• 1
  • 2
2007-01-30, 15:08
Medlem
fractal inhalers avatar
Man undrar ju såsom världen ser ut idag.
Citera
2007-01-30, 15:35
Medlem
wellermans avatar
va?
Citera
2007-01-30, 15:41
Medlem
Nemesis1s avatar
Det är ju inte bara människor som utrotar arter, utan djuren är ganska duktiga på att utrota varandra också... Och om någon förstör naturen så är det naturen själv... När solen går supernova kommer ju inget att kunna leva på jorden, så mycket skada vet jag inte om människorna någonsin skulle kunna orsaka även om de försökte... Tvärtom är det väl människorna som är naturens enda hopp om en bättre plats, ifall man nån gång konstruerar en rymdark och flyr till ett annat solsystem för att klara sig från solens undergång...
Citera
2007-01-30, 15:43
Medlem
fractal inhalers avatar
Det vart visst lite komplicerat....

Tänkte som så att om Homosapiens förstör Jorden så är vi den felande
länken då alla arter före oss aldrig varit i närheten av sådan sjövling.

Kanske är natur å vetenskap i alla fall.. Fast tanken kom under ett
filosofiskt funderande
Citera
2007-01-30, 16:09
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fractal inhaler
Man undrar ju såsom världen ser ut idag.

Den "felande länken" är ju definierad som den ännu icke funna art som kopplar samman människa och apa. Det har inget att göra med huruvida något kan sägas vara "fel" med en specifik art.

//Mvh, M
Citera
2007-01-30, 17:57
Medlem
Toasts avatar
Så egentligen är din fråga om vi är jordens(livets?) baneman?

Och i den frågan skulle jag tro att kackerlackorna ändå kan överleva vad för skit vi kan ställa till med.
Och säkert kommer väl någon slags bakterie utvecklas i det vatten som finns kvar, så börjar det om precis som förut.
Livet på denna jord verkar ju ha en oändligt makt att anpassa sig till vad som helst.

Tex, bygger människan murar som skyddar mot alla djur utvecklas virus som tar sig in och utrotar oss.
Är väl inte helt osannolikt att aids kan sätta stopp för mänskligheten. Det kommer ju hela tiden nya sorter som är immuna mot bromsmediciner.

Det eviga kretsloppet.
Citera
2007-01-30, 22:10
Medlem
fractal inhalers avatar
En vildare tanke är att vi brakar jorden till kolbit... men innan dess
uppfinner tidsresor, knallar tillbaka och ska fixa den felande länken
och då blir vi själva den felande länken. Helt out of the blue.

det skulle upprepa sig till oändlighet.

Hoppas jag är tillräckligt filosofisk nu ;o)
Citera
2007-01-30, 22:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fractal inhaler
En vildare tanke är att vi brakar jorden till kolbit... men innan dess
uppfinner tidsresor, knallar tillbaka och ska fixa den felande länken
och då blir vi själva den felande länken. Helt out of the blue.

det skulle upprepa sig till oändlighet.

Hoppas jag är tillräckligt filosofisk nu ;o)

Nja, något felas nog ännu. Tror diskussionen skulle vinna på att du definierade lite närmare vad du menar med "felande länk" och hur den skall "fixas" - som Antinomos påpekat har ju fela i begreppet "felande länk" betydelsen 'saknas' och inte 'göra sig skyldig till fel'.
Citera
2007-01-30, 22:52
Medlem
fractal inhalers avatar
Tjena Guldbrallan, om jag får kalla dig det...

Min tanke var att problemet är lika mycket filosofiskt som vetenskapligt
sen får Filosoferna och Vetenskaparna föra tråden där den hör hemma.
Citera
2007-01-30, 23:13
Bannlyst
Du har nog missförstått vad som menas med felande länk. Slå upp det i den här ORDBOKEN: http://sv.wikipedia.org/wiki/Felande_l%C3%A4nk
Citera
2007-01-31, 18:33
Medlem
Geniums avatar
"Rädda moder jord!" ja man kan ju lätt få för sig att det är moder jord som kommer att dö, men i själva verket så är det inte "Moder Jord" som drabbas hårdast av detta som du beskriver utan bara vi själva.. Naturen överlever alltid, arter dör och nya födds men moder natur lever alltid vidare och egentligen så borde det stå "Rädda DIG SJÄLV!!"
Citera
2007-01-31, 21:43
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det är ju inte bara människor som utrotar arter, utan djuren är ganska duktiga på att utrota varandra också... Och om någon förstör naturen så är det naturen själv... När solen går supernova kommer ju inget att kunna leva på jorden, så mycket skada vet jag inte om människorna någonsin skulle kunna orsaka även om de försökte... Tvärtom är det väl människorna som är naturens enda hopp om en bättre plats, ifall man nån gång konstruerar en rymdark och flyr till ett annat solsystem för att klara sig från solens undergång...

alltså shiett, så jävla bra skrivet...
Detta lilla inlägget fick mig verkligen att tänka i nya banor, så underbart vacker tanke, vet inte varför det rör mig men ja... kanske just det att det finns något hopp i destruktivitet, att det är något positivt eller liknande..
aja jag vet inte, kanske låter lite misantropiskt, fast å andra sidan behöver det ju inte vara något fel i det.
Kul att få nytt perspektiv på saker och ting iaf. Bara det jag ville säga!(alltid sett människan som ond och destruktiv som förstör världsbalansen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in