2007-01-26, 12:57
Medlem
tjenare. skall servera fransk fisksoppa (bouillabaise?) med saffran o vitlök o massa gott i. nu till frågan...jag dricker gärna rött vin till detta, men anses detta "korrekt"? jag skall bjuda folk på det ikväll så jag vill gärna ha snabbt svar tack då jag ska till bolaget strax. gärna tips på passande vin med!
Citera
2007-01-26, 13:04
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
tjenare. skall servera fransk fisksoppa (bouillabaise?) med saffran o vitlök o massa gott i. nu till frågan...jag dricker gärna rött vin till detta, men anses detta "korrekt"? jag skall bjuda folk på det ikväll så jag vill gärna ha snabbt svar tack då jag ska till bolaget strax. gärna tips på passande vin med!

Du är värd och du bestämmer Gillar du rött vin så ska du givetvis ha det, men å andra sidan kan du ju lika gärna köpa en flaska vitt om du ändå ska till bolaget.
Citera
2007-01-26, 13:04
Medlem
Mr Coffees avatar
Ett Beaujolais-vin borde passa till din fisksoppa. De brukar inte vara lika "tunga" som andra röda viner. Jag vet att jag drack ett som var gott till fisk men kommer inte ihåg fabrikatet. Etiketten var vit och med en del blommor på (och det var ett Beaujolais-vin).
Citera
2007-01-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Du är värd och du bestämmer Gillar du rött vin så ska du givetvis ha det, men å andra sidan kan du ju lika gärna köpa en flaska vitt om du ändå ska till bolaget.
vitt passar bättre? kanske ska köra på vitt ändå...för att inte verka okultiverad!
Citera
2007-01-26, 13:11
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
vitt passar bättre? kanske ska köra på vitt ändå...för att inte verka okultiverad!

Nejnej, jag vette fasen faktiskt, men jag antog det eftersom du inte visste om det var korrekt eller inte med röd-vin.
http://www.arla.se/Default____17463.aspx verkar det som om det beror på fisken, men någon vinkännare kan säkert bena ut det där, alternativt att du frågar på systemet.

Edit: Jag ansåg alltså bara att du ska ta det du tycker om Jag gillar tex inte rödvin något vidare och om det promt ska vara vin (mest flickvännen som dricker, och hon gillar också bara vitt) så köper vi vitt, oavsett vad som serveras.
Citera
2007-01-26, 14:16
Medlem
Seamus Costellos avatar
Vitt eller rosé, tycker jag. Ska du ha en röd så ta en Pinot Noir. Annars är det gott och kul med bubbel till, Cavan Anna de Codorníu är prisvärd och rätt elegant.
Citera
2007-01-26, 14:41
Medlem
davidoffs avatar
Rod Bourgonge garna batrre typ Romanee Conti, dyrt men alla viner ar goda
Citera
2007-01-26, 15:34
Medlem
strlngs avatar
Riesling

En snustorr Riesling passar annars utmärkt till fransk fisksoppa. Men du som värd serverar självklart vad du anser är bäst. Krossa vinelitismen!
Citera
2007-01-26, 20:11
Medlem
invis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Ett Beaujolais-vin borde passa till din fisksoppa. De brukar inte vara lika "tunga" som andra röda viner. Jag vet att jag drack ett som var gott till fisk men kommer inte ihåg fabrikatet. Etiketten var vit och med en del blommor på (och det var ett Beaujolais-vin).

det var inte denna du mena ??

http://www.samswine.com/Assets/Image...cts/127696.jpg

om det är den så heter vinet morgon artnr 5106 på bolaget
Citera
2007-01-26, 23:09
Medlem
OXzes avatar
Jag skulle tro att det är Beaujolais-Village som Mr Coffe menar.

Bild: http://ergo-sum.us/Members/cmcurtin/...s-villages.jpg
Citera
2007-01-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strlng
En snustorr Riesling passar annars utmärkt till fransk fisksoppa. Men du som värd serverar självklart vad du anser är bäst. Krossa vinelitismen!
lustigt att du säger det för det var precis det som jag inhandlade, två pavor torrt Riesling-vin, rekomenderat av den trevliga damen på systembolaget. smakade finfint till soppan! tack för alla tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in