Håller själv på med renovera min br. från golv till tak.
Äldre förening, husen är byggda '68 påkostat sett ur dåtidens mått. Betongen avger löjligt låga radonvärden + bra ventilation.
Ursprungligen en 'liten' 3:a på 77 kvadrat som jag jobbat på nu i 3 månader, som nu har blivit en 4:a efter jag delade av mitt löjligt stora vardagsrum med öppningsbara fönster upptill för att släppa in luft samt ljus då det är en genomgångslgh.
Hur som helst, jag är lekman och absolut inget proffs, men fasen vad man lär sig under resans gång. ( Svärfar som jobbat inom bygg hela sitt liv var naturligvis en j-a bonus i tal om förslag, förbättringar osv. naturligvis )
En viktig aspekt jag insåg vikten av gällande badrum var att ta hänsyn till hur regelverket i stadgarna i din BRF gällandes rören och stammarna som du inte ser bakom väggen. Gjorde själv lite efterforskningar med grannar, den entreprnör föreningen rekommenderar att anlita vid ombyggnation av våtrum osv, div. motioner samt förslag från styrelsen. Det jag hittade var skrämmande rent ut sagt.
Entreprenören erkänner att det är ett rådande stort problem med läckage bakom väggarna fram till huvudstammarna i området.
Styrelsen har lagt ett förslag att innehavaren skall även ansvara för rören fram till huvudstammen. ( Måste naturligvis godkännas av stämman, men fult ändå )
Det har aldrig genomförts ett stambyte i föreningen, då det räknas med att behövas tidigast 2012. ( Hej å hå, 50+åriga fastigheter )
Tal om andra alternativ till stambyte. ( Nån form av spolning ? )
Jag hade planer på att ordna badrummet själv jag också, har fått kläm på vad som krävs, behövs samt själva hantverket. ( För en lekman ok

)
Dock bestämt mig för att låta bli och överlåta det åt fackfolk efter hittat info vad som gäller i föreningen samt vad som kan hända i framtiden. Som redan påpekats i tråden är det försäkringmässigt av yttersta vikt om olyckan skulle vara framme att kunna med kvitto från behörig fackman då fackmannen ( Arbetsgivare/Egna Firma ) försäkring täcker samtliga kostnader.
I mitt fall om en besiktning skulle peka på minsta lilla fel i badrummet så får jag verkligen bita i det sura äpplet! För att inte ens tänka på om jag är ansvarig för saker & ting jag inte ens kan se bakom en saftig betongvägg
Vart en väldigt lång post, men lite "heads up" & gör du det själv ändå, gör det ordentligt med att göra det från scratch då du garanterat inte får ev. glipor i fuktspärrar som du kanske missar om du bara 'skarvar på'.