• 2
  • 3
2014-10-22, 14:23
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Är du ute efter att bygga muskler/explosivitet så är det nog inget att satsa på

Är du ute efter uthålliga muskler/träna för motion däremot..

Ja uthållighet, motion och aktivera musklerna är precis vad jag är ute efter. Som sagt så inte direkt explosivitet eller öka i styrka.

Utan vill komma igång bara innan jag börjar på gym igen. Men är fortfarande fast vid detta att det är ultimata fettförbräningen som de flesta skriver att det är..
Citera
2014-10-24, 23:29
Medlem
Axezzs avatar
Har själv styrketränat kontinuerligt i 4 månader (5ggr i veckan) och brukar kombinera det med ett simpass efter träning pass på 1KM (2-3 gånger i veckan), är det något ni skulle rekommendera för att bygga kropp samtidigt som man förbränner överflödigt fett?
Senast redigerad av Axezz 2014-10-24 kl. 23:32.
Citera
2014-10-26, 22:57
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axezz
Har själv styrketränat kontinuerligt i 4 månader (5ggr i veckan) och brukar kombinera det med ett simpass efter träning pass på 1KM (2-3 gånger i veckan), är det något ni skulle rekommendera för att bygga kropp samtidigt som man förbränner överflödigt fett?

Fettförbränning handlar i stort sett bara om hur mycket du äter. Simning är snarare för konditionen.
Citera
2014-10-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Simning, promenader, jogging osv är motion, inte träning.

Vadå att simning inte är motion!
Simmar du på tävlingsnivå får du räkna med ca 25-35 h i veckan och då är det inte bara motion.
Citera
2014-10-29, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av JLundstrom
Vadå att simning inte är motion!
Simmar du på tävlingsnivå får du räkna med ca 25-35 h i veckan och då är det inte bara motion.

Va?
Han skrev ju att simning är motion.
Citera
2015-03-19, 13:29
Medlem
Hade en kompis som simmade istället för att gymma. Aldrig sett någon i hans ålder göra så stora framsteg. Han var lätt mer vältränad än de andra av mina vänner som gymmade istället. Vi var 14-16
Citera
2015-03-19, 13:37
Medlem
Jag skulle nog våga påstå att simning är en av dom bättre motionsformerna, om inte den bästa.
Citera
2015-03-28, 22:31
Medlem
Simning är sjukt bra träning!
Man får snabbt bra kondition och svettas inte
Dock blir man blöt, hehe
Citera
2016-02-04, 19:53
Medlem
På motionsnivå behöver man inte hålla på med viktträning också om man simmar. Inte ens alla gånger på tävlingsnivå. T.ex Michael Phelps har sagt att i princip aldrig tränar, tränat med vikter - utan enbart simträning.

För några år sedan gjordes en höftoperation på mig varefter jag inte kunde hålla på med löpträning mera. Då började jag simma istället. Jag lärde mig crawl - dels från en bekant som har varit tävlingssimmare - dels från många fina klipp på youtube. Jag kör 2000 meters pass 2-3 gånger i veckan och varierar träningen. Jag har också träningsredskap, såsom dolme, simfötter, frontmonterad snorkel. Ibland kör jag utan något träningsredskap, ibland med dolme, ibland med simfötter, ibland med snorkel. Och någon gång genom att använda träningsredskapen samtidigt. På detta sätt blir simningen aldrig tråkig. Att använda frontmonterad snorkel vid crawl känns bra då man då slipper vrida på huvudet varje gång man skall andas.

Sedan kompletterar jag träningen med ca 2 träningspass på innecykel och roddmaskin per vecka. Och då kör jag ca intervallträning både på cykeln och roddmaskinen. Det har visat sig vara rätt effektivt för kondisen att köra distansträning i simning och kombinera med intervallträning på innecykel och roddmaskin.
Citera
2016-10-25, 18:56
Medlem
Vilka distanser ska man sikta på, om man enbart håller sig till bröstsim? Simmade för första gången idag, 500m gånger 3, men det känns som att jag kan öka på de lite utan problem, vad är lagom?
Citera
2016-10-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Vilka distanser ska man sikta på, om man enbart håller sig till bröstsim? Simmade för första gången idag, 500m gånger 3, men det känns som att jag kan öka på de lite utan problem, vad är lagom?

Det känner du väl själv, har du mer att ge så fortsätt. Är ju enkelt i en simhall att bara simma på tills man inte orkar mer, och gå upp.

När man springer är det inte lika kul om man missbedömer orken och står halvvägs på 10km rundan långt ute i skogen..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in