• 1
  • 2
2007-01-29, 18:31
Medlem
Castafiores avatar
Jag har en fundering angående badrumsrenovering i BR.

Problem är att jag vill ha klinker i badrummet och dessutom ta bort en föga dekorativ rad med kakel på väggarna. Denna dekorativa rad skall tydligen ses som en bård, men är i mina ögon anskrämlig. På golvet ligger en våtrumsmatta som går in under kaklet.

Går det att åtgärda detta utan att riva hela badrummet, så man bara byter en rad med kakel? Kan man dra undan mattan och sätta i klinker istället som går upp på väggen där mattan varit förr och köra med silikon i skarvarna?
Citera
2007-01-29, 20:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Jag har en fundering angående badrumsrenovering i BR.

Problem är att jag vill ha klinker i badrummet och dessutom ta bort en föga dekorativ rad med kakel på väggarna. Denna dekorativa rad skall tydligen ses som en bård, men är i mina ögon anskrämlig. På golvet ligger en våtrumsmatta som går in under kaklet.

Går det att åtgärda detta utan att riva hela badrummet, så man bara byter en rad med kakel? Kan man dra undan mattan och sätta i klinker istället som går upp på väggen där mattan varit förr och köra med silikon i skarvarna?

Det går att hacka upp kakel, montera in nytt och foga om. Ofta behöver man ändå foga om pga att tidens tand satt spår i fogarna. Kratsa ut det som är fult och foga om.

När det gäller golv så finns det många olika skolor här. En del anser att man skall lägga golvgips på våtrumsmattan, göra ett nytt tätskikt och kakla på den, andra anser att mattan skall bort först, men det kan bli svårt eftersom man normalt kaklar nedersta raden ovanpå mattan. Isåfall får man skära bort mattan.
Citera
2007-01-29, 20:25
Medlem
Castafiores avatar
Så man kan alltså skära bort mattan, vid kanten till kaklet och göra om proceduren med fuktspärr osv och sedan sätta klinker?

Det vore nog bättre i mitt fall än gipsplatta. Om jag kör gipsplatta kan nog kanten mot dörren som skyddar mot översvämning bli för låg...eller?
Citera
2007-01-29, 20:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Så man kan alltså skära bort mattan, vid kanten till kaklet och göra om proceduren med fuktspärr osv och sedan sätta klinker?

Det vore nog bättre i mitt fall än gipsplatta. Om jag kör gipsplatta kan nog kanten mot dörren som skyddar mot översvämning bli för låg...eller?

Det beror på ditt golv. Ett golv som man lägger klinker på får inte svikta för mycket för då lossnar gärna klinkern. Har du betonggolv så är det inget problem att lägga relativt tunn gipsskiva.

Byggjobbare brukar vid renoveringar lägga gipsskiva på befintliga mattor av tidsskäl, men det är inte alltid bästa alternativet.
Citera
2007-01-29, 22:50
Medlem
Handfastes avatar
Som yrkesman med PER licens så råder jag dig till att riva allt kakel och matta och utgå från den punkten..

Finns inga försäkringsbolag som kommer ersätta dig om du blandar 2 olika system.

Visst finns det en del mattor som är anpassade för att lägga klinker på men din är inte en av dom !
Citera
2007-01-29, 22:59
Medlem
Att lägga klinkers på plastmatta är inte godkänt. Mattan måste bort för att säkerställa att det inte finns gammal fukt under. Att bara slänga på golvgips är därför ingen bra idé.

Skulle du få en vattenskada så skulle ditt försäkringsbolag aldrig ge ersättning om jobbet inte är fackmannamässigt utfört. Då står du med ett vattenskadat badrum och får stå för allt jobb och material själv.

Om det ska vara riktigt utfört så måste även kaklet på väggarna bort. (Om du bara knackar bort det fula så va försiktig så att du inte slår hål på tätskiktet.)

