2012-11-01, 14:27
Bannlyst
Finns det ingen Game Genie liknande sak till Wii som det fanns till Nintendo 8 bitars?
Citera
2012-11-02, 23:57
Medlem
noremlacs avatar
Funkade galant med USB-minne Tar dock evigheter (ca 3Mb/s) att flytta filerna mellan datorn och minnet. Går nu i tankarna om en extern HDD istället. Har egentligen bara en fråga angående det, en extern utan egen strömkälla, alltså som enbart drivs utav USB-porten, hur stabilt är det?
Citera
2012-11-06, 09:18
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noremlac
Funkade galant med USB-minne Tar dock evigheter (ca 3Mb/s) att flytta filerna mellan datorn och minnet. Går nu i tankarna om en extern HDD istället. Har egentligen bara en fråga angående det, en extern utan egen strömkälla, alltså som enbart drivs utav USB-porten, hur stabilt är det?
Det funkar, men du får se till att hårddisken är kompatibel med Wii.
Citera
2012-11-08, 22:09
Medlem
noremlacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Det funkar, men du får se till att hårddisken är kompatibel med Wii.
Okej. Var mest osäker på ifall Wii'et orkade driva en extern hdd. Får kolla kompabilitetslistan.
Citera
2012-11-11, 15:12
Medlem
Jag_Mejs avatar
God eftermiddag min herrskap.

Jag investerade i ett softmoddat Wii för ett tag sedan. Syftet med inköpet var att kunna spela klassiska NES, SNES och N64-spel.

Konsolen har USB Loader GX och Homebrew Channel, och har med framgång lyckats spela Wii-spel via en extern hårddisk. Dock har jag aldrig lyckats spela klassiska Nintendo-spel på konsolen.

Vill någon vänlig själ förklara för mig hur jag ska göra för att spela dessa gamla pärlor.

Med vänliga hälsningar,
Jag_Mej
Citera
2012-11-11, 22:57
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
God eftermiddag min herrskap.

Jag investerade i ett softmoddat Wii för ett tag sedan. Syftet med inköpet var att kunna spela klassiska NES, SNES och N64-spel.

Konsolen har USB Loader GX och Homebrew Channel, och har med framgång lyckats spela Wii-spel via en extern hårddisk. Dock har jag aldrig lyckats spela klassiska Nintendo-spel på konsolen.

Vill någon vänlig själ förklara för mig hur jag ska göra för att spela dessa gamla pärlor.

Med vänliga hälsningar,
Jag_Mej
Här har du en lista på emulatorer du kan använda:
http://wiibrew.org/wiki/List_of_homebrew_emulators

FCE Ultra GX för NES-roms och Snes9x GX för SNES-roms fungerar perfekt. Wii 64 för N64-roms är dock sisådär, dom flesta spelen lider tyvärr av slowdowns och grafiska glitchar.

Alternativt så kan du ladda ned det 20-tal N64-spel som släppts via Wii Shop (i .wad format), och sedan installera med någon wad manager.
Citera
2012-11-12, 15:28
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarenolycka
Här har du en lista på emulatorer du kan använda:
http://wiibrew.org/wiki/List_of_homebrew_emulators

FCE Ultra GX för NES-roms och Snes9x GX för SNES-roms fungerar perfekt. Wii 64 för N64-roms är dock sisådär, dom flesta spelen lider tyvärr av slowdowns och grafiska glitchar.

Alternativt så kan du ladda ned det 20-tal N64-spel som släppts via Wii Shop (i .wad format), och sedan installera med någon wad manager.
Jag tackar så hjärtligt.

Jag har nu laddat ner bägge emulatorerna samt ett wad manager program (version 1.7 närmare bestämt) och ett flertal spel i .wad-format.

Hur ska jag nu bete mig för att installera detta på mitt Wii? Jag har som sagt ett hårddisk i FAT32-format till mitt förfogande.

Edit: Jag har även ett 2GB SD-kort jag kan sno från kameran ifall det underlättar.

Tack på förhand,
Jag_Mej
Senast redigerad av Jag_Mej 2012-11-12 kl. 16:26.
Citera
2012-11-12, 21:06
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Jag tackar så hjärtligt.

Jag har nu laddat ner bägge emulatorerna samt ett wad manager program (version 1.7 närmare bestämt) och ett flertal spel i .wad-format.

Hur ska jag nu bete mig för att installera detta på mitt Wii? Jag har som sagt ett hårddisk i FAT32-format till mitt förfogande.

Edit: Jag har även ett 2GB SD-kort jag kan sno från kameran ifall det underlättar.

Tack på förhand,
Jag_Mej
Emulatorerna lägger du på ditt SD-kort.
SD:/apps/fceugx
SD:/apps/snes9xgx

Dina roms kan du lägga på antingen SD-kortet/USB-hårddisken genom att skapa en mapp i roten.
För dina NES-roms: fceugx/roms/
Sparfiler: fceugx/saves/

För dina SNES-roms: snes9xgx/roms/
Sparfiler: snes9xgx/saves/

Efter det borde du kunna starta respektive emulator via Homebrew Channel och hitta åt dina roms på antingen SD-kortet/USB-minnet.

Ett tips om du inte vill starta emulatorerna via Homebrew Channel är att också ladda ned FCE Ultra GX Channel Installer 1.2 samt Snes9x GX Channel Installer 1.1. Du lägger båda på ditt SD-kort i "apps"-mappen och startar via Homebrew Channel. Då får du emulatorerna installerade som "Wii-Channels".

Även Wad-manager lägger du på ditt SD-kort i "apps"-mappen.
SD:/apps/WAD-manager_v1.7

Dina wad-filer kan du lägga i en mapp du kallar "WAD" i roten på ditt SD-kort.

För att installera dina WAD-filer:
  • Starta WAD-manager via Homebrew Channel.
  • Den kommer fråga om vilken IOS version du vill använda, förhoppningsvis duger den som visas redan.
  • Därefter frågar den om NAND emulation device. Med detta innebär om du vill installera dina spel till en kopia av ditt Wii's interna minne, som du kanske gjort och sparat till SD-kort eller USB-hårddisk. Om inte så välj disable.
  • Nästa steg är source device och där navigerar du till den plats där wad-filerna ligger, och markera den wad du vill installera.
Citera
2012-11-13, 01:12
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarenolycka
Behjälplig information
Tackar och bockar så hjärtligt. Såväl emulatorerna som WAD-filerna fungerar utmärkt. Stort tack för en suverän guide.

Med vänliga hälsningar,
Jag_Mej
Citera
2012-11-18, 22:57
Medlem
x-dreams avatar
Om jag inte kan starta homebrew channel utan sd kortet är det något fel då?
Citera
2012-11-20, 15:56
Medlem
Hi-Lifes avatar
Vad krävs för att kunna köra utländska spel? Softmod eller Chip?
Citera
2012-11-24, 21:29
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Life
Vad krävs för att kunna köra utländska spel? Softmod eller Chip?
Skiva eller .iso?
Citat:
Ursprungligen postat av x-dream
Om jag inte kan starta homebrew channel utan sd kortet är det något fel då?
Testa att installera om HBC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in