2007-02-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Du tog orden ur min mun.
Har aldrig riktigt förstått den här fixeringen med att alltid, hela tiden, köra det allra senaste.
Så länge det funkar som det ska, att det inte finns något säkerhetshål, har dom funktioner som man behöver. Varför ska man då "uppgradera" sig?

Kanske för att man faktiskt vill ha funktioner i den senaste kärnan? Och då menar jag inte nödvändigtvis 2.6.20, som släpptes för någon dag sedan, utan 2.6 rent generellt.
Citera
2007-02-08, 01:41
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Kanske för att man faktiskt vill ha funktioner i den senaste kärnan? Och då menar jag inte nödvändigtvis 2.6.20, som släpptes för någon dag sedan, utan 2.6 rent generellt.

Även om du inte behöver dom eller kommer att använda dig utav dom?

Najs, good thinkin. Bloated systems ftw!
Citera
2007-02-08, 13:29
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Även om du inte behöver dom eller kommer att använda dig utav dom?

Najs, good thinkin. Bloated systems ftw!

Du bloatar inte kärnan om du inte väljer sådant du inte behöver ju.
2.6 har allmänt bättre nätverks prestanda med filtrering, bättre blockenhets köning och bättre drivrutiner. Personligen ser jag inga argument för att vara kvar på en 2.4
Citera
2007-02-08, 21:10
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Du bloatar inte kärnan om du inte väljer sådant du inte behöver ju.
2.6 har allmänt bättre nätverks prestanda med filtrering, bättre blockenhets köning och bättre drivrutiner. Personligen ser jag inga argument för att vara kvar på en 2.4

Nu menar jag just inte bara kärnan. Utan systemet över stora drag. Han säger ju själv att han kör in vad som hellst. Även fast han inte har någon konkret användning utav det. Eller rättare sagt, den slutsats jag dragit utefter hans inlägg.

Näem oj! Bättre nätverks prestanda. Det var det jäkligaste.
Säg till när du kommer upp i dom hastigheter och den load där du överhuvudtaget märker någon skillnad....

http://www.securiteam.com/exploits/5OP0C0UJ5Y.html
Där har du en av anledningarna till att inte vara så jäkla snabb på att "uppgradera" sig.
Citera
2007-02-09, 00:15
Medlem
Citat:
Nu menar jag just inte bara kärnan. Utan systemet över stora drag. Han säger ju själv att han kör in vad som hellst. Även fast han inte har någon konkret användning utav det. Eller rättare sagt, den slutsats jag dragit utefter hans inlägg.

Av mitt inlägg? Var skrev jag det?

Citat:
Säg till när du kommer upp i dom hastigheter och den load där du överhuvudtaget märker någon skillnad....

Jag har ju inte talat om var jag jobbar. Vi har ju en del last minst sagt, samt höga prestandakrav. Och hemma kör jag med SELinux påslaget, vilket inte finns i 2.4.
Citera
2007-02-09, 01:06
Medlem
iglos avatar
Citat:
Av mitt inlägg? Var skrev jag det?

Jag har ju inte talat om var jag jobbar. Vi har ju en del last minst sagt, samt höga prestandakrav. Och hemma kör jag med SELinux påslaget, vilket inte finns i 2.4.

Jadu, jag ger upp.
Sitt ni och analopta era system. Najs att kunna säga till frugan att man kör med den senaste kärnan på sin burk. Yay!

Bara för att ge er en liten pointer: The latest 2.4 version of the Linux kernel is: 2.4.34.1 2007-02-03 19:51 UTC

Tror ni dom slutar att patcha och jobba på 2.4 för att det finns 2.6?
Citera
2007-02-09, 09:17
Medlem
blueCommands avatar
Citat:

Till. Latency på våra routrar är VÄLDIGT viktigt för våran verksamhet. Om man bortser från en release så har 2.6an (> 2.6.18) flera ns längre allmänt och några till på e1000 drivaren
Citera
2007-02-09, 13:37
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Till. Latency på våra routrar är VÄLDIGT viktigt för våran verksamhet. Om man bortser från en release så har 2.6an (> 2.6.18) flera ns längre allmänt och några till på e1000 drivaren

Egentligen så har jag gett upp tråden....
Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att det där känns lite gripet ur luften.
Är det något som du/ni själva har testat i en sluten labbmiljö?
Annars så ser jag gärna en källa.
Citera
2007-02-09, 15:17
Medlem
Citat:
Bara för att ge er en liten pointer: The latest 2.4 version of the Linux kernel is: 2.4.34.1 2007-02-03 19:51 UTC

Tror ni dom slutar att patcha och jobba på 2.4 för att det finns 2.6?

Det har jag inte heller sagt. Sluta att lägga ord i min mun. Visst finns det användningsområden för 2.4-kärnan, men vissa kanske faktiskt vill ha de nya funktioner som inte stöds i 2.4. Är det så konstigt?
Citera
2007-02-09, 16:49
Medlem
munsårs avatar
Så...en följdfråga...hur stort utrymme tar ett minimalt grundsystem för någon Linux-distro som man kan bygga vidare på?

Jag har testat med base-install av Debian men får alltid en känsla av att det drar in en hel del som inte är nödvändigt. Det blir i varje fall runt 300 MB stort. Det ska tydligen gå att strippa det genom att plocka bort allt som inte är flaggat som required eller något liknande.

En grundsystem borde väl i princip vara kärnan, skalet, pakethanterare och nödvändiga delar för att få det att fungera och möjlighet att bygga vidare på systemet genom att ladda ner från Internet.
Citera
2007-02-09, 17:17
Medlem
iglos avatar
Citat:
Det har jag inte heller sagt. Sluta att lägga ord i min mun. Visst finns det användningsområden för 2.4-kärnan, men vissa kanske faktiskt vill ha de nya funktioner som inte stöds i 2.4. Är det så konstigt?

Nej, det tycker jag inte.
Men många vill enbart köra 2.6 bara för att.
Utan att i själva fallet komma i kontakt med dom, så att säga, "nya" funktionerna.

Det är egentligen skit samma. Alla får köra vilken kärna dom än må tänkas vilja använda.

Men jag stör mig något fruktansvärt på folks dumdristighet när dom väljer att köra det "nya" och oprövade just bara för att dom ska.
Citera
2007-02-10, 13:14
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Egentligen så har jag gett upp tråden....
Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att det där känns lite gripet ur luften.
Är det något som du/ni själva har testat i en sluten labbmiljö?
Annars så ser jag gärna en källa.

Givetvis kan det ju vara inbillning men mellan vissa kärnbyten (där stacken / drivarna ändras) går graferna faktiskt ner. Särskillnt när vi bytte från 2.4. Tyvärr har jag ingen sådan graf att påvisa då vi generellt inte spara dem mer än någon månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in