2007-01-25, 14:33
Medlem
Browniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanbunk
jag tyckte högvakten var skoj, men jag var ganska ensam om att tycka det, dock gjorde den att vi inte har kunnat genomföra vår FSU än, vilket har gett oss en ultraslapp grönutbildning

Seriöst, kan ni sluta gå OT och försöka hjälpa mig?
Citera
2007-01-25, 17:58
Medlem
instämmer med tidigare inlägg om att flottan är överlägset lökigast. iaf alla flottister man såg, antingen så solade de på båten, solade på stranden, sov i hängmatta, eller så satt de typ radiopost. sen, ej att förglömma så har de ju egen kock på båtarna... SKAPLIGT käk, inget jävla blå bands torr-käk. "höns i dillsås", "oxragu i rödvinssås"... brrrrrrr får fan skakningar bara av att tänka på det där illasmakande käket....
Citera
2007-01-25, 21:02
Medlem
Buck_s avatar
Har ingen källa (kasst jag vet) men jag är säker till mycket säker på att du först måste bedömmas lämplig som informationssoldat på mönstringen. Därefter skriver du nån form av provartikel eller motsvarande och sist en intervju med 'chefsredaktören' på Värnpliktsnytt.

Tar dessa påståenden från minnet av en artikel från just Värnpliktsnytt, dom älskar nämligen att göra stora repotage om sig själva. Om och om och om igen.
Citera
2007-01-25, 22:04
Medlem
Punchlines avatar
En intressant artikel, speciellt för dig: http://www.ekuriren.se/sjudagar/artikel.php?id=500081&avdelning_1=110&avdelning_2= 150
Citera
2007-01-25, 22:41
Medlem
Browniees avatar
Tack så mycket allihopa för hjälpen.
Flamade kanske lite fel åt OT, ber om ursäkt för detta.

Är det någon nu som har gjort lumpen som informationssoldat?
Citera
2007-05-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browniee
Tack så mycket allihopa för hjälpen.
Flamade kanske lite fel åt OT, ber om ursäkt för detta.

Är det någon nu som har gjort lumpen som informationssoldat?
Jag ligger just nu inne som en av fyra reportrar på Värnpliktsnytt, du är välkommen att PM:a om du undrar något.
Rent allmänt är det en 15 månader lång utbildning. Du får skicka en speciell ansökan med arbetsprover och personlig introduktion i samband med mönstring. Sedan får du åka på intervju på redaktionen, och sedan i juni rycker tio stycken i (fem reportrar, tre fotografer, två redigerare). GSU (eller FSS som det väl kallas numera) görs i tio veckor på LedR i Enköping.
Sedan bor man och jobbar resterande tid i Täby på redaktionen. Man får även journalistutbildning, 20 poäng, från Karlstads Universitet som kommer och föreläser då och då. Man får även en "Combat Camera"- och informatörskurs från Försvarsmakten och Försvarshögskolan - får se hur det ser ut kommande år på det planet, det lär inte se likadant ut om två år som det gör nu skulel jag gissa på.
Det mesta av det där stod väl redan i beskrivningen, men men
Citera
2007-05-09, 13:39
Medlem
Remslems avatar
Bumpar den här tråden, då jag undrar hur det är med glasögon/linser i lumpen?

Har lite nedsatt syn, och använder för tillfället linser. Glasögon har jag inga. Hur blir det i lumpen? Har hört att det är opraktiskt med linser...

Nån med svar på tal?
Citera
2007-05-09, 14:08
Medlem
antns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remslem

Har lite nedsatt syn, och använder för tillfället linser. Glasögon har jag inga. Hur blir det i lumpen? Har hört att det är opraktiskt med linser...

Nån med svar på tal?

Du får ett par glasögon av Försvarsmakten.
Citera
2007-05-11, 19:43
Medlem
Lössnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antn
Du får ett par glasögon av Försvarsmakten.
Som förövrigt är jättetuffa.
Citera
2007-05-11, 23:06
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lössnus
Som förövrigt är jättetuffa.
Länk?
Citera
2007-05-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remslem

Nån med svar på tal?

Som de sagt innan så får du ett par snygga 70-talls brillor ;D

MEN

Jag har använt linser hela min lumpen tid till och med under skyddsmasken [när vi testade den i tårgas] och de va inga problem

Allt du behöver tänka på när de gäller linser i lumpen är att du skall använda endags linser för när man ligger i fält [skogen] så finns de risk att man tappar en lins eller två. och alltid hålla god hygien om händerna [när du skall byta dem osv] och ta med dig en liten spegel om du tycker de e jobbigt att ta av och på linser utan att ögat

Länk till brillorna:
http://www.mikaelwiehe.com/mikael/mw_lumpen.jpg
http://meng.blogg.se/images/cimg2050_1159204552.jpg
[Tror du fattar hur de ser ut :P]

// New
Citera
2007-05-11, 23:43
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av New
Som de sagt innan så får du ett par snygga 70-talls brillor ;D

MEN

Jag har använt linser hela min lumpen tid till och med under skyddsmasken [när vi testade den i tårgas] och de va inga problem

Allt du behöver tänka på när de gäller linser i lumpen är att du skall använda endags linser för när man ligger i fält [skogen] så finns de risk att man tappar en lins eller två. och alltid hålla god hygien om händerna [när du skall byta dem osv] och ta med dig en liten spegel om du tycker de e jobbigt att ta av och på linser utan att ögat

Länk till brillorna:
http://www.mikaelwiehe.com/mikael/mw_lumpen.jpg
http://meng.blogg.se/images/cimg2050_1159204552.jpg
[Tror du fattar hur de ser ut :P]

// New
Tackar för det där.
Brillor i lumpen tror jag går fetbort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto