Citat:
Ursprungligen postat av
Tjeeeeeeeeeeeen
"kul grej" ?! Aldrig stött på en snålare människa än mi30, det är stor skillnad på att vara sparsam och snål.
Tja.. fast jag tycker ordet snål har blivit ganska urvattnat nuförtiden. Och sen skrev han ju klart och tydligt i bloggen att han inte gjorde det pga pengarna han sparade utan mer att det var just en kul grej. Lite som om man skulle ha hållit en tioöring i handen, man kan slänga iväg den utan att det påverkar ekonomin, men varför inte behålla den i fickan istället? Det är samma ansträngning att lägga den där som att kasta bort den. Så om man ändå tänkt skita så kan man lika gärna göra det gratis medans man är i tvättstugan. Resultatet, ansträngningen och upplevelsen blir ändå ungefär likvärdig. Han blev ju trots allt ekonomiskt oberoende i 40års åldern. Det krävs en viss personlighet för att lyckas med det, och med den personligheten kommer såna här lustiga idéer ibland. Vissa mindre självsäkra personer väljer att göra dom små händelserna till huvudfokus och anledning för att kunna kalla en ekonomiskt klok person för snål.
Saxat från en intervju med mi30:
Får du en kick av att lyckas få in extrainkomster i form av att panta, ”gratisbajsa”, få mat och andra saker via jobb e.d.?
Ja, absolut. Sparandet har som sagt blivit en hobby. Gratisbajsa i tvättstugan är mest på skoj, även om jag gjort det i verkligheten några gånger påverkar det ju inte sparandet på ett mätbart sätt. Men det gör sparandet roligare och det är ju omöjligt att slinka förbi butiken och köpa en godisbit på väg hem från träningen om man just passat på att gå på toa på gymmet för att spara 10 öre i toapapper.
Att gå en sväng förbi soprummet på jakt efter pantburkar är inte heller något som kommer göra någon större skillnad på sparandet men ser det som en hobby. Förra året hittade jag pant för 500 kr där, vilket jag följde upp på en lapp i en låda i hallen efter varje besök i soprummet. Jag har dock som regel att jag aldrig letar pant på stan så någon kan se mig.