Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-05, 11:44
  #373
Medlem
KellogsFrostiess avatar
Linsvätska på flyg?

Tjenare, ska åka utomlands inom Europa nu om några dagar och eftersom jag har linser kräver det att jag måste medföra Linsvätska. För er som inte vet så ser linsvätska ut precis som vatten och hålls i en flaska som rymmer 355mL (med etikett och markerad flaska)
Hur ser det ut i Sverige om man ska till ett annat land med en vätska? Får man det?
För jag vill inte att dom på flygplatsen ska ta den och slänga vätskan eftersom den är ganska dyr.

Kommer dock ihåg att ja fick igenom vätska från Polen till Sverige förra året. Var dock tvungen att ta ut vätskan och "hälla" lite på min hand för att intyga att det är vatten.

Nå, hur ser det ut? [Sökt igenom Fb inte hittat någon topic abg. detta så hoppas denna ligger rätt]

MvH/
Citera
2012-07-05, 11:49
  #374
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellogsFrosties
Tjenare, ska åka utomlands inom Europa nu om några dagar och eftersom jag har linser kräver det att jag måste medföra Linsvätska. För er som inte vet så ser linsvätska ut precis som vatten och hålls i en flaska som rymmer 355mL (med etikett och markerad flaska)
Hur ser det ut i Sverige om man ska till ett annat land med en vätska? Får man det?
För jag vill inte att dom på flygplatsen ska ta den och slänga vätskan eftersom den är ganska dyr.

Kommer dock ihåg att ja fick igenom vätska från Polen till Sverige förra året. Var dock tvungen att ta ut vätskan och "hälla" lite på min hand för att intyga att det är vatten.

Nå, hur ser det ut? [Sökt igenom Fb inte hittat någon topic abg. detta så hoppas denna ligger rätt]

MvH/


I handbagage så får du ta med dig 1DL som ryms i den sån här återförslutningsbar påse om jag minns rätt, vad som gäller i bagage som du checkar in är jag osäker på men det är väl inte lika strikt där. Kolla på ditt flygbolags hemsida.
Citera
2012-07-05, 11:50
  #375
Medlem
DaGirafts avatar
Du får ta med vätskan om den är incheckad. Försöker du ta den som handbagage är risken stor att de tar den (det hände för mig på vägen hem från London, vilket även gjorde att jag missade flyget hem).
Citera
2012-07-05, 11:53
  #376
Medlem
KellogsFrostiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
I handbagage så får du ta med dig 1DL som ryms i den sån här återförslutningsbar påse om jag minns rätt, vad som gäller i bagage som du checkar in är jag osäker på men det är väl inte lika strikt där. Kolla på ditt flygbolags hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av DaGiraft
Du får ta med vätskan om den är incheckad. Försöker du ta den som handbagage är risken stor att de tar den (det hände för mig på vägen hem från London, vilket även gjorde att jag missade flyget hem).
Grejen är att jag och min familj är bjudna till det landet vi ska till, vilket betyder att han som vi åker till bokat alla flyg så vi vet bara vilket "department" vi ska till men inte bolaget konstigt nog

Vi ska åka från Skavsta om det skulle hjälpa?

EDIT: Läste pappret vi har och vi har ett Bagage, men hur vet man om det är incheckat?
__________________
Senast redigerad av KellogsFrosties 2012-07-05 kl. 11:58.
Citera
2012-07-05, 12:00
  #377
Avstängd
Sherberts avatar
Du får i första hand ta med den mängd Du behöver under själva flygresan. Du kan dock ta med Dig receptfri flytande medicin (inklusive linsvätska) för hela Din bortavaro om Du är osäker på om Du kan köpa produkten på resmålet eller om medicinen bara finns i större förpackningar. Ta inte med större förpackning än nödvändigt.

