• 1
  • 2
2007-02-03, 12:39
Medlem
Lex Talioniss avatar
Hej! Jag har funderat lite och kommit fram till att jag vill börja använda Linux här hemma. Jag undrar därför ifall någon kan tipsa om en Linuxdistribution där man kan välja att installera ett absolut bas-system för att sedan uttöka detta mha distributionens pakethantera?

Tacksam för svar.
Citera
2007-02-03, 12:45
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lex Talionis
Hej! Jag har funderat lite och kommit fram till att jag vill börja använda Linux här hemma. Jag undrar därför ifall någon kan tipsa om en Linuxdistribution där man kan välja att installera ett absolut bas-system för att sedan uttöka detta mha distributionens pakethantera?

Tacksam för svar.
Beror ju på vad du ska ha den till...
Men troligen passar Ubuntu, Debian eller Gentoo för dig eftersom de alla har avancerade pakethanteringssystem.
Citera
2007-02-03, 13:08
Medlem
Ubuntu drar ju vad jag vet in ett helt desktop OS och inte bara ett bassystem.

debian kan du få ett bassystem om du bara väljer basprofilen och med gentoo så får du bara precis vad du behöver för att kunna använda datorn.
Citera
2007-02-03, 13:17
Medlem
ants avatar
Gentoo är trevligt om man har tid tid till att sitta och läsa manualer på nätet. Alltså ett måste att du har tillgång till en extra dator med internet när du installerar.

Har du mycket tid och tålamod så blir Gentoo riktigt trevligt när du väl är klar.
Citera
2007-02-03, 13:30
Medlem
Lex Talioniss avatar
Gentoo verkar faktiskt intressant. Frågan är bara om jag besitter tillräckliga kunskaper för att få systemet att fungera bra. Det verkar dock finnas väldigt mycket dokumentation, även för särskilda hårdvarukomponenter, så jag tror att jag ger det ett försök i alla fall.

Tack!
Citera
2007-02-03, 14:46
Medlem
ants avatar
Hepp kunde inte editera mitt gamla inlägg...

Du har säkert redan sett det men på www.gentoo.org finns det mycket dokumenation
http://www.gentoo.org/doc/en/index.xml?catid=install

Följde själv installationsguiden där för ett år sedan när jag testade gentoo, och det funkade bra även om det tog en 8timmar att få in grundsystemet och ytterligare 8timmar dagen efter för att få igång en fungerande skrivbodsmiljö.
Men då var jag totalt nybörjare på linux öht och satt å lusläste varje mening två gånger typ...
Citera
2007-02-03, 17:25
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Ubuntu drar ju vad jag vet in ett helt desktop OS och inte bara ett bassystem.

debian kan du få ett bassystem om du bara väljer basprofilen och med gentoo så får du bara precis vad du behöver för att kunna använda datorn.

Mjae, tanka hem alternate ISOn så får du bara bas-system om du så vill
Citera
2007-02-03, 18:10
Medlem
Lex Talioniss avatar
Hej, jag har en liten fraga som kanske inte ar helt on-topic men jag valjer att ta den har anda. Jag undrar vilken ATi-drivare ni rekommenderar. Jag har ett Radeon 9600 XT och kommer foljaktligen inte att fa nagon 3D support i X.org med de medfoljande drivarna. Tycker ni att jag skall kora med den stangda ATI-drivaren eller den som foljer med X.org och hur stor roll spelar valet nar jag endast vill ha en typ surfdator?
Citera
2007-02-03, 19:06
Medlem
Citat:
Tycker ni att jag skall kora med den stangda ATI-drivaren eller den som foljer med X.org

Det beror på. Den stängda drivern ger bättre prestanda, men kan vara jobbigare att få att fungera korrekt.

Citat:
och hur stor roll spelar valet nar jag endast vill ha en typ surfdator?

Det spelar ingen roll alls, typ. Möjligen när du spelar upp videos i webbläsaren.
Citera
2007-02-03, 21:56
Medlem
iglos avatar
Slackware!
Det enda ruskigt bra och modulärt.
Citera
2007-02-03, 22:00
Medlem
Zleepings avatar
Ubuntu, det (för mig) överlägsna valet som första linuxdist

apt-get fungerar super och slipp allt krångel med paketberoenden som du får med SuSE och Fedora
Citera
2007-02-03, 22:21
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Slackware!
Det enda ruskigt bra och modulärt.
Antar att du inte provat något annat heller med det inlägget. Eller? Sätter båda Archlinux och Gentoo framför Slackware, i alla avseenden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in