• 1
  • 2
2007-02-04, 11:01
Medlem
Trills avatar
Vad är Hijackthis?
Hijackthis används för att se om det finns virus på en viss dator. Hijackthis är väldigt kraftfullt för det då är lätt för folk att hjälpa dig. I den här tråden så går jag igenom hur man använder Hijackthis och vad man ska tänka på när man använder Hijackthis. Det är viktigt att läsa hela tråden innan du postar din log.

------------------------------------------------------------------

Hijackthis

Ladda ner Hijackthis från den här länken :
http://free.antivirus.com/hijackthis/

------------------------------------------------------------------------

Några saker du ska tänka på innan du postar loggan
  • Gör inte loggan i felsäkertläge
  • Använd Spoiler taggar när du postar loggor
  • Byt namn på Hijackthis innan du postar
  • Posta en log efter att ditt problem har uppstått så man kan se att det är rent

Gör inte loggan i felsäkert läge
Med Hijackthis så kan man se vilka processer som är igång och om man startar i felsäkert läge så startar inte virusprocessen. Om man då gör en Hijackthis scan i felsäkert läge så ser man inte viruset när man ska läsa loggan.

Byt namn på Hijackthis innan du postar
Vissa virus brukar gömma sig i Hijackthis.exe och därför byter man namn på Hijackthis.exe (som ligger i program om du har gjort det som står över) till t.ex Hjt.exe .

Posta en log efter att ditt problem har uppstått så man kan se att det är rent
För att vara säker på att datorn är ren efter att du har gjort allting så posta en till Hijackthis log.

Använd Spoiler taggar när du postar loggor
Om loggan inte får plats i ett inlägg så använder man Spoiler taggar för att få dit den.
[Spoiler)Hijackthis Loggen(/Spoiler]

om du byter ut de vanliga paranteserna mot hakparanteser får du

-----------------------------------------------------------------

Jag vill hjälpa folk med sina loggar, hur gör jag?
Google är som vanligt ett bra verktyg, googla på processernas namn och du kommer att hitta mycket fint(egentligen inte mycket fint men jaja). I vissa fall så ser man lätt att han som har postat loggan har virus, då brukar det stå t.ex
“Anti-vermins” i loggen. För att få bort detta så kan man googla på “How to remove Antivermins” och då kommer man att få många intressanta resultat.

Länktips :
http://www.bleepingcomputer.com/tuto...utorial42.html - Engelsk sida om Hijackthis, mycket läsvärd
http://antispyware.egetforum.se/viewforum.php?f=8 - Självhjälp för att få bort virus och spyware.
Senast redigerad av kanula 2009-09-26 kl. 01:56.
Citera
2007-02-04, 11:21
Medlem
call3s avatar
Mycke bra skrivet. men varför inte lägga loggen inom
Taggar!
Citera
2007-02-04, 11:41
Medlem
Nyps avatar
HijackThis-loggen ska INTE ligga i CODE-taggar, för då ser den ut så här. Välskriven guide annars.
Citera
2007-02-04, 11:46
Medlem
Trills avatar
Jag svarar er båda. Det där med att spoiler taggar är mycket effektivare stämmer när jag väl tänker på det. Ändrar det nu. Men att Codetaggar skulle vara sämre än utan codetaggar är något som inte stämmer. Annars blir det flera inlägg och svårare att läsa.
Citera
2007-02-04, 22:00
Medlem
Grips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Detta är ingen tråd där man ska posta sina Hijackthis loggar. Var snäll och redigera ditt inlägg och om du vill ha hjälp så starta en ny tråd.

Heej.. tack så mkt för svaret på min tråd.. men det är en sak som jag inte förstår med allt de här.. --> Byt namn på Hijackthis innan du postar
Vissa virus brukar gömma sig i Hijackthis.exe och därför byter man namn på Hijackthis.exe (som ligger i program om du har gjort det som står över) till t.ex Hjt.exe .

vad e det för nått som jag ska byta namn på??
Citera
2007-02-04, 22:02
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grip
Heej.. tack så mkt för svaret på min tråd.. men det är en sak som jag inte förstår med allt de här.. --> Byt namn på Hijackthis innan du postar

vad e det för nått som jag ska byta namn på??
Det är helt okej att folk frågar. Mappen vi skapade i program, där la via filen vi fick från nerladdningen från MajorGeeks. Den heter innan du byter namn typ Hijackthis.exe (högerklicka på den och tryck på byt namn, där skriver du in Hjt.exe ).
Citera
2007-02-04, 22:08
Medlem
Grips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Det är helt okej att folk frågar. Mappen vi skapade i program, där la via filen vi fick från nerladdningen från MajorGeeks. Den heter innan du byter namn typ Hijackthis.exe högerklicka på den och tryck på byt namn, där skriver du in Hjt.exe .

Låter säkert otroligt dum nu.. men kan inte mkt om datorer.. men iaf.. jag gjorde en mapp som heter hijackthis, en vanlig mapp, sen när jag laddade ner det så fick jag en zip fil som heter också heter hijackthis.. men min mapp som jag la programmet i heter bara hijackthis, kanske är för att jag har en gammal data och jag har win98. men det står inte .exe eller nått i den mappen som jag la den i..
Citera
2007-02-04, 22:17
www.hijackthis.de är en skön länk att kolla dina HJT loggar med.
Citera
2007-02-05, 07:46
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bahrje
????

Vad menar du då med det här:
Här i forumet, trodde folk skulle förstå det av sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Eggshells
www.hijackthis.de är en skön länk att kolla dina HJT loggar med.
Den där länken är dock inte så pålitlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Grip
Låter säkert otroligt dum nu.. men kan inte mkt om datorer.. men iaf.. jag gjorde en mapp som heter hijackthis, en vanlig mapp, sen när jag laddade ner det så fick jag en zip fil som heter också heter hijackthis.. men min mapp som jag la programmet i heter bara hijackthis, kanske är för att jag har en gammal data och jag har win98. men det står inte .exe eller nått i den mappen som jag la den i..
När du laddar ner Hijackthis så får du en zip fil. Den ska du extracta med t.ex winrar. Efter att du har extractat den så ska du lägga exe filen du får fram av den i den där Hijackthis mappen vi skapade i program.

Edit : Ser nu din Hijackthis logga. Mappen som Hijackthis filen ligger i kan heta vad som helst, det är det programmet vi dubbelklickar på som ska bytas till Hjt.exe .
Citera
2007-02-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ladda ner Hijackthis från den här länken :
http://www.majorgeeks.com/download3155.html

Skapa en ny mapp i program som heter Hijackthis. Packa upp zip filen som du fick från MajorGeeks nerladdningen (det är en exe fil) och lägg den i mappen som du nyss skapade i Program.
Dubbel klicka på den och välja Do a system scan and save a logfile. Posta sen loggen här.

Många som skickar loggar har Hijack placerat på fel ställe ändå.
Men denna version installeras på rätt ställe

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe
Citera
2007-02-06, 19:31
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzipp
Många som skickar loggar har Hijack placerat på fel ställe ändå.
Men denna version installeras på rätt ställe

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe
Okej, har sett folk som laddat ner från den länken men ändå skickat sin Hijackthis log från en temporär mapp men jag har kanske sett fel. Tackar för tipset, ska försöka få Moderator att ändra (om de dyker upp någon gång).
Citera
2007-02-10, 23:42
Bannlyst
En detalj egentligen... men när man väl postar sin logg från Hijackthis kan man väl också kryssa i alternativet ”Stäng av smilies i texten” (och även bocka ur ”Gör automatiskt om URL:er till länkar”) så det inte ser ut som i Fr0stys inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in