Om några veckor ska styrelsen för
Sveriges Radio fatta beslut om hur
man ska spara omkring 100 miljoner
kronor i år. SR:s vd Peter Örn med-
delade i dag att besparingarna främst
ska ske genom personalminskningar.
Dessutom föreslås att endast två orter
ska ha resurser för att klara av avan-
cerade program med ex. levande musik.
-För att frigöra resurser ska vi dra
ner på lokaler, investeringar och ad-
ministration för att programverksam-
heten ska få så mycket resurser som
möjligt, säger Eva Blomqvist, program-
direktör på SR till SVT.
texttv källa
Hur mycket utgör denna besparing i procent
av SR:s totala anslag? Är det en 'nyhet' värd
namnet, i förhållande till den konkurrensutsatta
sektorns ständigt pågående rationaliseringar?
Ja herregud. Om SR ska SPARA 100 miljoner kan man tänka sig att deras budget är hyfsat stor.
Det här skulle väl i privata sfären kallas för rationalisering ja. Det är säkert mycket ineffektivitet i SR, dom får ju in sina stålar oavsett vad de gör eller inte gör. Nog dags att de streamlinar lite.
Hur mycket utgör denna besparing i procent
av SR:s totala anslag? Är det en 'nyhet' värd
namnet, i förhållande till den konkurrensutsatta
sektorns ständigt pågående rationaliseringar?
Citat:
Hur mycket pengar omsätter SR under ett år? Verksamheten bekostas av mottagaravgifter (tv-licensen). Av denna är SR:s tilldelning 2,2 miljarder. Reklam är inte tillåten.
Vad är bakgrunden till att de måste spara 100 miljoner kronor?
Får SR, UR och SVT inte in lika mycket pengar genom licensavgiften eller har UR och/eller SVT fått mer pengar?
Eller är det bara att kostnaderna ökat?
Det var väl tal om för ett tag sen om att SVT också var tvungna att spara pengar och att Rapport eller Aktuellt skulle behövas "bantas"?
P4 drabbas så att programtiden under veckorna för lokala program skärs ner från 10 till 8h. En minskning med 20%. Detta enligt VLT. Radio Västmanland måste säga upp 2 personer
...inte helt rimligt att jämföra rationaliseringsmjligheter hos en tjänsteproducerande instans som SR och ett företag som sysslar med varuproduktion. FÖr att ta en övertydligjämförelse så kan man konstatera att det på 300 år sket en dramatisk rationalisering vad gäller att tillverka spik, medan det nästan inte alls skett någon rationalisering vad gäller att spela fiol i symfoniorkestern. Såleds har i jämförande termer fiolspelaren blivit allt dyrare jämfört spiktillverkaren.
På liknande sätt kan man alltså hävda att radioproduktion är svårare att rationalisera än tillverkning av mobiltelefoner. Detta innebär naturigtvis inte att det inte finns något utrymme. I själva verket handlar ramaskriket om att ett stort antal rödgardister på SR med rätta är oroliga att bli av med jobbet. Just detta är sannolikt också meningen, och det som är bra för Sverige i processen. SR och SvT har i decennier varit både en fristad för, och ett maktredskap i händerna på, en samhällsskadlig mediavänster. Kunde denna vänsterelit vingklippas, vore det en lycka - då kunde granskning för första gången på länge bli både balanserad och samhällsnyttig.
Du har nog rätt där Strix. Jag hoppas i alla fall att SVT/SR tvingas till ordentliga omstruktureringar.
Fast mest hoppas jag att de privatiseras. Har inga ädlare argument än att jag inte vill lägga ner pengar från mina studiemedel för att finansiera deras verksamhet dock.
Dessutom vet jag inte hur deras public service-uppdrag ser ut. Minns 11 september 2001 som var en hyfsat stor nyhetsdag.
Jag åkte hem tidigare från jobbet för att bänka mig framför TV:n och kände en påtaglig oro i magen för vad som skulle hända i världen efter attacken mot USA.
Om man då tar de svenska kanalerna... TV4 hade brutit sin ordinarie sändning och kablade ut CNN direkt, fast det tydligen inte ens var klarlagt om de hade befogenheter att göra det.
Vår public service-television däremot fortsatte sin dag som om inget hänt. Har för mig att det var "tomt" på ena kanalen och sen minns jag att det var en gammal svartvit pilsnerfilm på andra kanalen.
När jag satt där med gapande mun och insåg att SVT inte bröt ordinarie program startades en ganska ordentlig misstro till hur deras organistation och "chain of command" ser ut. När ingen kan ta ett beslut att gå ut med nyheten om att kanske tredje världskriget brutit ut.
Nåja, i alla fall så är det säkert bara bra för deras organistation att få sparkrav på sig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!