En svensk gammal film från 1982 med Rolf Skoglund och Claire Wikholm i rollerna.
Familjen Backlund är på husvagnssemester som består av far och mor, en tonårsdotter och en yngre son. Med sig har de även Mamma Guns pappa som mest är intresserad av att fiska.
Husvangssemestern går inte riktigt som tänkt och pappan som ser sig som familjens överhuvud som gillar att styra och ställa, samt ständigt har bråttom, trasslar in sig i en massa dumheter. Dessutom är han rätt klumpig av sig. Han försöker dock hålla stämningen uppe men dottern skulle föredra att vara hemma med sin kille och sonen är enbart intresserad av att bada. Pappan tappar således humöret jämt och ständigt och dessutom är han vrålkåt eftersom han inte kunnat knulla på frugan på två veckor. Morfarn snarkar något enormt och alla lyckas irritera sig på varandra.
Jag såg denna när den kom och kommer ihåg att jag tyckte den var helkul då. Sen såg jag om den, med höga förväntningar, i höstas när den gick på tv. Och tyckte inte den var kul alls. Samma sak har jag upplevt med gamla Monty Python-filmer.
Det känns som att humorn har gjort rätt stora framsteg de senaste 30 åren. Och att efter Killinggänget, The Simpsons och The Office så är helt enkelt HasseåTage, Monty Python och "Vi hade i alla fall tur med vädret" inte särskilt roligt längre?
Känner igen mig i filmen från min egen uppväxt.
Vi hade ett exakt likadant campingbord / campingstolar på våra bilresor som de har i filmen
Ganska charmig film men den slutar väldigt tvärt. De hade gott kunnat göra den 20-30 min längre.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!