2007-01-28, 11:14
Medlem
Erik1974s avatar
Jag har kommit över (dödsbo) en massa gamla böcker från 1700- talet till nutid. Mestadels är det gamla biblar i varierande skick, samt fotoalbum med speldosor, samt facklitteratur. Allt som allt kanske det är ca. 100 böcker plus lika många tidskrifter. De böcker som verkar mest intressanta är första upplagor tryckta hos Hierta.

Ska man ta allt till antikvariat, eller ta hem en expert, eller finns det sidor på nätet man kan ta hjälp utav?
Citera
2007-01-28, 11:38
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag har kommit över (dödsbo) en massa gamla böcker från 1700- talet till nutid. Mestadels är det gamla biblar i varierande skick, samt fotoalbum med speldosor, samt facklitteratur. Allt som allt kanske det är ca. 100 böcker plus lika många tidskrifter. De böcker som verkar mest intressanta är första upplagor tryckta hos Hierta.

Ska man ta allt till antikvariat, eller ta hem en expert, eller finns det sidor på nätet man kan ta hjälp utav?
Här kan du nog få en bild av värdet i de flesta fall: http://www.svaf.se/sok.htm
Citera
2007-01-28, 11:43
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Här kan du nog få en bild av värdet i de flesta fall: http://www.svaf.se/sok.htm
Bra sida, tack. Första boken jag kollade var värd 1500.
Citera
2007-01-28, 11:44
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
En god start. Fortsätt så.
Citera
2007-01-28, 13:44
Medlem
Goggens avatar
Inte ska du väl sälja? Kulturkuken din blir ju ett par centimeter längre om du behåller dem.
Citera
2007-01-29, 09:37
Medlem
Atems avatar
Citat:

Att den säljs för 1500 betyder ju inte nödvändigtvis att den är värd det. Säljaren lägger ju på sin del, och om du säljer den till ett antikvariat eller en samlare så ligger priset såklart lägre. Men visst, en viss fingervisning kan det ge. Om du planerar att sälja böckerna på egen hand så rekommenderar jag Bokbörsen.
Citera
2007-01-29, 10:36
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Att den säljs för 1500 betyder ju inte nödvändigtvis att den är värd det. Säljaren lägger ju på sin del, och om du säljer den till ett antikvariat eller en samlare så ligger priset såklart lägre. Men visst, en viss fingervisning kan det ge. Om du planerar att sälja böckerna på egen hand så rekommenderar jag Bokbörsen.
Nej, du har rätt i det du säger. Å andra sidan var mitt exemplar i snäppet bättre skick. Sedan gäller det att hitta en köpare också.
Citera
2007-01-31, 00:20
Medlem
Citat:
Nej, du har rätt i det du säger. Å andra sidan var mitt exemplar i snäppet bättre skick. Sedan gäller det att hitta en köpare också.

Sälj dem privat via bokbörsen, som nämnts, annars är nog ett hågat antikvariat lämpligt, men då får du ungefär 20% av försäljningspriset, kanske något mer, ifall den stackars antikvariatsbokhandlaren får för sig att just dina böcker är något han/hon vill ha stående i hyllan som dammsamlare. I genomsnitt står en bok 5 år i hyllan hos antikvariat innan den säljs eller makuleras, har någon nogräknad person kalkylerat en gång i tiden. Försäljningsfrekvensen på allmän litteratur på bokbörsen är ungefär 0,2 böcker/dag, per tusen ex. Lägger du upp 100 böcker får du alltså räkna med att få tillbringa ungefär 5000 dagar innan du har dem sålda. Självklart får du lite bättre frekvens ifall du dumpar priserna och säljer dem billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in