Du kan bli ombedd att smaka av vätskan eller stryka lite på handen, detta för att visa att vätskan inte innehåller något farligt.
Citera
2012-07-05, 12:01
  #378
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
I handbagage så får du ta med dig 1DL som ryms i den sån här återförslutningsbar påse om jag minns rätt, vad som gäller i bagage som du checkar in är jag osäker på men det är väl inte lika strikt där. Kolla på ditt flygbolags hemsida.

Undantag för medicin (här ingår linsvätska), barnmat och dietmat.
Citera
2012-07-05, 12:05
  #379
Medlem
blottartomtens avatar
Schysst! Så de kommer inte tro att jag är nån zucchini-bombare då?

Den är tyvärr passlös..
Citera
2012-07-05, 12:06
  #380
Medlem
KellogsFrostiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Du får i första hand ta med den mängd Du behöver under själva flygresan. Du kan dock ta med Dig receptfri flytande medicin (inklusive linsvätska) för hela Din bortavaro om Du är osäker på om Du kan köpa produkten på resmålet eller om medicinen bara finns i större förpackningar. Ta inte med större förpackning än nödvändigt.

Du kan bli ombedd att smaka av vätskan eller stryka lite på handen, detta för att visa att vätskan inte innehåller något farligt.

trodde din avatar var en pingvin när jag läste din text

Men är du helt säker på det?
För visst, man kan ju säkert köpa linsvätska i det landet ja ska till men vill hellre hålla mig till den typ av linsvätska som passar till mina linser. Men jag har full förståelse för om dom vill att man ska smaka eller stryka på handen (som ja skrev i mitt första inlägg )

Men vart är det bästa stället att lägga linsvätskan på, i handbagaget eller i Bagaget så att säga?
För det blir bara otroligt krångligt i bagaget men om det krävs så....
Citera
2012-07-05, 12:12
  #381
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellogsFrosties
trodde din avatar var en pingvin när jag läste din text

Men är du helt säker på det?
För visst, man kan ju säkert köpa linsvätska i det landet ja ska till men vill hellre hålla mig till den typ av linsvätska som passar till mina linser. Men jag har full förståelse för om dom vill att man ska smaka eller stryka på handen (som ja skrev i mitt första inlägg )

Men vart är det bästa stället att lägga linsvätskan på, i handbagaget eller i Bagaget så att säga?
För det blir bara otroligt krångligt i bagaget men om det krävs så....

Helt säker, I repeat: "Du kan dock ta med Dig receptfri flytande medicin (inklusive linsvätska) för hela Din bortavaro om Du är osäker på om Du kan köpa produkten på resmålet eller om medicinen bara finns i större förpackningar".

Handbagaget givetvis, bara att hänvisa till det ovanstående.
Citera
2012-07-05, 12:21
  #382
Medlem
jannesvansloss avatar
stoppa bara ner den i en väska typ
Citera
2012-07-05, 12:38
  #383
Medlem
KellogsFrostiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Helt säker, I repeat: "Du kan dock ta med Dig receptfri flytande medicin (inklusive linsvätska) för hela Din bortavaro om Du är osäker på om Du kan köpa produkten på resmålet eller om medicinen bara finns i större förpackningar".

Handbagaget givetvis, bara att hänvisa till det ovanstående.

Tack som fan! +1 till dig!
Citera
2012-07-05, 13:13
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellogsFrosties
trodde din avatar var en pingvin när jag läste din text

Men är du helt säker på det?
För visst, man kan ju säkert köpa linsvätska i det landet ja ska till men vill hellre hålla mig till den typ av linsvätska som passar till mina linser. Men jag har full förståelse för om dom vill att man ska smaka eller stryka på handen (som ja skrev i mitt första inlägg )

Men vart är det bästa stället att lägga linsvätskan på, i handbagaget eller i Bagaget så att säga?
För det blir bara otroligt krångligt i bagaget men om det krävs så....
Pa vilket sätt blir det otroligt krangligt att lägga linsvätskan i bagaget?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback