2009-12-24, 21:00
Bannlyst
SD-kort Vs extern HD?

Vilket är egentligen att föredra? Jag menar ett SD-kort är ju mycket billigare än en extern HD men den externa HD har ju mkt mer minne.

Om man ska se på filmer antar jag att en extern HD är att föredra då man slipper hålla på radera filmerna på SD-kortet för att få plats med nya.

eller vad tycker ni?
Citera
2009-12-25, 00:22
Medlem
MTDs avatar
Tjena!

Jag ska nu i mellandagarna köpa ett Wii till min sambo som vill ha ett
Jag funderar på att köpa ett med wiikey2.
Men min fråga är följande:

Fungerar alla spel med detta chip?
Jag tänker framförallt på de nya spelen så som New Super Mario osv.
Eller är det något annat chip/mod/flashning ni rekomenderar där allt funkar och man slipper uppdatera osv?
Kommer förmodligen inte köra online

Tack!
Citera
2009-12-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag följde denna guide http://www.wiihacks.com/recommended-...d-any-wii.html
har 4.1e.. funkade hur enkelt som helst. fixat på max en halvtimme. har du 4.2 finns en annan guide som det länkas till i denna.

Följde en guide som en snubbe som hette Amarokz hade gjort.
Sitter nu på min 4.2e och lirar spel från hdd'n

Inte knepigt om man förstår sig något på skiten och har tålamod.
Citera
2009-12-25, 01:40
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
Vilket är egentligen att föredra? Jag menar ett SD-kort är ju mycket billigare än en extern HD men den externa HD har ju mkt mer minne.

Om man ska se på filmer antar jag att en extern HD är att föredra då man slipper hålla på radera filmerna på SD-kortet för att få plats med nya.

eller vad tycker ni?

Med tanke på att du knappt får in ett enda spel på ett SD-kort som ligger mellan 2-4 gb och att de ändå kostar någon hundralapp så hade jag inte kallat det billigt i jämförelse.

Jag tycker att en extern HD fungerar alldeles utmärkt att packa in spel på. Jag har runt ett 30 tal spel på min och behöver inte oroa mig det minsta om att den ska bli full(320 GB).

Sen säger vissa att SD-kort får kortare laddningstider gentemot hårddiskar. Ifall det är sant eller inte vågar jag inte svara på. Men med tanke på att laddningstiderna jag har upplevt via HDn legat på några få sekunder så kan jag inte påstå att det är värt att klaga. Förutsatt att det är 'problemet' i deras ögon.

Sen föredrar jag SD-kort när det kommer till ROMS och emulatorer, detta för att de knappt tar någon som helst plats och man behöver inte krångla med att ha 2 olika format på den externa HDn.

Nåväl, kanske inte var exakt vad du ville ha för svar. Men det är min synpunkt på det hela!
Citera
2009-12-25, 10:50
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Med tanke på att du knappt får in ett enda spel på ett SD-kort som ligger mellan 2-4 gb och att de ändå kostar någon hundralapp så hade jag inte kallat det billigt i jämförelse.

Jag tycker att en extern HD fungerar alldeles utmärkt att packa in spel på. Jag har runt ett 30 tal spel på min och behöver inte oroa mig det minsta om att den ska bli full(320 GB).

Sen säger vissa att SD-kort får kortare laddningstider gentemot hårddiskar. Ifall det är sant eller inte vågar jag inte svara på. Men med tanke på att laddningstiderna jag har upplevt via HDn legat på några få sekunder så kan jag inte påstå att det är värt att klaga. Förutsatt att det är 'problemet' i deras ögon.

Sen föredrar jag SD-kort när det kommer till ROMS och emulatorer, detta för att de knappt tar någon som helst plats och man behöver inte krångla med att ha 2 olika format på den externa HDn.

Nåväl, kanske inte var exakt vad du ville ha för svar. Men det är min synpunkt på det hela!

Det bör vara minimal skillnad på laddningstiderna. Då överföringshastigheten är låst på motsvarande en 3x DVD-drives hastighet (det är en begränsning i USB-stacken i IOS36/38) så är det knappast hårddiskens överföringshastighet i sig som är flaskhalsen. Det enda som finns att vinna tidsmässigt på att använda ett SD-kort är den marginella vinst som kan göras pga SD-kortets snabbare accesstider. Men det är frågan om millisekunder, den enda gången det kan märkas av är om det är många småfiler som ska laddas på en gång.

Roms som ska laddas i en emulator kräver inga specialfilsystem (WBFS). Då du ändå har ditt SD-kort formaterat med någon FAT-variant i normalfall så är det ju klart simplast att slänga in dem där.

Vill man köra native wiispel från ett SD-kort måste man dessutom ha två partitioner på den, en WBFS-partition att köra wiispelet/wiispelen från (du får nog inte in så mycket mer än ett spel eller två), och en FAT32-partition att köra resten från. Plötsligt blir det mkt smidigare att köra en hårddisk med WBFS-partition att slänga in wiispelen på.

Nej, jag rekommenderar helt klart att man kör wiispelen från HDD. Att hålla på med SD-minnen till det är bara dyrt och onödigt krångligt. Det är så mycket softare att bara ha en stor disk att tjonka in alla spel på och aldrig behöva fundera på att behöva deleta ett spel för att få plats med ett annat osv.
Citera
2009-12-25, 11:33
Medlem
MTDs avatar
Är det ingen som kan svara på min fråga på sidan innan här?
Är wiikey2 eller drivekey bäst? Får man igång new super mario och nya
spel med bägge?
Citera
2009-12-25, 12:23
Medlem
hell75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dibb
man installerar å tar bort ios filer och några program. gå in på http://www.wiihacks.com/ så finns det bra guider. men du behöver iaf ett sd kort
Tack för att ni försöker hjälpa mig!
men nu är det så att jag fattar noll av det här. jag tror jag har ett sådant där wiki2 eller vad fan det heter, det enda jag är intreserad av är hur jag ska kunna bränna ut på en dvd skiva och ungarna ska kunna spela spelet. kan jag lämna iväg konsollen och få hjälp eller måste jag få hjälp att bränna spelen? skriv inget data språk jag fattar ju inte snälla hjälp..
Känner mig så här nu
Citera
2009-12-25, 12:30
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Är det ingen som kan svara på min fråga på sidan innan här?
Är wiikey2 eller drivekey bäst? Får man igång new super mario och nya
spel med bägge?

Wiikey2 släppte en update för ett par veckor sedan, ladda hem, bränn på dvd och uppdatera ditt Wii så funkar NSMB.
Citera
2009-12-25, 12:34
Medlem
tjennare ja har ett litet problem skaffade nyligen ett chippat wii med wiikey2 har brännt ut ungefär 6-7 spel men 2 spel vill inte funka nya super mario och super smash bros fattar inte varför då jag har laddar ner 4 olika versioner till båda spelen nån som har en aning? :S
Citera
2009-12-25, 12:34
Medlem
hell75s avatar
[quote=thebandit777]Wiikey2 släppte en update för ett par veckor sedan, ladda hem, bränn på dvd och uppdatera ditt Wii så funkar NSMB.[/QU
ok vart hittar jag den? är det bara att bränna den rakt av?
Citera
2009-12-25, 16:06
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimkung
tjennare ja har ett litet problem skaffade nyligen ett chippat wii med wiikey2 har brännt ut ungefär 6-7 spel men 2 spel vill inte funka nya super mario och super smash bros fattar inte varför då jag har laddar ner 4 olika versioner till båda spelen nån som har en aning? :S

Citat:
Ursprungligen postat av hell75
ok vart hittar jag den? är det bara att bränna den rakt av?

http://www.wiikey.cn/en/
Citera
2009-12-25, 20:46
Medlem
hell75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
http://www.wiikey.cn/en/
ursäkta att jag är trög men vilken av dom är det jag ska ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in