2007-01-24, 22:05
Medlem
Browniees avatar
Hej.
Jag undrar följande frågor om lumpen.

Kan man utbilda sig som fotograf eller journalist genom lumpen?

Vilket ställe i Sverige har ni hört/upplevt varit slappast?

Tack på förhand / Alex
Citera
2007-01-24, 22:08
Medlem
Friedensengels avatar
Värnpliktsnytt är ju en tidning som drivs av värnpliktiga, men jag minns inte om de medverkande redan hade sin egentliga värnplikt avklarad, och sedan jobbade med tidningen ett år. Någon annan som vet?

Men jag tror inte att vi utbildar krigskorrespondenter...
Citera
2007-01-24, 22:41
Medlem
Pandemoniums avatar
Hej,

ja

LF945 - Informationssoldat
Antal dagar: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsmakten
Utbildningen
Du utbildas för att i krig arbeta med informationsverksamhet i staber och motsvarande. Under din värnplikt tjänstgör du som fotograferande, redigerande eller skrivande journalist på tidningen Värnpliktsnytts redaktion i Täby strax utanför Stockholm. Tidningen startades 1971 efter riksdagsbeslut, garanteras redaktionell självständighet och delas ut gratis till Sveriges samtliga totalförsvarspliktiga var tredje vecka. Som informationssoldat tjänstgör du i en grupp på 10 personer. Du ska granska och beskriva det som händer inom försvarsmakten, och det som berör totalförsvarspliktiga. Du samlar information och gör reportage i olika militära miljöer, främst i Sverige men ibland även utomlands.

Utbildningens omfattning och innehåll
Utbildningen är uppdelad i två skeden. Den första kallas grundläggande soldatutbildning och pågår i upp till tre månader. Under detta skede lär du dig sådant som alla soldater måste kunna. Utbildningen omfattar bland annat vapentjänst, soldatregler, enskild soldats strid, sjukvård etc. Den grundläggande soldatutbildningen får du på ett förband. Under resterande utbildning tjänstgör du som journalist på Värnpliktsnytt. Du skriver, redigerar eller fotograferar beroende på vilken tjänst du tilldelats. Du deltar i planeringen av tidningen, utför nyhets- och reportagearbeten, gör research (undersöker bakgrund och fakta inför en artikel) och intervjuar samt slutproducerar materialet. Under hela tjänstgöringstiden får du såväl praktisk som teoretisk utbildning i journalistik. Teoretiska studier i juridik och etik ingår i utbildningen, liksom föreläsningar i praktisk journalistik och studiebesök på olika redaktioner.
Varje år antas cirka 10 informationssoldater efter särskild ansökan. Denna sker i samband med eller efter mönstringen och alltid till Pliktverket. En tid efter att du ansökt blir du uppmanad av chefredaktören att insända en kort presentation och arbetsprover till redaktionen. Med dessa som grund kallas de bedömt lämpligaste till personlig intervju. Efter intervjun avgörs om du får tjänstgöra som informationssoldat. Du kommer då att omplaceras från den tjänst du tilldelats vid mönstringen. Tidigare redaktionell erfarenhet är meriterande, men inget krav.

Meritvärde
Utbildningen på Värnpliktsnytt anses vara mycket meriterande i den civila journalistbranschen.

Som värnpliktig informationssoldat har du rätt att söka studerandemedlemskap i Journalistförbundet.
Citera
2007-01-24, 22:45
Medlem
vanbunks avatar
flottan är uberslapp, särskillt om du får göra högvakt
Citera
2007-01-24, 22:56
Medlem
Browniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Hej,

ja

LF945 - Informationssoldat
Antal dagar: 450

detta var jag intresserad utav
är jag tvungen att göra den i stockholm och vilka meriter behöver jag?

Har gått media-linje på gymnasiet, räcker det?
Citera
2007-01-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanbunk
flottan är uberslapp, särskillt om du får göra högvakt

Nu gjorde jag inte lumpen i flottan, utan som Kustjägare.
Det var väl i sig en rätt ansträngande tjänst, men värst av allt var högvakten.
Jag håller således inte med dig som hävdar att högvakt är något positivt. Slappt, ja, men otroligt långtråkigt. Exercisövningarna innan är en pina utav sällan skådat slag.

Må bra,
Johan
Citera
2007-01-24, 23:28
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanistockholm
Nu gjorde jag inte lumpen i flottan, utan som Kustjägare.
Det var väl i sig en rätt ansträngande tjänst, men värst av allt var högvakten.
Jag håller således inte med dig som hävdar att högvakt är något positivt. Slappt, ja, men otroligt långtråkigt. Exercisövningarna innan är en pina utav sällan skådat slag.

Må bra,
Johan

Varför "kustjägare" med stor bokstav...?

Personligen tyckte jag högvakten var en höjdare. Visst var det en del trista moment, men på det hela taget ett äventyr. Fast vi flygbasjägare hade ju knappt varit i storstaden innan, haha.
Citera
2007-01-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Varför "kustjägare" med stor bokstav...?

Personligen tyckte jag högvakten var en höjdare. Visst var det en del trista moment, men på det hela taget ett äventyr. Fast vi flygbasjägare hade ju knappt varit i storstaden innan, haha.

Av den enkla anledningen attt Försvarsmakten själv skriver så.
Som vän av svenska språket är jag dock benägen att hålla med dig. Logiskt sett så skulle jag också skriva med gemen första bokstav.

God natt,
Johan
Citera
2007-01-24, 23:49
Medlem
Browniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browniee
detta var jag intresserad utav
är jag tvungen att göra den i stockholm och vilka meriter behöver jag?

Har gått media-linje på gymnasiet, räcker det?

postar igen så ni kan svara på den
Citera
2007-01-25, 01:14
Medlem
Oddballs avatar
Tagit bort ett antal tramsinlägg. Sluta och tramsa, har man inte nåt svar så låter man bli att kladda ner tråden.

Mvh,

/Mod
Citera
2007-01-25, 09:00
Medlem
Browniees avatar
Finns det ingen som gått denna utbildning?
Citera
2007-01-25, 09:47
Medlem
vanbunks avatar
jag tyckte högvakten var skoj, men jag var ganska ensam om att tycka det, dock gjorde den att vi inte har kunnat genomföra vår FSU än, vilket har gett oss en ultraslapp grönutbildning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in