Sen slänga på ett lager gips på väggar och golvgips på golvet. Tänk även på att du måste ha dubbelgips om du ska kakla och om du har trägolv så måste det vara reglat på 30 cc. Om du har 60cc så kan du antingen regla upp det på 30cc eller lägga två lager 22 mm golvspån och sen ett lager gips. Sen ska det flytspacklas för att få fall.

Fuktspärren kan inte "skarvas" med gammal fuktspärr och om tröskeln blir för låg är det oftast bara att ta loss den och höja den.

Jag har just gjort en totalrenovering av mitt badrum på 6,5 kvm det har hittills kostat mig cirka 25 000 och då har jag inte köpt mer än det som är nödvändigt. Inget har fuskats med men inte heller överdrivits. Sen tillkommer handfat, dushblandare, speglar, badkar och sånt.

Kolla gärna på http://www.husoland.com/Info/per.htm för att se vad som är ok och inte.

Även http://www.byggahus.se har ett riktigt bra forum som hjälp mig mycket.

Men man kan göra som du tänker men då kan de bli problem med försäkringar i framtiden. Bor du i Villa? Brf? Hyres? Tänk på att många idag är väldigt medvetna om vad som gäller i våtrum och köper inte gärna en lägenhet/villa med ett icke godkänt badrum.

Badrum är ett helvete att pyssla med själv och man måste ha någorlunda bra koll på bygg eller en god vän med kunskaper som vill jobba gratis på kvällar och helger.
Citera
2007-01-30, 10:39
Medlem
Castafiores avatar
Hmm...jag har utgått från devisen "allt eller inget"...dvs riva hela skiten och börja om eller inget alls. Tydligen är det så.

Får nog bli en liten annan variant då. Hitta något att täcka över bården med, samt teakplattor på golvet.
Citera
2007-01-30, 23:26
Medlem
Jettings avatar
He, renovera badrum idag är inte kul, speciellt inte när div sk branschorgan vil in och ändra på reglerna hela tiden. I ditt fall skulle jag vilja påstå att lyckas du pillla los bården utan inverkan på tätskikt så kör bara. Våtrumsmatta? när är badrummet byggt alt renoverat? är det en 80talare så har du i bästa fall lite primer på väggarna och en tejp i skivskarvarna. Om det stämmer kan du lika gärna riva ur hela skiten.
Citera
2007-02-08, 00:29
Medlem
Daffy skin: Du har fått en hel del om bakfoten. Man behöver absolut inte ha dubbelgips för att sätta plattor. Enkelgips på c/c 45 eller mindre går utmärkt. Har man c/c 60 behövs dubbelgips. Du har rätt i att det ska vara c/c 30 på golvet eller att man ska förstärka om det är c/c 60, men det behövs absolut inte dubbel spån plus gips och flytspackel då. Det räcker med enkel spån plus hellimmat golvgips alternativt enkel spån plus minst tolv millimeter formstabilt flytspackel.

Castafiore: Vad du än gör, lyssna inte på Megaforce. Det är inte överhuvudtaget ett alternativ att lägga en golvgips på plastmattan och sen lägga plattor. Dels finns det inte en möjliget att lösa anslutningen kring brunnen då utan att byta brunn och sätta in en högre, dels kan du inte ansluta det nya tätskiktet till väggtätskiktet, och dels får du dubbla tätskikt på golvet med en gipsskiva emellan, där dessutom det övre tätskiktet har betydligt lägre ånggenomgångsmotstånd än det lägre. Det skulle gå åt helvete rent ut sagt.

Vad gäller din ursprungliga fråga: Du kan inte riva bort mattan och tro att du kan ansluta det nya golvtätskiktet till det gamla väggtätskiktet. Du måste riva ner plattorna på vägg också om du river mattan. Och du måste riva mattan om du vill ha plattor på golv. Det blir en helrenovering med troligt golvbrunnsbyte som gäller i så fall.
Citera
2007-02-08, 05:05
Medlem
Peta_Es avatar
Håller själv på med renovera min br. från golv till tak.
Äldre förening, husen är byggda '68 påkostat sett ur dåtidens mått. Betongen avger löjligt låga radonvärden + bra ventilation.
Ursprungligen en 'liten' 3:a på 77 kvadrat som jag jobbat på nu i 3 månader, som nu har blivit en 4:a efter jag delade av mitt löjligt stora vardagsrum med öppningsbara fönster upptill för att släppa in luft samt ljus då det är en genomgångslgh.

