Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Med tanke på att du knappt får in ett enda spel på ett SD-kort som ligger mellan 2-4 gb och att de ändå kostar någon hundralapp så hade jag inte kallat det billigt i jämförelse.
Jag tycker att en extern HD fungerar alldeles utmärkt att packa in spel på. Jag har runt ett 30 tal spel på min och behöver inte oroa mig det minsta om att den ska bli full(320 GB).
Sen säger vissa att SD-kort får kortare laddningstider gentemot hårddiskar. Ifall det är sant eller inte vågar jag inte svara på. Men med tanke på att laddningstiderna jag har upplevt via HDn legat på några få sekunder så kan jag inte påstå att det är värt att klaga. Förutsatt att det är 'problemet' i deras ögon.
Sen föredrar jag SD-kort när det kommer till ROMS och emulatorer, detta för att de knappt tar någon som helst plats och man behöver inte krångla med att ha 2 olika format på den externa HDn.
Nåväl, kanske inte var exakt vad du ville ha för svar. Men det är min synpunkt på det hela!
Det bör vara minimal skillnad på laddningstiderna. Då överföringshastigheten är låst på motsvarande en 3x DVD-drives hastighet (det är en begränsning i USB-stacken i IOS36/38) så är det knappast hårddiskens överföringshastighet i sig som är flaskhalsen. Det enda som finns att vinna tidsmässigt på att använda ett SD-kort är den marginella vinst som kan göras pga SD-kortets snabbare accesstider. Men det är frågan om millisekunder, den enda gången det kan märkas av är om det är många småfiler som ska laddas på en gång.
Roms som ska laddas i en emulator kräver inga specialfilsystem (WBFS). Då du ändå har ditt SD-kort formaterat med någon FAT-variant i normalfall så är det ju klart simplast att slänga in dem där.
Vill man köra native wiispel från ett SD-kort måste man dessutom ha två partitioner på den, en WBFS-partition att köra wiispelet/wiispelen från (du får nog inte in så mycket mer än ett spel eller två), och en FAT32-partition att köra resten från. Plötsligt blir det mkt smidigare att köra en hårddisk med WBFS-partition att slänga in wiispelen på.
Nej, jag rekommenderar helt klart att man kör wiispelen från HDD. Att hålla på med SD-minnen till det är bara dyrt och onödigt krångligt. Det är så mycket softare att bara ha en stor disk att tjonka in alla spel på och aldrig behöva fundera på att behöva deleta ett spel för att få plats med ett annat osv.