• 1
  • 2
2007-01-30, 13:02
Medlem
Har nyligen valt att övergå till slackware, men det dyker upp problem.
Själva problemet dyker upp när jag loadar upp slackware från bootloadern, den drar sin check och allt. Men när den kommer till "welcome to linux 2.4.33.3 (tty1)" och man skall logga in så funkar det inte. Keyboardet reagerar inte på något. Kan inte logga in som root eller slå in mitt password, inget händer.

Vet inte riktigt vad annan info jag kan ge, men ni får fråga om det är något.
All hjälp uppskattas.
Citera
2007-01-30, 13:05
Medlem
Glömde säga att det är en dual-boot med windows. Dock jag har inga problem med att boota win. Den dyker upp i lilo helt som den ska.
Citera
2007-01-30, 13:13
Medlem
acuras avatar
Gissar på att du ansluter ditt tangentbord via USB.
Här är en lösning: http://www.linuxquestions.org/questi...18#post2289918
Citera
2007-01-30, 13:33
Medlem
[img]http://www.bitbenderforums.com/~grogan/slackhowto/40_mouse_install.gif[img]

Vet inte om det funka nu att lägga in bilden.
Men som du ser använde jag den guiden för att installera.
När jag kom till valet av mus(förmodar att det har med samma sak att göra) valde jag PS/2 port mouse (most desktops and laptops)
Citera
2007-01-30, 13:35
Medlem
Använder en laptop som kanske nu gissat, så problemet är inte att jag skulle använda ett usb-anslutet keyboard eller en mus.
Citera
2007-01-30, 13:37
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vem-e-ja
[img]http://www.bitbenderforums.com/~grogan/slackhowto/40_mouse_install.gif[img]

Vet inte om det funka nu att lägga in bilden.
Men som du ser använde jag den guiden för att installera.
När jag kom till valet av mus(förmodar att det har med samma sak att göra) valde jag PS/2 port mouse (most desktops and laptops)
Nej de har inget med varandra att göra. Kerneln v2.4 i Slackware har inget eller dåligt stöd för inenheter som kopplas via USB och för att lättast avhjälpa detta problem så bör du installera en version 2.6 kernel när du installerar Slackware enligt länken jag bifogade i tidigare inlägg.
Citera
2007-01-30, 13:38
Medlem
acuras avatar
Citat:
Använder en laptop som kanske nu gissat, så problemet är inte att jag skulle använda ett usb-anslutet keyboard eller en mus.
Kan nästan garantera dig att det ansluts via USB.
Citera
2007-01-30, 14:03
Medlem
okej tack för hjälpen, skall ta och kolla upp det.
Återkommer
Citera
2007-01-30, 14:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

Som sagt, mus + tgb ligger troligen på usbcontrollern.

Vad kör du med för kärna? Nån som ligger på installcd:n eller en du kompilerat upp själv? Har du kompilerat upp själv, kolla så du fått med usbstöd. Använder du en som ligger på cd:n, så finns det mesta som moduler.

Nu var det ett tag sen jag körde slack, men se till att usbmodulen inte är utkommenterad antingen i /etc/modules.conf eller /etc/rc.d/rc.modules
Nån av dem är det, du ser direkt vilken av dem som är den rätta

Antar att det är i x som musen inte funkar. Kör om xconfigurator och se till att du väljer usbmus. Är det i konsollen du vill ha musstöd, kör man gpm och se om du kan hitta nåt matnyttigt där.
Citera
2007-02-01, 08:55
Medlem
tjena
Fick det att fungera med att installera en 2.6 kernel, inloggning och allt funkar men nya problem uppstår såklart.
Installera KDE, slipper in och allt men jag har ingen mus eller internet.
Körde xorgconf ett par gånger, valde olika alternativ för att få touchpaden att funka men no luck.
Samma med nätet.

Hade en kompis över som är erfaren inom slack, men han fick det inte heller att funka.

Fundera på att ge upp med slack och söka vidare på andra distron, vet att man skall vara envis men men..
Citera
2007-02-01, 10:33
Medlem
acuras avatar
Om du postar din xorgkonfiguration så har vi något att utgå ifrån.
Citera
2007-02-01, 20:31
Medlem
Redbeards avatar
Ditt problem med uppkopplingen och tangenbord har troligen inget att göra med varandra...
Precis som den eminente acura säger så bör du posta din conf-fil så vi får spana lite.
Angående internet kan du ju testa:

ifconfig eth0 up && dhclient

om det inte funkar så du gärna också posta outputtet på: lsmod och lspci

-edit kan vara dhcpcd istället för dhclient
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem