2014-12-18, 01:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Du vet att vi inte ger dig mycket mer än bibelverser.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomol
Det kommar massor av totalt nonsens också.

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
är bibeln plötsligt inte nonsens nu?

Jag skrev "OCKSÅ". D.v.s. annat nonsens än bibelviftandet.

Citat:
Jag tror också på en Gud som faktiskt i princip bestämmer vad människor TROR på.

Speak for yourself ... utan att blanda andra in i det.
Citera
2014-12-18, 05:39
Medlem
Hulls avatar
Om Bogomil jävlas med Er (Teister), är han då en Djävul för att han gör det? Hur skulle Gud, enligt er tro, se på Bogomil's försök att fånga Er med osanning när Ni talar om Bibeln?

Är det därför ni fortfarande tror på att Gud finns, för att Bogomil tjänar Djävulen när Bogomil's predikan (1), om än lätt infantil i Teisternas ögon ( enligt min tro om Teisternas uppfattning av Bogomil ), visar på det motsatta?

Om Bogomil är Djävulen, är då Gud svarslös, eller ansvarslös? Eller svarar han via Era troende inlägg här på Flashback? Är det inte då hög tid att visa Bogomil svar på tal och använda hans eget vapen emot honom, såsom i himlen, så och på jorden, i evigheten, amen.

Jag kan inte bevisa att Bogomil har fel, men kan Gud göra det nu omedelbart, med hjälp av Er?

Detta är ett test från Gud själv, enligt min tro ( som sträcker sig endast till denna tråd ), där Er tro måste besegra Bogomil. Vad är då straffet för att misslyckas med detta test? Är Ni då inte värda en plats i himlen? Eller räcker det med att Ni måste tro hårdare? Enligt min tro är detta helt avgörande för att bevisa Er tro för mig och många andra.

Är inte Bogomil's predikan(1) ett alldeles utmärkt tillfälle i tid och rum för Gud att äntligen otvetydigt bevisa att Gud existerar och att Er tro är den rätta?

* (1) - Bogomil's predikan är en analogi för allt som möjligen motbevisar att Gud finns och att Er tro är falsk. Det är, enligt min tro, på hans tro på nitisk logik, ett vapen för, och enda rätta sättet ( enligt min tro på vad Bogomil vill ), att motbevisa Gud och Er tro. En tro att logik går att applicera på Gud. Allt ovan enligt min tro för stunden.

Här är en liten del av Bogomil's arsenal:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Bestycka era medvetanden och ta retorisk strid!
Citera
2014-12-18, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Rom 1:20
"Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse,
eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och
Gudomlighet, så de är oursäktliga."

Vad kan vi lära oss av skaparverket?
Vi lär oss framför allt mycket om Jehova och hans underbara egenskaper, däribland hans vishet. ”Hans osynliga egenskaper ses ... tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda.” (Romarna 1:20) Naturen lär oss att Guds vishet är överlägsen människans. Om han kan konstruera bättre saker än vad människan kan, är det då inte rimligt att han också kan ge oss bättre råd än vad mänskliga rådgivare kan?

1. Hur vet du att någonting i naturen är "skapat"?
2. Hur vet du att det är han som "skapat" det?

Om du hänvisar tillbaks till boken igen så blir det en sk. cirkelargumentation, vilket bevisar att du inte har någon vettig anledning att tro som du gör.
Citera
2014-12-18, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Hur uppstod livet

http://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/g201501/

Så, att några forskare av miljoner tvivlar, det är grund för att desperat greppa efter halmstrån för er?
Hela sidan där handlar om att "vetenskapen är inte säker" istället för att bevisa sitt eget postulat som är HELT obevisat och bara grundar sig på en nedärvd text vars författare ingen egentligen känner till.
Bra jobbat.
Citera
2014-12-18, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Om Bogomil jävlas med Er (Teister), är han då en Djävul för att han gör det? Hur skulle Gud, enligt er tro, se på Bogomil's försök att fånga Er med osanning när Ni talar om Bibeln?

Är det därför ni fortfarande tror på att Gud finns, för att Bogomil tjänar Djävulen när Bogomil's predikan (1), om än lätt infantil i Teisternas ögon ( enligt min tro om Teisternas uppfattning av Bogomil ), visar på det motsatta?

Om Bogomil är Djävulen, är då Gud svarslös, eller ansvarslös? Eller svarar han via Era troende inlägg här på Flashback? Är det inte då hög tid att visa Bogomil svar på tal och använda hans eget vapen emot honom, såsom i himlen, så och på jorden, i evigheten, amen.

Jag kan inte bevisa att Bogomil har fel, men kan Gud göra det nu omedelbart, med hjälp av Er?

Detta är ett test från Gud själv, enligt min tro ( som sträcker sig endast till denna tråd ), där Er tro måste besegra Bogomil. Vad är då straffet för att misslyckas med detta test? Är Ni då inte värda en plats i himlen? Eller räcker det med att Ni måste tro hårdare? Enligt min tro är detta helt avgörande för att bevisa Er tro för mig och många andra.