Hur som helst, jag är lekman och absolut inget proffs, men fasen vad man lär sig under resans gång. ( Svärfar som jobbat inom bygg hela sitt liv var naturligvis en j-a bonus i tal om förslag, förbättringar osv. naturligvis )

En viktig aspekt jag insåg vikten av gällande badrum var att ta hänsyn till hur regelverket i stadgarna i din BRF gällandes rören och stammarna som du inte ser bakom väggen. Gjorde själv lite efterforskningar med grannar, den entreprnör föreningen rekommenderar att anlita vid ombyggnation av våtrum osv, div. motioner samt förslag från styrelsen. Det jag hittade var skrämmande rent ut sagt.

Entreprenören erkänner att det är ett rådande stort problem med läckage bakom väggarna fram till huvudstammarna i området.

Styrelsen har lagt ett förslag att innehavaren skall även ansvara för rören fram till huvudstammen. ( Måste naturligvis godkännas av stämman, men fult ändå )

Det har aldrig genomförts ett stambyte i föreningen, då det räknas med att behövas tidigast 2012. ( Hej å hå, 50+åriga fastigheter )
Tal om andra alternativ till stambyte. ( Nån form av spolning ? )

Jag hade planer på att ordna badrummet själv jag också, har fått kläm på vad som krävs, behövs samt själva hantverket. ( För en lekman ok )
Dock bestämt mig för att låta bli och överlåta det åt fackfolk efter hittat info vad som gäller i föreningen samt vad som kan hända i framtiden. Som redan påpekats i tråden är det försäkringmässigt av yttersta vikt om olyckan skulle vara framme att kunna med kvitto från behörig fackman då fackmannen ( Arbetsgivare/Egna Firma ) försäkring täcker samtliga kostnader.

I mitt fall om en besiktning skulle peka på minsta lilla fel i badrummet så får jag verkligen bita i det sura äpplet! För att inte ens tänka på om jag är ansvarig för saker & ting jag inte ens kan se bakom en saftig betongvägg

Vart en väldigt lång post, men lite "heads up" & gör du det själv ändå, gör det ordentligt med att göra det från scratch då du garanterat inte får ev. glipor i fuktspärrar som du kanske missar om du bara 'skarvar på'.
Citera
2007-05-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_h
Daffy skin: Du har fått en hel del om bakfoten. Man behöver absolut inte ha dubbelgips för att sätta plattor. Enkelgips på c/c 45 eller mindre går utmärkt. Har man c/c 60 behövs dubbelgips. Du har rätt i att det ska vara c/c 30 på golvet eller att man ska förstärka om det är c/c 60, men det behövs absolut inte dubbel spån plus gips och flytspackel då. Det räcker med enkel spån plus hellimmat golvgips alternativt enkel spån plus minst tolv millimeter formstabilt flytspackel.

Men visst är det så min käre Byggahus forumgud. Jag tänkte på mitt badrum och drog alla över en kant i min iver att lysa med mina nyvunna kunskaper.

Jag hade 60 mellan reglar på vägg och då blev det ju dubbelgips och på golvet så låg det redan 2 lager spån så de var därför vi la 2 lager för att komma i rätt nivå.

Som min badrumskunnige vän sa: Det här golvet kommer tåla en kärnvapenattack. 2 lager 22mm spån, golvgips och sen ett lager flytspackel. Varför vi la golvgips + spackel tror jag hade att göra med att golvvärmen skulle ligga på gips.

Hursomhelst så blev det bra och golvet kommer aldrig att svikta en millimeter.
Citera
2007-05-08, 20:07
Medlem
Låter som en sjuhelvetes golvkonstruktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in