2007-01-28, 16:34
Medlem
Har min bil i ett varmgarage året runt.Har hört att om man andvänder bilen dagligen så blir det kondens som gör att rosten får fäste.Vad är bäst för att undvika rost?Förvara den ute eller inne? Syftar på vintersäsongen.På vinterhalvåret så andvänder jag bilen max 1gång per vecka.Temperatuen i mitt garage är runt 12-15 c på vintern.
Citera
2007-01-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Har min bil i ett varmgarage året runt.Har hört att om man andvänder bilen dagligen så blir det kondens som gör att rosten får fäste.Vad är bäst för att undvika rost?Förvara den ute eller inne? Syftar på vintersäsongen.På vinterhalvåret så andvänder jag bilen max 1gång per vecka.Temperatuen i mitt garage är runt 12-15 c på vintern.
Vill man undvika kondens så ska man undvika temperaturväxlingar... så svaret är att ha bilen ute under tak, sk carport, tror jag det heter, dvs ett tak och 3 väggar.
Citera
2007-01-28, 19:25
Bannlyst
Köp Audi A8

och lev som vanligt. Den är gjord av aluminium & rostar inte.
Citera
2007-01-28, 21:07
Medlem
Fuzzs avatar
I ditt fall är det nog ingen fara att ha den inne. Men bilar som körs dagligen och alldrig hinner torka är det bättre att förvara utomhus.
Och så ska man alldrig parkera (ofta, längre tider, gäller ej vinter ) på grus eller gräs då fukten gärna vill sättasig i koaross och bromsr med följd av rost.
Citera
2007-01-28, 21:57
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Men bilar som körs dagligen och alldrig hinner torka är det bättre att förvara utomhus.
Hur är det med ett kallgarage då?
Citera
2007-01-28, 22:20
Medlem
NiV3Rts avatar
Vore det inte en idé att ha en avfuktare i garaget? Eller det kanske behövs en riktigt kraftig då?
Citera
2007-01-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
I ditt fall är det nog ingen fara att ha den inne. Men bilar som körs dagligen och alldrig hinner torka är det bättre att förvara utomhus.
Och så ska man alldrig parkera (ofta, längre tider, gäller ej vinter ) på grus eller gräs då fukten gärna vill sättasig i koaross och bromsr med följd av rost.

En sk bilexpert förklare för mig att ha en bil parkerad på tex en gräsmatta är förödande så det stämmer nog.Vilken lyx det är med garage om man tex ska mecka lite.Får tacka för alla svar.
Citera
2007-02-16, 02:14
Medlem
Ligger säkert en hel del i hur väl man underhåller bilen oxå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här