• 1
  • 2
2007-02-03, 23:54
Bannlyst
Jag har länge (i åratal) försökt sätta ihop en inspelnings- och redigeringsmiljö för musik i Linux, men det krånglar alltid så mycket att jag ägnar mycket mer tid åt att fixa systemet än att göra musik. Jag är en mycket avancerad Linux-användare och har för länge sedan fasat ut Windows-användandet. Det är bara p.g.a. musiken jag måste ha kvar Windows och jag vill komma ifrån det, men det verkar omöjligt och det gör mig vansinnig.
Jag har testat en uppsjö av olika distributioner, program och hårdvara, men alltid är det något som gör att det skiter sig fullständigt.
Nu har jag dock hört att det ska finnas folk som har fått ordning på sina grejer och då undrar jag förstås - hur i helskotta går man tillväga?! Berätta, snälla nån, för jag håller på att avlida av frustration!
Citera
2007-02-04, 00:51
Medlem
Audacity fungerar rätt bra. Komplierar relativt smärtfritt på de flesta system.

Är ingen musikmänniska själv så jag kan inte uttala mig om exakt hur bra skiten är, men folk verkar uppskatta den.
Citera
2007-02-04, 05:54
Medlem
skitsillens avatar
Det finns en guide hur du kan göra här: http://hem.wtnord.net/k05816/linux.html

Jag har själv inte provat hanses tips, men har stora förhoppningar om att det är goda råd han bjuder på.
Citera
2007-02-04, 12:29
Medlem
phreakdentas avatar
Det här kanske kan bli något när det kommer ut;
http://ubuntustudio.org/
Citera
2007-02-04, 16:35
Medlem
The_Aces avatar
Kolla in ardour: http://ardour.org/
Citera
2007-02-04, 18:11
Medlem
Det här är inte mycket hjälp för dig, men det skall väl finnas åtminstone nån hel distro som är ämnad till detta?
Då har du ju en hel miljö som så att säga skall fungera ihop. Finns även som liveskiva tror jag. Alltså, tanken är att hela systemet skall fungera harmoniskt från start dårå, med ljud och medieprogram.

Annars är det väl som du säger
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo
Jag har testat en uppsjö av olika distributioner, program och hårdvara, men alltid är det något som gör att det skiter sig fullständigt.
"orka krångla", säger jag..... och myser med XP
Citera
2007-02-04, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Det här är inte mycket hjälp för dig, men det skall väl finnas åtminstone nån hel distro som är ämnad till detta?
Då har du ju en hel miljö som så att säga skall fungera ihop. Finns även som liveskiva tror jag. Alltså, tanken är att hela systemet skall fungera harmoniskt från start dårå, med ljud och medieprogram.

Annars är det väl som du säger

"orka krångla", säger jag..... och myser med XP

Jag antar att du menar Agnula. Jag har testat det, men det är ruskigt gammalt och ouppdaterat. Dessutom verkar det numera vara nedlagt.
Citera
2007-02-04, 23:43
Medlem
Citat:
Jag antar att du menar Agnula. Jag har testat det, men det är ruskigt gammalt och ouppdaterat. Dessutom verkar det numera vara nedlagt.

Naej, jag har fått en sån distro på DVD med nån tidning, och den hette inte så. Den ligger i nån flyttlåda nu, när jag kommer på namnet så återkommer jag.
Citera
2007-02-05, 14:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Nja, Agnula var ett eu-finansierat projekt som nu är avslutat, men utvecklingen av delprogrammen fortsätter på volontärsbasis. Det står mer om detta på deras webserver som är hostat av KTH (www.agnula.info). Observera att de andra agnula-domänerna är kapade och pekar ut nåt annat icke relevant.

Annars verkar Rosegarden vara intressant. Fanns till SGI förr i tiden, men nu verkar det finnas ett betydligt mer kompetent version för Linux. Har dock ingen midi-port i min dator nu jag kan inte testa mot nån synt.
Citera
2007-02-05, 23:00
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Jag har, tvärt emot dig, alltid fått det att fungera helt smärtfritt
Jag kör ardour, som är riktigt mysigt. Rosegarden är ganska hyffsat när man lär sig det och även MUSE för midi-redigering.
Ardour funkar ju alltid, enligt mina erfarenheter, men tyvärr så har ju inte midi-track delen kommit in i koden än
Men som inspelningsprogram så förstår jag inte vad man vill ha mer riktigt när det nu har stöd för vst pluggar och allt
Installera jack, hämta koden från deras sida, kompillera med scons och sedan borde det bara vara att köra
Citera
2007-02-06, 12:44
Medlem
Kan kanske vara något
http://www.jacklab.org/
Citera
2007-02-06, 12:50
Medlem
Antar att du testat BeOS?
Citera
  • 1
  • 2