Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-07, 15:47
  #1
Medlem
Jag vet att jag inte är ensam om att grubbla över ovanstående frågeställning, men allt mitt sökande såhär långt har bara lett mig till nya obesvarade frågor.

Det känns som att det borde vara så enkekt som cat /dev/tty01 >fil.txt men det fungerar icke. I alla fall inte i BSD.

Så.... All input är välkommen....
Komersiella program, shellscript, perlscript???

....
Citera
2007-02-07, 15:53
  #2
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Jag vet att jag inte är ensam om att grubbla över ovanstående frågeställning, men allt mitt sökande såhär långt har bara lett mig till nya obesvarade frågor.

Det känns som att det borde vara så enkekt som cat /dev/tty01 >fil.txt men det fungerar icke. I alla fall inte i BSD.

Så.... All input är välkommen....
Komersiella program, shellscript, perlscript???

....

Det går inte då du inte har Baudrates och sådant angivna. Ingen aning om hur du kan göra det i BSD men minicom kanske fungerar?
Citera
2007-02-07, 16:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det går inte då du inte har Baudrates och sådant angivna. Ingen aning om hur du kan göra det i BSD men minicom kanske fungerar?

Jag förstår inte första delen av ditt svar!?
Baudrates et all kan jag ställa in med 'stty'...
Vad är minicom? Jag ska googla på det...
Citera
2007-02-07, 22:53
  #4
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Jag förstår inte första delen av ditt svar!?
Baudrates et all kan jag ställa in med 'stty'...
Vad är minicom? Jag ska googla på det...

stty är väll bara för din aktuella tty? Det jag menar är att den vet ju inte hur dun skall kommunicera om du bara skriver cat, eller hur?
Citera
2007-02-08, 11:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
stty är väll bara för din aktuella tty? Det jag menar är att den vet ju inte hur dun skall kommunicera om du bara skriver cat, eller hur?

Ah, nejdå du kan specificera vilken tty med stty, så jag kan sätta baudrate, paritet och allt annat.
Jag har kommit så långt att jag med stty slår på eko så att jag kan få netBSD att eka tillbaka allt som kommer på serieporten, så det lever i alla fall.

Den behöver inte veta så mycket mer om kommunikationen än just hastigheten, 9600 8n1, sedan kan man ju "prata" Ascii över serieporten.
Kommandon som echo hej > /dev/tty01 fungerar ju tom i windows (fast med com1 då)

Jag vet att det fungerar att köra cat på /dev/tty01 i linux eller unix, fast jag minns inte vilken... Men jag har gjort det någon gång.
I netBSD verkar det inte fungera.

Behöver något LITET program för det, som bara läser inbufferten och skriver i en fil. Inget gui eller så.
Hade inte köp/sälj varit förbjudet så hade jag lätt erbjudit pengar för det... nu får jag efterfråga något komersiell lösning. Det måste ju finnas?
Det handlar ju i alla sin enkelhet om ett loggningsprogram!?
Citera
2007-02-08, 12:43
  #6
Medlem
Ralf2s avatar
Under linux ska man iaf använda ttyS0 osv för att komma åt serieporten, så du kanske använder fel tty helt enkelt? (Jag har endast använt BSD mycket mycket lite...)
Citera
2007-02-10, 15:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Under linux ska man iaf använda ttyS0 osv för att komma åt serieporten, så du kanske använder fel tty helt enkelt? (Jag har endast använt BSD mycket mycket lite...)

Nja, bra tips men den reagerar som den ska när jag sätter echo/-echo med stty så rimligtvis är det /dev/tty01 som är com1...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback