2015-06-07, 19:27
  #757
Medlem
Någon som vet var man ska sätta in Delay på O2? O2 ska stannar kvar 3sek innan den går tillbaka.

Bild på programmering:

http://sv.tinypic.com/m/ivicdc/1


Tack på förhand
Citera
2015-06-07, 20:33
  #758
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Nu är inte jag hemma alls på Mitsubishi Alpha, men jag antar att du får dra en frånslagsfördröjd timer från någon meny och helt enkelt droppa den efter SR-vippan B02 före O2?
Citera
2015-06-08, 13:09
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Nu är inte jag hemma alls på Mitsubishi Alpha, men jag antar att du får dra en frånslagsfördröjd timer från någon meny och helt enkelt droppa den efter SR-vippan B02 före O2?

Yes! Det var rätt, tack så mycket för hjälpen!
Citera
2015-09-29, 12:21
  #760
Medlem
Hej!

Jag är rätt så ny när det gäller programmering och skulle behöva hjälp med lite programmering. Programmet är gx developer och funktionen är den att; jag får in ett startsvar av en kompressor, de startsvaret får inte komma in med en intervall kortare än ~12min. Om de gör det så ska en larmlampa tändas och larmlapan måste kvitteras med en knapp.

kan någon hjälpa mig tro? Tack på förhand.
Citera
2015-09-30, 01:02
  #761
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zla-an
Hej!

Jag är rätt så ny när det gäller programmering och skulle behöva hjälp med lite programmering. Programmet är gx developer och funktionen är den att; jag får in ett startsvar av en kompressor, de startsvaret får inte komma in med en intervall kortare än ~12min. Om de gör det så ska en larmlampa tändas och larmlapan måste kvitteras med en knapp.

kan någon hjälpa mig tro? Tack på förhand.

Det var säkert 10 år sedan jag höll på med GX Developer, sitter uteslutande i CoDeSys nu förtiden, och då uteslutande ST istället för ladder. Men följande ladder borde vara det du söker.

Understruket är inverterad signal.
PLF = Fallning Edge Pulse (Pil nedåt)
PLS = Rising Edge Pulse (Pil upp)
D0 = Dataregister som räknar ned när kompressorn inte är igång
X0 = Igång, signal från kompressor att den är igång
M8013 = Puls från PLC varje sekund, denna går att byta ut mot en timer om den inte finns, kolla manualen.
M0 = minnesflagga som aktiverar larmlampan
Y0 = Utgång, larmlampa
X1 = Återställningsknapp

Kod:
-|PLF(X0)|---------------------[MOV K730 D0]-

-[> D0 K0]-|X0|-|M8013|-------------[DEC D0]-

-[> D0 K0]-|PLS(X0)|----------------[SET M0]-

-|M0|-----------------------------------(Y0)-

-|X1|-------------------------------[RST M0]-

D0 räknar nedåt varje sekund när kompressorn inte är igång, tills den kommer ner till noll. Om kompressorn skulle starta under tiden D0 är mer än noll så kommer M0 att sättas, vilket i sin tur sätter Y0. Trycks X1 in så nollställs M0 och lampan slocknar.

När kompressorn stängs av så sätts D0 återigen till 720 och räknar nedåt igen. (720 / 60 = 12 minuter).
__________________
Senast redigerad av rawsezx 2015-09-30 kl. 01:53. Anledning: Glömde definera X1
Citera
2015-12-01, 15:40
  #762
Medlem
Hej!
Vill bara fråga: har ni pratat något om Plc-automatiska backup i denna tråden? Har på jobbet olika Plc-er typ Mitsubishi serie A, Q, Fx, Siemens, Schneider mm. Operatörspaneler finns kopplade till de flesta.
Skulle vilja införa auto-backup på dom, samt en del gamla Plc byta ut mot Beckhoff Plc-system med operatörspanel.
Vill ställa fråga: hur ska min arkitektur se ut? Måste jag byta ut alla äldre plc-er?
Eller räcker det att koppla nätverkskort till de äldre plc-er eller gå via operatörspanel och ansluta till nätverket?
SQL och OPC är också några av benämningar som snurrar i skallen på mig. Det kan bli en dyr investering?
Tack på förhand!
Citera
2016-07-17, 13:45
  #763
Medlem
TouchMan65s avatar
Bumpar tråden lite.

Har en FX3u och undrar om det finns någon/några instruktioner som gör att man "speglar" in- och utgångarna? Alltså: Påverkar du X000 blir även Y000 påverkad osv. Har man 16 in- samt 16 utgångar måste det finnas annat sätt än att koppla samma in- som utgångar med varandra i programmet..?

Vet att det finns på Siemens S7 med en enda instruktion, så det måste väl finnas liknande för Mitsubishi?

Hoppas jag klargjort hur jag vill ha det....
Citera
2016-07-20, 20:10
  #764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMan65
Bumpar tråden lite.

Har en FX3u och undrar om det finns någon/några instruktioner som gör att man "speglar" in- och utgångarna? Alltså: Påverkar du X000 blir även Y000 påverkad osv. Har man 16 in- samt 16 utgångar måste det finnas annat sätt än att koppla samma in- som utgångar med varandra i programmet..?

Vet att det finns på Siemens S7 med en enda instruktion, så det måste väl finnas liknande för Mitsubishi?

Hoppas jag klargjort hur jag vill ha det....

Move_E
True _EN
K2X0 _IN
K2Y0 _Out
Citera
2016-07-21, 20:19
  #765
Medlem
TouchMan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Move_E
True _EN
K2X0 _IN
K2Y0 _Out


Skulle vara tacksam om jag fick det i ladder. IL (som det verkar vara) är inget jag kan i nuläget. Speciellt inte de första två raderna.
Citera
2016-07-21, 20:33
  #766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMan65
Skulle vara tacksam om jag fick det i ladder. IL (som det verkar vara) är inget jag kan i nuläget. Speciellt inte de första två raderna.

Funktionsblocket är MOVE_E.
Sedan lägger du TRUE på EN-pinnen, K2X0 på IN och K2Y0 på OUT.

Varför det står K2 tar du enklast reda på genom att plocka upp hjälpen och titta på exemplena
Citera
2016-07-22, 09:10
  #767
Medlem
TouchMan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Funktionsblocket är MOVE_E.
Sedan lägger du TRUE på EN-pinnen, K2X0 på IN och K2Y0 på OUT.

Varför det står K2 tar du enklast reda på genom att plocka upp hjälpen och titta på exemplena

Säger mig inte ett smack! Ber jag om ladder, önskar jag få det i Ladder, för förståelsens skull. Det ni beskriver är INTE pedagogiskt.

Jo jag vet vad Move gör. Men sammansätta det så man förstår med pinne, EN osv osv är rena pappakaljan för mig som INTE jobbar dagligen med PLC-programmering utan mer försöker utveckla mina kunskaper i området.


K2 är jag medveten om, som jag skrev. Det är de två FÖRSTA raderna jag är osäker på HUR dessa omsätts i ladder. Hur svårt kan det vara?
Citera
2016-07-22, 13:52
  #768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMan65
Säger mig inte ett smack! Ber jag om ladder, önskar jag få det i Ladder, för förståelsens skull. Det ni beskriver är INTE pedagogiskt.

Jo jag vet vad Move gör. Men sammansätta det så man förstår med pinne, EN osv osv är rena pappakaljan för mig som INTE jobbar dagligen med PLC-programmering utan mer försöker utveckla mina kunskaper i området.


K2 är jag medveten om, som jag skrev. Det är de två FÖRSTA raderna jag är osäker på HUR dessa omsätts i ladder. Hur svårt kan det vara?

Men snälla du, du sitter väl med editorn framför dig?
Lägg in funktionsblocket MOVE_E i nätverket där du ska ha koden.
Då kommer du förstå precis hur du ska koppla konstanterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in