• 1
  • 2
2007-02-04, 18:29
Medlem
Phaetons avatar
Satt på kina krogen häromdagen å käka biff med bambuskott, som är min favorit, och tänkte kika om nån här i krokarna kan receptet?

Det smakar ju i princip likadant vart man än äter det så det kan väl inte vara SÅ svårt å laga.

Tack på förhand
Citera
2007-02-04, 18:50
Bannlyst
400 gram biffkött som strimlats
2 burkar strimlade bambuskott
1 stor purjolök som strimlats
2 gröna paprikor som strimlats
6 msk soja
2 msk potatismjöl
lite rapsolja eller liknande
3 krossade vitlöksklyftor
Lite salt och vitpeppar behövs

Marinera köttet i ca hälften av sojan, stek köttet i oljan, tag därefter upp köttet, stek grönsakerna i ca 2 minuter, lägg tillbaka köttet och rör om, gör en sås av den resterande sojan, potatismjöl och lite vatten.
Citera
2007-02-04, 20:30
Medlem
mws avatar
Själv tycker jag den är godare utan purjolök men med shiitake svamp, färska champinjoner & Hoi Sin sås.

Så recept 2

400 gram biffkött som strimlats
2 burkar strimlade bambuskott
5-10 Champinjoner
5-10 Shiitake svampar
1dl Hoi Sin sås
6 msk soja
2 msk potatismjöl
lite rapsolja eller liknande
3 krossade vitlöksklyftor
Lite salt och vitpeppar behövs

Marinera köttet i ca hälften av sojan, potatismjöl/Maizena blanda runt så mjölet blandas ut häll sedan på ½dl Hoi Sin sås, stek köttet i oljan, tag därefter upp köttet, stek grönsakerna i ca 2 minuter, lägg tillbaka köttet och rör om, gör en sås av den resterande sojan & Hoi Sin såsen & lite vatten. OM du vill ha såsen fastare så blanda ut lite Maizena/Potatismjöl i varmt vatten & häll i.
Citera
2007-02-04, 21:06
Medlem
dePauls avatar
Båda recepten är bra. Men som vanligt så finns det lika många recept som kockar. Jag har ett lite annorlunda recept taget ur en bok som handlar om klassisk kinesisk matlagning, enligt författaren härstammande från recept som är flera tusen (!) år gamla. Det är m a o inte samma maträtt som man blir serverad på en typisk svensk/kinesisk restaurang.

Om någon skulle vara intresserad så kan jag lämna ut receptet. Frågan är dock om vi med vår anpassade svenska gom är beredda att ta till oss detta recept

~Paul~
Citera
2007-02-04, 21:55
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Båda recepten är bra. Men som vanligt så finns det lika många recept som kockar. Jag har ett lite annorlunda recept taget ur en bok som handlar om klassisk kinesisk matlagning, enligt författaren härstammande från recept som är flera tusen (!) år gamla. Det är m a o inte samma maträtt som man blir serverad på en typisk svensk/kinesisk restaurang.

Om någon skulle vara intresserad så kan jag lämna ut receptet. Frågan är dock om vi med vår anpassade svenska gom är beredda att ta till oss detta recept

~Paul~

Klart ingen är intresserad!
Citera
2007-02-04, 22:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Klart ingen är intresserad!
Hahah, tack för ironin. Söt avatar förresten!

Återkommer i morgon med receptet

~Paul~
Citera
2007-02-05, 01:07
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hahah, tack för ironin. Söt avatar förresten!

Återkommer i morgon med receptet

~Paul~

Ser jag fram emot
Citera
2007-02-05, 01:27
Medlem
På min kinakrog och många andra jag varit i så innehåller biff med bambuskott varken purjolök´,champinjon eller paprika , utan endast biff och bambuskott samt sås.
Citera
2007-02-05, 02:13
Bannlyst
Här hemma så händer det att kinesen blandar både gröna ärtor och ananas i biffen. Dock ej samtidigt. Av dessa två avarter så tycker bäst om ärtvarianten. Det är gott med gröna ärtor.

// Roger P.
Citera
2007-02-05, 08:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
På min kinakrog och många andra jag varit i så innehåller biff med bambuskott varken purjolök´,champinjon eller paprika , utan endast biff och bambuskott samt sås.
Som sagt. Lika många recept som kockar. Men i det här fallet skulle jag vilja ge dig rätt.

Det skall egentligen (om man läser originalrecept) inte vara annat än kött och bambuskott.

OK, så här skall enligt två intressanta böcker om kinesisk matlagning (Klassisk Kinesisk Matlagning, Det Kinesiska Köket) receptet vara:

Ingredienser:
  • 400 g biffkött av bästa kvalitén
  • 1 vårlök
  • 1 vitlöksklyfta (eller två om den är liten)
  • ca 1 msk färsk ingefära
  • olja till tillagning
  • 2,5 msk mörk soja
  • 250 g strimlade bambuskott (obs, denna mängd räcker!)
  • 1 msk Maizena
  • nymalen vitpeppar
  • 1 msk halvtorr sherry, t ex Amontilado (skall egentligen vara kinesiskt vin)
  • 3 dl vatten
  • 1 msk ostron- eller Hoisinsås
Arbetsgång:
Skär köttet i tändsticksstora strimlor. Lättast är att frysa kötten en stund för att det inte skall vara så sladdrigt. Marinera därefter strimlorna i en blandning av sherry, nymalen vitpeppar, och 2 tsk mörk sojasås. Låt dra i marinaden i minst en halvtimme. Obs, ej i kylskåp!

Under tiden som köttet står i marinad så finhackar man den vita delen av vårlöken, vitlök och ingefärsrot. Det här är den s k stekgrunden som nästan alltid förekommer i samband med kinesisk matlagning.

Blanda vidare i en ölsejdel eller liknande; 2 msk mörk soja, 1 msk Maizena, 1 msk ostron- eller Hoisinås, en msk sherry och 3 dl vatten.

Om man använder bambuskott på burk så måste dessa sköljas ordentligt i kallt vatten. Låt dem därefter droppa ur och torka dem ordentligt i t ex en handduk.

Sådär. Nu kör vi själva tillagningen. Hetta upp ca 1,5 msk neutral matlagningsolja i en wok eller stekpanna. Obs kör inte pannan på den allra högsta värmen om du använder en vanlig stekpanna! Släng i pannan först stekgrunden och därefter efter ca en halv minut köttet. Rör hela tiden! Försök också att separera köttbitarna ifrån varandra. Efter ytterligare en minut eller när köttet har ändrat färg så tillsätter man bambuskotten. Fortsätt i ca 40 sekunder till och stjälp därefter i vätskan i ölsejdeln. Rör oavbrutet i pannan tills såsen har tjocknat. Klart!

~Paul~
Citera
2007-02-05, 09:33
Medlem
Phaetons avatar
Stort tack grabbar. Ser ut som jag har en del matlagning att genomföra. Får se om tjejen överlever det här

Gröna ärtor är ganska vanligt att man får med i men ananas har jag aldrig studsat på... tror jag skulle bli lite grinchen om jag fick det. Låter inte som det passar in riktigt.
Citera
2007-02-07, 12:20
Medlem
Lemmy_Ruless avatar
Tja
satt precis och åt denna rätt efter att ha tillagat den själv blev fantastiskt god både enligt mig och barnen.Det enda jag inte förstår när man äter på en asiat krog är hur dom får köttet att nästan smälta i munnen.Jag vet att man måste marinera men det blir ändå aldrig lika mört.
Någon som har ett bra tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in