• 1
  • 2
2007-02-01, 06:54
Medlem
Benyameans avatar
Finns det ngra frdelar med suboxone gentemot subutex? Om en 8mg Subutex kostar 200 kr, vad borde d en 8mg suboxsone kostaa d?
2007-02-01, 16:43
Medlem
Antagligen samma, om man inte har sn lyx att man fr dem frn frankrike=)
Fr s vitt jag vet s har D inte brjat med sn trams dr?
2007-02-01, 18:05
Medlem
Zot^s avatar
S lnge du inte injicerar s spelar det ingen roll. Om du skall injicera s vill du inte ha suboxone.
2007-02-02, 00:20
Medlem
Unbalanceds avatar
Som sagt, oxonen r gjorda fr att motverka IV miss*bruk.
Men har lst lite olika rapporter om att det SKA g att sl dessa, har vart lite varierande rapporter.
Endel sger att man ska ha buprenorfin i kroppen innan man slr en oxone och det tar ett tag innan man brjar knna av det
antagligen pga naloxonet i oxonen.

Jmnfrde sub och suboxone "nasalt" fr lnge sedan och upplevde en viss skillnad, var tvungen att ta mera oxon om inte annat.
Vgade dock aldrig prova dom IV i rdslan av att bli dlig.
2007-02-02, 00:46
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Men har lst lite olika rapporter om att det SKA g att sl dessa, har vart lite varierande rapporter.
Endel sger att man ska ha buprenorfin i kroppen innan man slr en oxone och det tar ett tag innan man brjar knna av det

Jmnfrde sub och suboxone "nasalt" fr lnge sedan och upplevde en viss skillnad, var tvungen att ta mera oxon om inte annat.

Funkade allts Suboxen smre n vanlg sub nr du intog den nasalt?

Och vad r skillnaden i pris p dem dr du bor /meta/sub/suboxone
2007-02-02, 14:40
Medlem
Toxikomans avatar
Fr att utvrdera buprenorfin+naloxon skaffade jag mig en burk med 30 st frska Suboxone 8 mg tillverkade av Reckitt Benckiser, UK. Vid sublingual administrering s r effekten tmligen likvrdig, och personer som gr runt p >8 mg Subutex kan frmodligen fortstta med samma dos nr de gr ver till Suboxone. Mjligtvis behver de kanske 1-2 st Temgesic extra. Detsamma gller frmodligen dem med mttligt opiatberoende som svarar bra till mycket bra p doser som ligger inom standardintervallet, d.v.s. 8-16 mg. Mjligtvis kan de tnkas behva en Suboxone 2 mg extra per dygn. Fr nsta grupp r det frmodligen vrre fr...

D jag anvnder mig av Subutex s tar jag 24-32 mg fr att ltta p den fysiska abstinensen (tar jag ver 24 mg s delar jag upp dosen i tv omgngar, annars fr jag abstinenssymptom p.g.a. bupets antagonistprofil). Nr jag testade Suboxone frsta gngen s sg jag till att ha gtt p Subutex istllet fr morfin/starka morfinderivat en tid innan, fr att undvika ptagliga abstinenssymptom. Jag testade 24 mg sublingualt. Jag upplevde en tydlig skillnad: normalt s lindras den fysiska abstinensen och det akuta suget efter andra opioider, allts den psykiska abstinensen, dmpas en aning under i alla fall ngon timme eller s. Med Suboxone upplevde jag inte ngon sdan knsla; den fysiska abstinensen lindrades, men suget efter heroin, morfin, oxy etc. dmpades inte verhuvudtaget!

Nasalt s r skilnaden signifikant. Jag upplever det som om det tar lngre tid innan effekten infinner sig, och drtill behver man hgre doser. Om detta kommer att bli ett problem fr rekreationella anvndera som fr ett rus av 0,5-2 mg buprenorfin r jag tveksam till. Ett tips till er som hade tnkt ta Suboxone nasalt: om ni t.ex. hade tnkt snorta 4 mg Suboxone, s prva det hr istllet: krossa 1/4 Suboxone 8 mg och blanda sedan pulvret med c:a 1.5-2 mg buprenorfin. Det tycker jag ger bttre effekt, d knns det mer som att snorta Subutex. Frhllandet buprenorfin:naloxon blir d 1/8 istllet fr 1/4, och tack vare att att buprenorfin har s extremt hg affinitet till μ-receptorerna s blir den mngd naloxon som aktiveras d man snortar fullkomligen verkrd. Tanken p att en Suboxone 8 mg innehller 2 mg naloxon r svindlande. Det rcker med att de slr i en 0,4 mg naloxon i.v. 3 timmar efter att man har tagit morfin fr att man skall bli riktigt sjuk.