Är inte Bogomil's predikan(1) ett alldeles utmärkt tillfälle i tid och rum för Gud att äntligen otvetydigt bevisa att Gud existerar och att Er tro är den rätta?

* (1) - Bogomil's predikan är en analogi för allt som möjligen motbevisar att Gud finns och att Er tro är falsk. Det är, enligt min tro, på hans tro på nitisk logik, ett vapen för, och enda rätta sättet ( enligt min tro på vad Bogomil vill ), att motbevisa Gud och Er tro. En tro att logik går att applicera på Gud. Allt ovan enligt min tro för stunden.

Det hade varit mycket trevligt om teister gav sig in i "striden" och lät bli argumentationsfelen.
Tack för bidraget.

En tanke som slog mig. Om Bogomils prövande av teisterna är ondska, eller djävulen, vad var Guds prövande av Job? Var Gud ondska och jävulen?
Ska inte en kristen bemöta den sortens prövningar och ge riktiga och logiska svar istället för att skylla ifrån sig och ta avstånd från diskussionen?
Citera
2014-12-18, 10:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Han är inte Satan, jag tycker att han är ganska lätt att retorikterrorisera.
Jag gillar Bogomil, och tror att det är honom som Gud håller på att jaga(är ute efter)
I början blev jag stressad av det men nu skrattar jag endast åt alla ateisters försök att försöka....
Lite rätt har du, eller väldigt mycket, MEN det är alltså tvärtom!
Senast redigerad av goran744 2014-12-18 kl. 10:24.
Citera
2014-12-18, 10:41
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Han är inte Satan, jag tycker att han är ganska lätt att retorikterrorisera.
Jag gillar Bogomil, och tror att det är honom som Gud håller på att jaga(är ute efter)
I början blev jag stressad av det men nu skrattar jag endast åt alla ateisters försök att försöka....
Lite rätt har du, eller väldigt mycket, MEN det är alltså tvärtom!

Jag måste erkänna att jag tycker likadant faktiskt. Vad vore livet utan lite mothugg. Ganska långtråkigt kanske. Jag gillar Bogomil, han lär mig nya saker och stärker mig.

Dessutom stärks man i sin egen tro när man läser saker som får en själv att tänka efter vad som egentligen är rätt. Jag ser då att jag hade rätt och kan pusta ut. Detta är enligt min egen uppfattning givetvis.

Framförallt har jag insett allt det goda med en god tro. Framför allt själsligt lugn, även om det är inbillat är man ju bevisligen lugnad av sin tro och därmed har den sin eftersträvade effekt. Denna effekt är verklig och inte påhittad även om tron kan vara fel så spelar det ju ingen roll i slutändan. Väldigt egoistiskt men sant, enligt min tro.

Även om det också finns allvarliga baksidor med att riskera tro på något som är fel. Många andra riskerar att skadas allvarligt om jag tror fel och därmed agerar fel utan att jag själv kan se dessa fel.

"Var trafikljuset grönt? Jag tror det... och så kör jag utan att kontrollera om det var rätt. Mina barn skriker att jag måste titta först noga innan jag kör! Min tro är rätt för inget farligt hände! Så var tysta nu ungar! Jag kan ju inte längre se vilket ljus det var då jag redan passerat."

Jag kör på det som jag tror är rätt utifrån det jag ser runtomkring mig, både historiskt och ute i vida världen i den mån jag har hjärnkapacitet och verktyg för det.

Allt ovan skrivet enligt min tro.
Citera
2014-12-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Arkeologiska bevis har även inneburit att vi totalt kan skrota både evolutionsteorin och vad vi blev lärda om vår historia i skolan för det var rent och skärt trams så det funkar åt båda hållen det där.
Jag fick helt enkelt sluta tro på slumpen på det absurda sätt som jag gjort hela livet, klart det finns en skapare. Kolla på vår natur, kolla på oss, kolla på djuren, kolla på vår himmel. Skulle allt detta som hänger ihop på alla möjliga konstiga sätt genom tex golden ratio vara en total slump? Nej det är bara ignorant att påstå. Problemet med sådana som dig ts är att ni är historielösa, vi har inte gått framåt utan tvärtom bakåt i utvecklingen och mänskligheten har aldrig varit dummare. Dessutom får man vara både blind och döv för att missa alla små djävulsdyrkare som springer runt och härjar, om djävulen finns så finns gud. Nu är jag förvisso rätt ensam om min tro och är inte populär hos varken ateister eller religiösa eftersom jag tror på en skapare men ser samtliga "moderna" religioner som luciferianska ideologier.

Naturligtvis har du vetenskapligt trovärdiga källor för ditt svammel??
Citera
2014-12-18, 11:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag måste erkänna att jag tycker likadant faktiskt. Vad vore livet utan lite mothugg. Ganska långtråkigt kanske. Jag gillar Bogomil, han lär mig nya saker och stärker mig.

Dessutom stärks man i sin egen tro när man läser saker som får en själv att tänka efter vad som egentligen är rätt. Jag ser då att jag hade rätt och kan pusta ut. Detta är enligt min egen uppfattning givetvis.

Framförallt har jag insett allt det goda med en god tro. Framför allt själsligt lugn, även om det är inbillat är man ju bevisligen lugnad av sin tro och därmed har den sin eftersträvade effekt. Denna effekt är verklig och inte påhittad även om tron kan vara fel så spelar det ju ingen roll i slutändan. Väldigt egoistiskt men sant, enligt min tro.

Även om det också finns allvarliga baksidor med att riskera tro på något som är fel. Många andra riskerar att skadas allvarligt om jag tror fel och därmed agerar fel utan att jag själv kan se dessa fel.

"Var trafikljuset grönt? Jag tror det... och så kör jag utan att kontrollera om det var rätt. Mina barn skriker att jag måste titta först noga innan jag kör! Min tro är rätt för inget farligt hände! Så var tysta nu ungar! Jag kan ju inte längre se vilket ljus det var då jag redan passerat."

Jag kör på det som jag tror är rätt utifrån det jag ser runtomkring mig, både historiskt och ute i vida världen i den mån jag har hjärnkapacitet och verktyg för det.

Allt ovan skrivet enligt min tro.
Helt rätt! Man stärks och blir även ännu starkare i sin tro. Motstånd behövs för att det skall bli en slags jämnvikt.
Atomen har till och med POSITIVT laddade, NEGATIVT laddade och NEUTRALT laddade energier inom sig.
Kallas NUKLEONER.
Människan har också detta eviga energiflöde och är i slutändan en enda ATOM på planeten TELLUS
Citera
2014-12-18, 11:00
Medlem
Citat:
Arkeologiska bevis har även inneburit att vi totalt kan skrota både evolutionsteorin och vad vi blev lärda om vår historia i skolan för det var rent och skärt trams så det funkar åt båda hållen det där.
Jag fick helt enkelt sluta tro på slumpen på det absurda sätt som jag gjort hela livet, klart det finns en skapare. Kolla på vår natur, kolla på oss, kolla på djuren, kolla på vår himmel. Skulle allt detta som hänger ihop på alla möjliga konstiga sätt genom tex golden ratio vara en total slump? Nej det är bara ignorant att påstå. Problemet med sådana som dig ts är att ni är historielösa, vi har inte gått framåt utan tvärtom bakåt i utvecklingen och mänskligheten har aldrig varit dummare. Dessutom får man vara både blind och döv för att missa alla små djävulsdyrkare som springer runt och härjar, om djävulen finns så finns gud. Nu är jag förvisso rätt ensam om min tro och är inte populär hos varken ateister eller religiösa eftersom jag tror på en skapare men ser samtliga "moderna" religioner som luciferianska ideologier.
Vilka arkeologiska fynd? Och varför är i så fall evolutionsteorin inte skrotad i så fall? Åk till en annan planet så får du ser hur perfekt allt är skapat för liv. Vadå kolla på naturen och djuren? Nästan alla djur som levat är väl utdöda om jag inte minns fel?
Citera
2014-12-18, 11:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag gav ju dig en länk från Skansen om halvapor. Har du inte läst den än och sett om du känner igen dig?
jo den var lik mig, men jag är en snyggare kopia faktiskt, tycker jag själv.
Men jag låter apan stanna där den skall vara i apans värld. Själv tillhör jag Gud. En gudomlig apa
Citera
2014-12-18, 11:24
Medlem
Citat:
"Vetenskapligt trovärdiga källor". Er historielöshet är otroligt roande. Vem skall du tro på? En italienare hittade ett fynd med en människa som var 600 miljoner år, en fransmans hittade en människa som var 300 miljoner år gammal. Vi har fynd på jättar, vi har fynd på verkligen mini människor. Hur sållar du ut vem du tror på och när? När mainstream media och mainstream forskare har talat om för dig vad du skall tycka?

Finns hur många som helst. Varför inte börjar med det tämligen nya fyndet Goblecki Tepe som total dödar allting vi någonsin blivit intalade om jägarsamhällen och hur dom funkade och hur människor fungerade under denna tid.
Den är skrotad, bara folk som är intellektuellt cementerade likt påven tror fortfarande på det tramset, Darwin var inget annat än en okunnig psykopat, kolla på hans familj, samtliga döda eller svagbegåvade så vad visste han om vettig avling, ja precis ingenting uppenbarligen.
Jag pratar om att du skall kolla på dom matematiskt, någon gång får man bara inse vad som är intelligent design och vad som är slump. Planetens vortex fungerar efter golden ratio, så gör rosens blad, så gör fjärilens vingar och så gör vår hand. Ser man inte skaparen i Mandelbrots forskning tex så får man nog bara inse att man är ganska korkad.

Åker dock gärna till en annan planet, har du ett skepp så hänger jag gärna på.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Göbekli_Tepe

Verkar inte vara något märkvärdigt med det fyndet?
Sen vill jag ha mer belägg för skaparen och inte på det han påstås ha skapat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in