• 1
  • 2
2007-01-29, 12:37
Medlem
SensuellQs avatar
Jag är just nu mer än upprörd efter att ha läst en artikel i dagens GT skriven av Ingemar Nilsson - Polisen var min hallick

Artikeln handlar om att sexsäljaren Rosinha Sambos fd pojkvän, en polisman, är åtalad för koppleri. Rättegången som inleds idag kommer visa om vi alla är lika inför lagen. GT visar att man i deras tidning inte är det då de tar ett tydligt parti för polismannen.

Hela artikeln i GT är ett slags snyftreportage där journalisten berättar om hur polisen blev kär i en kvinna som nu anklagar honom för koppleri. Ingemar Nilsson låter polismannen ångra sig offentligt, men det han ångrar är inte de brott han idag står anklagad för (koppleri) eller det brott han tidigare varit anklagad för (misshandel), nej han berättar så här för reportern: - Jag ångrar mig så fruktansvärt att jag inledde relationen.

Varken nyhetschefen eller redaktionschefen på GT svarade då jag i fm sökte kontakt med dem. Jag hoppas någon av dem ringer upp mig. Det kommer då bli ord och inga visor ur min mun. Läs mer om mina åsikter och tankar om detta i mitt inlägg - GT försvarar hallick polisen - på min blogg

Rosinha har själv berättat för mig att hon och den här polisen var ett par under flera års tid, de delade ekonomi och när Roshina var i Göteborg så bodde hon hos honom. Men han pressade henne att jobba vidare med att sälja sex pga ekonomiska skäl, han tyckte de var i stort behov av de pengar som hennes sexsäljande bidrog med till deras gemensamma ekonomi.
- Hur ska vi kunna betala räkningarna om du inte fortsätter, sa han. Han hotade henne med att göra slut och pressade henne på olika sätt att fortsätta sälja sex, fastän hon egentligen inte ville själv.

Till slut tyckte Rosinha att situationen blev ohållbar, så hon gick till polisen för att få hjälp med hela situationen. Hon ville att de skulle tala honom tillrätta så han sluta pressa henne. Åklagaren bedömde sedan ärendet som ett kopplerimål. Och nu står alltså hennes fd pojkvän, en polis, åtalad för koppleri.

Roshina är emot dagens kopplerilag. Hon anser att antingen så ska hela denna lagen bort eller så ska lagen gälla för alla. Men märk väl att Rosinha, precis som jag, är emot allt vad profitörer och hallickar heter, ingen ska utnyttja en sexarbetare. Men hon tycker samtidigt att vi ska ha rätt att anlita hjälp av andra om vi vill det. Anlita hjälp och tjänster från andra på våra egna villkor där vi så att säga bestämmer villkoren, precis som vilken företagare som helst som anlitar hjälp för sin verksamhet. Vi ska ha rätt att hyra en lokal och jobba tillsammans med andra, kunna köpa tjänster av andra utan att någon ska bestraffas för det.

Men ingen ska ha rätt att pressa eller tvinga oss att sälja sex. Och Rosinha blev det, av sin pojkvän, en man som då var en polis vid traffickinggruppen i Göteborg, han jobbade alltså själv då med koppleriärenden!