Det hr r mina erfarenheter s lngt. Somliga patienter med substitutionsbehandling kommer antagligen inte att bli pverkade nmnvrt, medan andra som nu ligger p grnsen till metadon frmodligen kommer att behva g ver till metadon, och som vi redan vet s r det ltt att byta frn metadon till Subutex (hdanefter Suboxone), medan det r mycket svrt att byta frn Subutex till metadon. I USA har jag sett att vissa patienter fr 36 mg Suboxone, men det r ju bara vansinne. Buprenorfinet i sig framkallar ju abstinenssymptom hos vissa om man tar extrema doser.

Angende frsket att minska den illegala handeln s r detta ett fjasko. Suboxone har redan funnits p den svarta marknaden under en lngre tid, och precis som Subutex och Temgesic s r preparatet mycket begrligt. Frmst hos dem som har buprenorfin som huvuddrog (doh!) och de som har experimenterat med tramadol och kodein under en tid och vill uppt i opioidkarriren. Fr tillfllet r priserna fr Suboxone och Subutex r demsamma, hur det kommer att bli framver vet jag inte. Anledningen till att Suboxone introducerades var frvisso fr att man inte skulle kunna injicera preparatet, men jag undrar hur mnga det r i Sverige som slr i sig Subutex regelbunden? Jag vet att mnga i Finland gr det, men det r dr det... Min personliga sikt r att det inte ger det minsta rus/eufori att sl i sig Subutex. Jag ser det mest som en fixid som mnga har svrt att bryta, verktygsfixeringen. Men det r bara min sikt, s om andra upplever en bttre effekt i.v. s ifrgastter jag dem inte, vi reagerar ju trots allt olika.
2007-02-02, 22:06
Bannlyst
Instmmer helt med fregende talare!
2007-02-03, 18:30
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced

Suboxone gr att sl ja, men det drjer lite innan effekten kommer.
Det lnar sig att filtrera dem iallafall, och inte bara kasta i pumpen skaka om som man kan gra med subutexen.
2009-09-12, 01:03
Medlem
Equi011s avatar
hr i norra kping har ju tyvr alla byt till suboxone s det e ganska omjligt att hitta ngon subutex
2009-09-12, 12:00
Medlem
Jag sjlv str p suboxone och r med i programmet.
Men skulle hellre vilja ha tex, enbart fr att jag mr bttre p
det. Plus att biverkningarna frn suboxone och inte minst naloxonet
r sjukt jobbiga. Svettningar och ledvrk, skallbank, bara fr att nmna ngra.

Dem byter till oxone fr att subutex r mer "begrligt" p gatan.
Frn brjan trodde dom nog att handeln skulle avta om man
stoppade ner ett medel som gr att man inte kan sl i sig suboxone.
Men det gr alldeles utmrkt, se till att filtrera bara som nn redan sagt.
2009-09-12, 18:11
Medlem
bluetech123s avatar
Suboxone r helt klart lite smre. Behvs lite strre dos och man mr inte lika bra av det.
2009-09-12, 20:08
Medlem
Ida Bs avatar
Naltrexonet i Suboxone lcker ut lite i kroppen p en del, hur mycket r olika frn person till person.
Gr du p ett team och har fungerat bra p subutex och varit frisk lnge knner du lttare skillnaden om du pltsligt fr byta till suboxone. Hur det r om man inte str p subutex eller r opiatberoende vet jag inte, men det borde bli lite smre effekt. Sjukt att behva ta ngot som r giftigare och dessutom kan lcka i kroppen pga av en narkotikapolitisk tgrd.
Men samtidigt verkar en del fungera jtte bra p suboxone och besvras inte av Naltrexonet.

Skillnaden r stor tycker jag. P subutex fungerar jag utmrkt p alla stt, inga biverkningar utan svettningar i brjan, p subuxone blir jag hel sjuk och fr abstinenssymtom. Dessutom kar suget.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in