r ett sdant exempel. Jag r mil frn SD men skriker som en liten gris i ilska ver tramsandet kring I&I kopplat till Landskrona..
Citera
2007-02-10, 11:39
Medlem
Bullens avatar
Jag lser 4 tidningar om dagen varav AB och Expressen r tv av dom.
Eftersom jag jobbat p alla fyra s kan jag bara bedmma. Dock inte Ekstabladet, vilken jag aldrig lst.

Aftonbladet r Nordens strsta tidning tror jag. Och har en otrolig framgng s uppenbart gr dom ngot rtt.
Att undanta material ur en tidning medfr ett tapp av mnga lsare och drmed kpare och annonsrer. Drfr fr man st ut med 3 uppslag Ann Nicole Smith.

Motsatsen r som DN att gna sig t frlustarbete och krav p stdpengar.

Dr har man reportrar som fiser ur sig en artikel i veckan. Vilket r raka motsasten till kvllstidningarna dr man som reporter kan bli tvingad att producerar flera artiklar om dagen.

Sen ngot viktigt nr man jmfr tidningarna. Blanda inte ihop papperstidningarna med ntupplagan. Det r skilda redaktioner med egna ansvaraig utgivare. Det som skrivs p "ntsajten.se" behver allts inte finnas i pappret.
Personligen tycker jag att kvllstidningsorden r verrepresenterade p ntet jmfrt med i tidningarna.

Lser man endast p ntet fr man allts en annan bild av tidningarna n om man lser pappret.
Allts br man referera till aftonbladet.se eller till Aftonbladet och inte klumpa ihop dom..
Publicistiska beslut kan allts skiljas t. Vilket jag inte tror att gemene man frstr.
Drfr borde man lyfta bort "Frga Gerdin" frn ntet och istllet ha "Frga Ljunkvist" (eller vad han nu heter).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in