Jag tycker det är oerhört svagt av GT att inte rapportera objektivt om denna rättegången. Skärpning GT! Ingen ska dömas i förväg men att vinkla ett reportage på det här sättet där säkerligen ord mot ord, en horas ord mot en polis, kommer att avgöra utgången av rättegången, ja det är att mer än osmakligt att läsa.
Citera
2007-01-29, 13:05
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SensuellQ
Artikeln handlar om att sexsäljaren Rosinha Sambos fd pojkvän, en polisman, är åtalad för koppleri...
---
...nej han berättar så här för reportern: - Jag ångrar mig så fruktansvärt att jag inledde relationen...
---
- Hur ska vi kunna betala räkningarna om du inte fortsätter, sa han. Han hotade henne med att göra slut och pressade henne på olika sätt att fortsätta sälja sex, fastän hon egentligen inte ville själv.
Till slut tyckte Rosinha att situationen blev ohållbar, så hon gick till polisen för att få hjälp med hela situationen. Hon ville att de skulle tala honom tillrätta så han sluta pressa henne...
---
Det är väl bra att GT lyfter fram den anklagades version också.
Vem är förresten Rosinha och vad talar för att hennes version skulle vara den korrekta?? Hennes uttalanden låter lite långsökta och inte helt trovärdiga.
Det är nog bra att vara kritisk åtminstone rätt neutral mot vad som sägs och anklagas för.
Citera
2007-01-29, 13:24
Medlem
SensuellQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Det är väl bra att GT lyfter fram den anklagades version också.
Vem är förresten Rosinha och vad talar för att hennes version skulle vara den korrekta?? Hennes uttalanden låter lite långsökta och inte helt trovärdiga.
Det är nog bra att vara kritisk åtminstone rätt neutral mot vad som sägs och anklagas för.
Jag håller i princip med dig om det hade varit så att de lyft fram den anklagades situation OCKSÅ.

Men det finns inget också det finns bara den anklagdes situation beskriven i artikeln. Rosinhas berättelse är inte all med. Och hennes berättelse har bedömts av en åklagare att hålla för att åtala en polis för koppleri.
Citera
2007-01-29, 14:04
Medlem
Byfånens avatar
Men vågar man fråga är om Roshina Sambo är trovärdig ? Jag har sett denna människa i ett flertal tv-program och hennes lägenhet var minst sagt stökig med grafitti på väggarna ! Och hennes beteende var ganska labilt.

Jag har inget mot hennes yrkesval, men hon verkar vara en märklig människa.
Citera
2007-01-29, 18:55
Medlem
SensuellQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Men vågar man fråga är om Roshina Sambo är trovärdig ? Jag har sett denna människa i ett flertal tv-program och hennes lägenhet var minst sagt stökig med grafitti på väggarna ! Och hennes beteende var ganska labilt.

Jag har inget mot hennes yrkesval, men hon verkar vara en märklig människa.
Är en människa inte trovärdig för att man har grafitti på väggarna?
Rosinha har en unik peronlighet men att hon skulle vara mindre trovärdig för det? Hmmm jag tycker nog ändå att ditt inlägg luktar horstigmatisering lång väg!

Frågan när det gäller artikeln är väl snarare... Kan en polis som arbetade aktivt med att förhindra koppleri vara trovärdig när han säger att han inte hade en aning om att Rosinha tog emot kunder i hans lägenhet vara trovärdig? Han körde ju henne också till kunder?
Citera
2007-01-29, 19:40
Medlem
Byfånens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SensuellQ
Är en människa inte trovärdig för att man har grafitti på väggarna?
Rosinha har en unik peronlighet men att hon skulle vara mindre trovärdig för det? Hmmm jag tycker nog ändå att ditt inlägg luktar horstigmatisering lång väg!

Frågan när det gäller artikeln är väl snarare... Kan en polis som arbetade aktivt med att förhindra koppleri vara trovärdig när han säger att han inte hade en aning om att Rosinha tog emot kunder i hans lägenhet vara trovärdig? Han körde ju henne också till kunder?

Självklart ! Visst ska man inte tror en människa pga av deras tjänsteställing, Dock det jag sett av Roshina i media är att hon verkar vara ganska labil i media, jag känner inte henne privat, utan bara sett det som media framfört. Jag dömer ingen på förhand, och jag håller med dig att denna polis agerande är anmärkningsvärt.

Sen är det ingen "horstigmatisering" från min sida, tänka själv som en giggolo och få sina lustar uppfyllda ,dessutom få betalt på köpet. Inget fel med det ! Jag är väldigt liberal när det gäller prostitution.

Nu är jag för gammal, det hade förmodligen funkar när jag var 20
Citera
2007-01-29, 21:00
Medlem
SensuellQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Självklart ! Visst ska man inte tror en människa pga av deras tjänsteställing, Dock det jag sett av Roshina i media är att hon verkar vara ganska labil i media, jag känner inte henne privat, utan bara sett det som media framfört. Jag dömer ingen på förhand, och jag håller med dig att denna polis agerande är anmärkningsvärt.

