2007-01-25, 21:58
Medlem
Håll käften!s avatar
Jag har precis blivit begåvad med Tupperwares Rolls Royce-produkt - den maaagiska UltraPlusen som man kan laga "allt" i ugnen med.

Är det någon som har prövat? Visst kan jag använda den som en ordinär gratängform, men det vore roligt med något speciellt. Nåt gott. Väldigt gott!
Citera
2007-01-25, 22:02
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ser ut att vara plast, generellt sett vill man ha porslin, gjutjärn, rostfritt eller aluminium i ugnen eftersom det leder värme bra vilket plast är helt värdelöst på.
Citera
2007-01-25, 22:50
Medlem
Gromnas avatar
Tupperware gör ju allt sitt i plast, vad är det för magisk plast som tål så höga temperaturer så den kan användas till all tillredning i ugn? Kommer ihåg en skål från Tupperware som vi körde i micron för många år sedan. Var inte mycket mer än handtaget kvar när vi öppnade luckan.
Citera
2007-01-25, 23:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Ser ut att vara plast, generellt sett vill man ha porslin, gjutjärn, rostfritt eller aluminium i ugnen eftersom det leder värme bra vilket plast är helt värdelöst på.
Porslin leder väl inte värme? Ge trådskaparn ett recept istället! Gör en palsternacksgratäng. Ohyggligt gott till kött! Tyvärr har jag gått på vinot lite så jag har inte receptet tillgängligt i huvet... lycka till med din nya pryl, det är kul att köpa köksgrejer!
Citera
2007-01-26, 10:34
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Tyverr har jag inga speciella recept till sånt, lasagne är nog det godaste man kan göra förutom gratänger. Lasagne fast med spagetti ist för lasagne plattorna är rätt gott det med, lite annorlunda.

Är sant som du säger att porslin inte är överdrivet bra på att leda värmen men den håller en jämn värme exceptionellt bra därför är den kanon till ex gartänger och annan trevlig ugns matlagning.
Förutom plast är nog trä det sämsta värmeledande / behållande material jag kan komma på och är därför inte ett bra val till att tillaga mat i. Poängen med ugnen är att den ger en jämnt fördelad konstant värme till hela maträtten och det är presis det man vill motverka när man använder plast.
(untantaget då om man bara vill grilla/färga toppen)
Enda fördelen med plast i vanlig ugn som jag kan se är att det skulle vara lite lite lättare att diska då eller om man vill värma en fryst portion mat och inte har en micro och/eller tid att vänta på att den skall tina.
Citera
2007-01-26, 12:03
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Tyverr har jag inga speciella recept till sånt, lasagne är nog det godaste man kan göra förutom gratänger. Lasagne fast med spagetti ist för lasagne plattorna är rätt gott det med, lite annorlunda.

Är sant som du säger att porslin inte är överdrivet bra på att leda värmen men den håller en jämn värme exceptionellt bra därför är den kanon till ex gartänger och annan trevlig ugns matlagning.
Förutom plast är nog trä det sämsta värmeledande / behållande material jag kan komma på och är därför inte ett bra val till att tillaga mat i. Poängen med ugnen är att den ger en jämnt fördelad konstant värme till hela maträtten och det är presis det man vill motverka när man använder plast.
(untantaget då om man bara vill grilla/färga toppen)
Enda fördelen med plast i vanlig ugn som jag kan se är att det skulle vara lite lite lättare att diska då eller om man vill värma en fryst portion mat och inte har en micro och/eller tid att vänta på att den skall tina.
Jag undrar vad det är för plast. Måste ju vara nån supergrej om det ska funka. Enda maträtten jag kommer på som man tillagar på trä är den läskiga plankan...
Citera
2007-02-15, 21:01
Medlem
Mondobabys avatar
Grattis.

du kan med fördel ta vilket recept som helst ur en kokbok,eller något som du brukar göra i vanlig ungsform.
tänk bara på att undvika flytande fett o margarin i dessa produkter.
som regel är att du inte skall behöva något fett överhuvudtaget. i ultra plusen.
jag har haft mina i 7 år nu,och gör allt från potatisgratänger till grytor i dom,

Du vet om att du kan använda dom både i micro´n o ugnen,
plus att du kan frysa in mat i den oxå.

har du köpt den själv på en demo eller har du fått den som present?

har du köpt den på en demo, kan du höra av dej till försäljaren o be om råd ,
eller skicka ett pm till mej.
Citera
2007-02-15, 21:49
Medlem
Vad får man casha upp för en sådan überdeluxe form?
Citera
2007-02-15, 21:55
Medlem
Mondobabys avatar
sist jag kollade så låg priset på en 3 liters på ca 700:-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in