2007-02-05, 19:26
Medlem
Malchicks avatar
Vilket ordklyveri det är i tråden...

Då mtionerar jag alltså boxning?... nog inte många som skulle sagt så.
Eller om någon ska gå på aerobicspass. "Jag ska sticka och motionera nu."

Träning har för mig inget direkt samband med tävlingsmoment. Nu är jag inget språkexpert, men det skulle inte förvåna att engelskans inflytande gjort sitt. Styrketräning benämndes säkert som motion om man går tillbaka ett antal år.
Men jag kan ha fel. Och det är inget som säger att motion skulle vara mindre intenstivt.

Men för att återgå till ämnet, klart att simning är träning och en väldigt effektiv sådan. Det förutsätter att man pressar sig såklart, precis som alla andra träningsformer, så jag förstår inte varför man för fram det argumentet. Jag kan ju gå istället för att springa. Simmare är ju heller inte direkt kända för att vara klena utan är väl snarare tämligen muskulösa, spec. överkropparna.
Citera
2007-02-05, 19:34
Medlem
aegs avatar
Simning är alldeles ypperlig som träningsform, samtliga muskler arbetar genom hela sin rörelselängd och man får underbar kondition. Eftersom musklerna aktiveras kommer du inte att tappa särskilt mycket massa inom en översiktbar framtid.

fenor och handplattor gör det lite tyngre att dra genom vattnet så skaffa ett par av varje så ska du nog se att det blir tungt och fint
Citera
2007-02-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeg
Simning är alldeles ypperlig som träningsform, samtliga muskler arbetar genom hela sin rörelselängd och man får underbar kondition. Eftersom musklerna aktiveras kommer du inte att tappa särskilt mycket massa inom en översiktbar framtid.

fenor och handplattor gör det lite tyngre att dra genom vattnet så skaffa ett par av varje så ska du nog se att det blir tungt och fint

Fenor och handplattor - check! Lär se ut som ett halvmongo antar jag, men va fan..

Gött e det.

Tack för svaren, återigen.
Citera
2007-02-05, 22:47
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htnbhhrrfl
Som titeln säger, hur bra träning är det att simma några ggr/vecka?
Kondition, muskelträning, fettförbränning.

Efter att ha gymmat stadigt i närmare 10 år så är jag grymt trött på det.
Kommer jag tappa all muskelmassa om jag simmar istället?
Kan jag göra något för att öka belastningen på musklerna under simpassen? Kanske bära såna vikter runt handleder och anklar som de ibland använder i sjukgymnastik t.ex.
Gör som simmare. Kombinera simmning med styrketräning. Det är en oslagbar kombination.
Citera
2008-08-28, 20:48
Medlem
Bumpar tråden, funderar själv på att börja simma för att träna upp konditionen lite granna! Förstår att man inte kan ligga och fjantsimma, som tanterna gör, men måste man lära sig teknikerna bakom simningen för att få ut det mesta av träningen? D.v.s crawla med ansiktet under vattnet och doppa huvudet under vattnet vid bröstsim om ni förstår vad jag menar? Några andra tips till någon som funderar på att börja motionssimma?
Citera
2008-08-28, 22:32
Medlem
Simning ger oerhört bra resultat. Ett par av mina vänner är aktiva inom simmning och man har märkt hur vältränade de har blivit (självklart går de också på gym). Det vore trevligt att testa på att fjärilsimma på hög nivå, det enda dåliga är att man suger så enormt mycket på att simma :<

Visst, jag kan simma men det går absolut inte fort
Citera
2010-01-25, 17:14
Medlem
Hur bra är det som konditionsträning då? Jämförbart med löpning? Hur lång tid bör ett simpass vara för bäst konditionsträning om man endast simmar bröstsim? Vilka muskler är det som aktiveras i största grad?
Citera
2010-01-25, 17:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RememberTheName
Hur bra är det som konditionsträning då? Jämförbart med löpning? Hur lång tid bör ett simpass vara för bäst konditionsträning om man endast simmar bröstsim? Vilka muskler är det som aktiveras i största grad?

Får du flås när du simmar bröstsim? Om så är fallet är det bra konditionsträning. Variera, vet folk som simmar 30 minuter, andra som simmar 1 timme med samma resultat. Mycket beror på din kondition och hastighet i bassängen.

Bröstsim aktiverar främst lårens in- och yttersidor, bröstet, överarmarna samt övre delen av ryggen och anklarna.
Citera
2010-06-11, 20:02
Medlem
Finns det några typ kurser man kan gå för att lära sig de andra simsätten mer odentligt? Det ser bara fjantigt ut när jag ska försöka göra annat än vanligt bröstsim och tvivlar på tat jag lär lära mig nått vettigt på egen hand.

En annan sak jag funderat på är om själva hållningen är vitkig i vanligt bröstsim? Jag simmar lixom ganska mycke så att benen är nedåt men antar att det kanske är bättre att hålla ryggen och de mer rakt nära vattenytan, mer plant om jag ska försöka beskriva. Men tycker att det är rätt svårt
Citera
2010-06-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Non stop intensivt fjärilsim är det inte någon som klarar. Då intensivt var i den meningen.

Jag är själv simmare och om du kompliterar, som någon sa, med styrketräning är det utomordentlig konditions och muskelträning.

MVH
Det finns trots allt rätt många som klarat 1500 m fjärilsim nonstop. Jag har med varit elitsimmare i relativt ung ålder.
Citera
2014-10-22, 13:23
Medlem
Manboiiis avatar
Bumpar tråden!!

Om man är smal från början och haft lång tid uppehåll från styrke/kondis träning..

Är simma bra då? Överallt man läser så verkar det ju bara handla om fettförbräning, kan man alls bygga genom simma? Jag vill inte bränna fett.

Men om det är bra träning jo, efter mina 3 första pass säger jag fyfan vilken märkbar skillnad på kondis/uthållighet även styrka måste jag säga, men det är nog för man inte aktiverat musklerna på väldigt länge bara.

Bör jag avstå detta om jag inte vill bränna fett?
Citera
2014-10-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Bumpar tråden!!

Om man är smal från början och haft lång tid uppehåll från styrke/kondis träning..

Är simma bra då? Överallt man läser så verkar det ju bara handla om fettförbräning, kan man alls bygga genom simma? Jag vill inte bränna fett.

Men om det är bra träning jo, efter mina 3 första pass säger jag fyfan vilken märkbar skillnad på kondis/uthållighet även styrka måste jag säga, men det är nog för man inte aktiverat musklerna på väldigt länge bara.

Bör jag avstå detta om jag inte vill bränna fett?

Är du ute efter att bygga muskler/explosivitet så är det nog inget att satsa på

Är du ute efter uthålliga muskler/träna för motion däremot..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in