Har nyligen börjat läsa "Mastering PLC Programming" av M. T. White.
Finns på Libgen i väldigt ny utgåva, fokuserar mest på Structured Text verkar det som, vilket i sin tur är rätt så likt Pascal.
Rekommenderat program är Codesys eftersom det hanterar alla fem standardspråken för PLCer, tror jag. Kanske det där assemblyliknande språket saknas, men det är nog rätt ovanligt att man stöter på det ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
metallstol
Hej alla
Jag ska börja studera automations ingenjör. Därför har jag börjat kolla lite på PLC, SCADA, HMI, DCS, OT security med mera.
Tänkte fråga om någon här vet om jag kan börja programmera/arbeta med PLC hemifrån? Alltså från min egen dator. Finns det gratis program som går att ladda ner och leka med? Ville prova med Siemens Simatic om ni vet några?
Själv är jag nybörjare och förstår inte riktigt vad är skillnaden mellan PLC, SCADA, HMI och DCS. Men vill lära mig mer
Tack!
PLC är i princip en dator med lite mer robusta system, gjord för att kontrollera något förhållande mellan inputs och outputs. Inte svårare än så.
Oftast programmeras de med Ladder (ser ut som elcscheman), men Structured Text är på frammarsch också, och är mycket mer likt traditionella programmeringsspråk.
DCS är... Jae, lite annorlunda. Man har typ en dator som styr varje maskin eller process, men dessa kan även kommunicera med varandra och styras från annanstans. Men gränsen mellan DCS och PLC har blivit aningen utsuddad med åren i vissa avseenden, nu när alla vettiga PLCer har ethernet eller någon annan nätverksport.
HMI är allt som är mellan maskin och människa. Hit räknas skärmar, möss, tangentbord, hörlurar, och allt ömmest lullull som hjälper dig att interagera med datorn.
SCADA är typ hela systemet för övervakning och styrning av processer. Man kan inkludera PLC:er i detta, men i grova ordalag så kan du inkludera i princip precis vad som helst i ett SCADA-system.
PAC kan vara relevant att känna till också, programmable automation controller. Har för mig att dessa oftare kodas med C eller C++.
Dessa är i grova drag ungefär samma sak som raspberry pi eller arduino, fast dyrare och robustare när det gäller industritillämpningar.
Rekommenderar en månads prenumeration på Claude 3.5 Sonnet och pladdra järnet med den.
LLM:er tenderar att vara extremt bevandrade inom allt tekniskt som det finns mycket dokumentation för, t.ex. automation.