• 1
  • 2
2007-02-08, 02:10
Medlem
Jag skulle vilja vet hur man går tillväga för att tillverka tabletter själv. Jag är altså inte intereserad av gellatinkapslar utan riktiga piller.

Hur formar man pillren, har man dom i flytande form och sen gjuter dom eller kanske pressar man ett pulver under högt tryck för att få formen man vill ha.
Om man pressar piller på detta sätt vad använder man för maskin att pressa dom och hur får man tag på en sån.

Seriösa läkemedel tillverkas väl förmodligen i en stor automatiserad process men mindre företag borde väl ha någon mer manuell metod och om inte annat så måste man ju ha använt någon simplare metod innan det hela blev automatiserat.

På tex ipren står det att dom innehåller bindemedel, vad är det för medel man använder?
Citera
2007-02-08, 09:29
Medlem
Gromnas avatar
Du kan börja med att ta en titt på detta avsnitt: Discovery.Channel.How.Its.Made.S01E12.PDTV.XviD-SSTV

Då får du se hur tillverkningen går till i stor skala, ganska intressant. Inte det du söker, men eftersom du är intresserad tror jag det passar dig.
Citera
2007-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Du kan börja med att ta en titt på detta avsnitt: Discovery.Channel.How.Its.Made.S01E12.PDTV.XviD-SSTV

Då får du se hur tillverkningen går till i stor skala, ganska intressant. Inte det du söker, men eftersom du är intresserad tror jag det passar dig.

Ja det va faktist lärorikt.. dock så sa dom inte vad som används som bindmedel. Nån som vet?
Citera
2007-02-08, 12:29
Bannlyst
En pillerpress måste väl va skitdyr? iof så är den betald fort om affärerna går som dom ska
Citera
2007-02-08, 15:03
Jag har/hade en (vet inte var den har tagit vägen). Men den påminde lite om en vitlökspress (denna press var ifrån början av 1900-talet). Alltså man tryckte ihop den, så var där 4 st "klor" som pressades ihop till en rund form av ett piller, ca 7-8 mm stort.

Dock lyckades jag aldrig skapa några hållbara piller. Iof. försökte jag inte så mycket, endast med bl.a stärkelse o sånt, men rätt bindemedel är en viktig del i alla fall!
Citera
2007-02-08, 15:38
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OraT
Ja det va faktist lärorikt.. dock så sa dom inte vad som används som bindmedel. Nån som vet?
Läs på fass.se vad för olika bindemedel dom olika företagen använder i sina mediciner.

Såhär gör du om du vill tillverka enkla piller, substans + gladpack (eller vad som helst som smälter av magsyran)
och in i mikron/ugn en snabbis så plasten smälter igen.
Citera
2007-02-08, 18:20
Medlem
Efter lite googlande har jag kommit fram till att bindemedlet i de flesta tabletter ofta är någon form av cellulosa eller liknade. Knepet för att få tabletterna att hålla ihop är nog att man måste dragera? dom. Om man "klarlackar" sina piller med någon slags sockerlösning eller nått annat som stelnar relativt fort så borde ju hållbarheten öka.

Psychopatic: Du vet inte var man skulle kunna hitta en sådan press, En ebay sökning på tablet press på ebay gav ett antal träffar samtliga med ett pris över 2000$ vilket är lite väl mycke för min smak.
Citera
2007-02-08, 18:23
Medlem
Ralf2s avatar
Jag är helt säker på att jag har haft nån ebook som tog upp precis hur dom gör när dom tillverkar tabletter men nu kan jag inte hitta igen den! Grr!

Hur som helst så använder dom väl mikrokristalin cellulosa eller laktos eller nåt liknande som bindemedel och magnesiumstearat för att pulvret ska glida bättre igenom apparaten och för att själva ytan på tabletten ska bli bättre och inte fastna i "stampen". Det ska även vara rätt hårdhet på tabletten för att det ska tas upp bra, för hård så går den bara rätt genom tarmkanalen och ut i feces...
Citera
2007-02-09, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Jag är helt säker på att jag har haft nån ebook som tog upp precis hur dom gör när dom tillverkar tabletter men nu kan jag inte hitta igen den! Grr!

Hur som helst så använder dom väl mikrokristalin cellulosa eller laktos eller nåt liknande som bindemedel och magnesiumstearat för att pulvret ska glida bättre igenom apparaten och för att själva ytan på tabletten ska bli bättre och inte fastna i "stampen". Det ska även vara rätt hårdhet på tabletten för att det ska tas upp bra, för hård så går den bara rätt genom tarmkanalen och ut i feces...

Om du kunde hitta den eboken och lägga upp den skulle det verkligen uppskattas.
Att hitta lite simplare tablettpressar verkar vara svårt.
De billigaste jag har hittat online kostar som sagt runt 2000$ och kan producera 1000 tabletter i timmen och det känns som lite overkill.
Citera
2007-02-09, 10:59
Citat:
Ursprungligen postat av OraT
Psychopatic: Du vet inte var man skulle kunna hitta en sådan press, En ebay sökning på tablet press på ebay gav ett antal träffar samtliga med ett pris över 2000$ vilket är lite väl mycke för min smak.
Ingen aning tyvärr. Den jag hade var typ ett museieföremål, hittat i apotekets källare.
Citera
2007-03-03, 20:24
Medlem
Ralf2s avatar
Nu har jag hittat den där eboken tillslut (en månad senare...). Jag märker att det är nån idiot som scannat in den så fonten ser lite skum ut på vissa ställen, men det går ju bra att läsa ändå.

http://rapidshare.com/files/19238855...c.pharmacy.pdf
Citera
2007-03-03, 20:33
Medlem
Squalos avatar
Vad gäller piller-pressar så såg jag någon grej på nån drogshop på internet för 2-3 veckor sen. Så det bör ju gå att hitta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in