Citat:
Ursprungligen postat av hgus1259
En ännu större anledning till att det är så satans svårt att tippa tror jag är skador och "momentum".
Hade Rams haft ett normalt skadeår hade de inte varit 3-10, likaså Broncos som jag känner (oväntat va) är bättre än 6-7...
Stämmer nog bra. Rams är ett bra exempel, de hade mycket väl kunnat ligga kring .500 med ett någorlunda friskt lag.
Cowboys och Pats har klarat sig ifrån skador på ett riktigt bra sätt, och de är 25-1 tillsammans. Börjar med Cowboys som exempel, de har kunnat bygga på kontinuitet, samma OL mest hela säsongen, ja samma spelare i hela offense hela säsongen. Betydelsen av en sådan grej ska inte underskattas, speciellt inte i en situation som sista driven mot Lions.
Även om jag har svårt för Pats har de ett unikt lag med flera fantastiska spelare. Med tanke på resterande schema pekar det mesta på 16-0, och deras offense har varit läskigt under stora delar av säsongen. Men notera även att Brady har haft sina top receivers (Moss, Stallworth, Welker och TE Watson) tillgängliga hela säsongen. Även OL har varit i stort sett densamma hela säsongen. Det är en lyx som långtifrån alla lag har kunnat njuta av.
Momentum är som sagt också en viktig grej. Dolphins såg inte ut som något 0-16-gäng innan säsongen, men utan Green (som är en starting QB, något varken Lemon eller Beck är), Zach Thomas och med 13 raka torsk i bagaget är man ett 0-16-gäng. Och Ravens, de var 13-3 ifjol, men nu skrattar inte Ray Lewis lika mycket. Fem segrar verkar mer rimligt denna säsong.
Vi har ju även Jon Kitna som lovade 10 segrar. Ett tag låg de på 6-2 om jag inte minns helt fel, men nu går det snabbt utför.