Sen är det ingen "horstigmatisering" från min sida, tänka själv som en giggolo och få sina lustar uppfyllda ,dessutom få betalt på köpet. Inget fel med det ! Jag är väldigt liberal när det gäller prostitution.

Nu är jag för gammal, det hade förmodligen funkar när jag var 20
Jo jag kan förstå att Rosinhas uppträdande i media kan få många människor att tveka på hennes trovärdighet men jag gör det inte. Rosinha är inte svensk från början, det är en kvinna med temprament som verkligen stuckit ut hakan. Se förbi det och var lite empatisk. Hon behöver allt stöd hon kan få idag, för även om man är stark så är man inte okänslig.

Och jag tycker inte att det är rätt av GT att försvara en man som står åtalad för koppleri. De berättar inte den andra sidan av historien, den berättelse som har lett till att han står åtalad. Jag tror inte att åklagaren hade åtalat om han/hon fann att det inte fanns någon trovärdighet i det som Rosinha har berättat för dem.

Jag förstår Rosinha och den situation hon var i. Jag förstår att hon kände sig pressad av sin pojkvän och hur svårt det måste varit för henne.
Citera
2007-01-30, 11:30
Medlem
Celles avatar
Roshindas trovärdighet måste väl ha försvunnit när hon i en dokumentär blev uppringd av en pedofil, eller rättare någon av inspelningsteamet ringde henne och de drog igång sitt skådespel om att de skulle jaga pedofilen.
Tanken var god, men gjorde säkert mer skada än nytta.
Citera
2007-01-31, 06:17
Medlem
SensuellQs avatar
GT bättra sig till dagen efter och igår fick Rosinha komma till tals i GT - Jag tror att domaren chockades av min berättelse
"Rosinha Sambo är säker på att hennes för detta pojkvän, den 40-årige polismannen, kommer att fällas för koppleri.
- Jag tror att både domaren och de andra i rätten chockades av min berättelse, säger hon till Gt.se. På onsdagen återupptas förhandlingarna. En sexkund som enligt Rosinha Sambo delat säng med hennes och polismannen - samtidigt - ska vittna.
Bo Lindgren, vice chefsåklagare vid riksenheten för polismål, anser att polismannen har uppmuntrat henne att prostituera sig, vilket strider mot kopplerilagen. - Han har ekonomiskt utnyttjat detta, säger chefsåklagaren till GT.se.
Bland åhörarna fanns kända svenska feminister och representanter för internationella sexsäljarorganisationer. - Jag är här för att stödja Rosinha och se hur rätten behandlar ett fall där en horas ord står mot en polismans, säger Petra Östergren, författare och feminist."
Fler artiklar om ämnet:Kan en hora få rätt mot en polis Expressen, Channa Baniker, Rita Creighton, Petra Meyer, Elin Neuri, Louise Persson, Petra Östergren
"Under de senaste decennierna har inte någon del av den svenska kvinnorörelsen ifrågasatt det som kallas för horstigmat, alltså den sociala kontrollmekanism som delar in kvinnor i "goda" och "dåliga", "ärbara" och "fallna", arbetat mot dess negativa konsekvenser eller solidariserat sig med kvinnor som säljer sex. Tvärtom har man förstärkt stigmat och försvårat kvinnornas situation."
Citera
2007-01-31, 08:48
Medlem
Tuesdays avatar
Ännu en artikel

Rosinha gör entré som en drottning

Utgången av detta ska bli intressant.
Citera
2007-01-31, 10:31
Medlem
Wargroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Rosinha gör entré som en drottning

Utgången av detta ska bli intressant.

Det råder då ingen tvivlan om vem Kerstin Nilsson tror på. Är detta en tidningsartikel, eller debattartikel? Den var då inte opartisk.
Citera
2007-01-31, 15:16
Medlem
SensuellQs avatar
Många av artiklarana är partiska antingen för polisen eller för Rosinha. Jag förstår inte varför media kan rapportera objektivt om sådana här rättegångar där ord står mot ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in