2007-01-24, 19:32
Awaiting Email Confirmation
Jo såhär ligger det till.

Först bodde jag i lägenhet 1,5år sen flyttade jag hem till föräldrarna med adressändring och eftersändning. Nu flyttade jag igen med adressändring med eftersändning ännu en gång.
Nu har jag flyttat hem till föräldrarna igen till föregående adress.
Hyr ut min lägenhet i 2:a hand med mitt namn på dörren.

Nu ringde jag till adressändring och sa att jag inte ville ha eftersänding pga kostnaderna. Han sa då att jag var tvungen att skicka in en blankett till skatteverket för att jag skulle få min post (annars skulle den retuneras)

Kommer breven från andra icke statliga organisationer som inte får min nya adress komma till min gamla, och nya brev från statliga myndigheter komma till min nya utan problem nu när jag adressändrar genom skatteverket?

Varför är det såhär och hur funkar det?
Citera
2007-01-24, 20:07
Medlem
soers avatar
När du skickar en flyttanmälan till Skatteverket så ändras din folkbokföringsadress. Alla myndigheter och de flesta större företag uppdaterar sina register mot SPAR, Statens person och adressregister, och har därmed alltid din folkbokföringsadress i registret.

Det jag skulle rekommendera är att du gör flyttanmälan via Adressändring som vanligt men väljer att inte köpa eftersändning. Då kommer all post som kommer till din gamla adress att skickas tillbaka, vilket gör att de kommer leta rätt på din nya adress och skicka till den istället.
Citera
2007-01-24, 22:36
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Det jag skulle rekommendera är att du gör flyttanmälan via Adressändring som vanligt men väljer att inte köpa eftersändning. Då kommer all post som kommer till din gamla adress att skickas tillbaka, vilket gör att de kommer leta rätt på din nya adress och skicka till den istället.

tack för svaret, men...
Till saken var ju att de bad mig att ta det via skatteverket istället.
Hur gör posten med post de får tillbaks, har de skyldighet att leta upp min nya adress eller skiter de helt enkelt i det?

Jag hatar statliga organisationer ibland!
Citera
2007-01-24, 22:40
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm_66
tack för svaret, men...
Till saken var ju att de bad mig att ta det via skatteverket istället.
Hur gör posten med post de får tillbaks, har de skyldighet att leta upp min nya adress eller skiter de helt enkelt i det?

Jag hatar statliga organisationer ibland!
Posten har ingen skyldighet att leta upp nya adresser, finns det ingen eftersändningsorder returnerar dom till avsändaren.
I många fall fortsätter dom lägga posten på gamla adressen även om namnet inte stämmer längre, men det skiljer sig beroende på var man bor.
Citera
2007-01-25, 07:45
Medlem
Wylds avatar
Hur lång tid emellan den senaste flytten och den pågående flytten tillbaka till föräldrarna? Har du inte varit utflugen ur boet allt för länge så kan det gå att återkalla din flytt från föräldrarna. Då får postkontoret meddelande om att du har återkallat din tidigareflytt med efts och kommer därefter att dela ut post på dina föräldrars adress. Precis som tidigare. Det + ett brev till SK torde göra susen.

Eller så gör du som alla andra snåla människor blir tvungen o göra och ringer till alla människor o företag så kanske fortfarande skickar till gamla adressen o upplyser dom om nya adressen och gör en flyttanmälan hos adressändring utan eftersändning. Gratis men kostar ett par telesamtal och vetskapen om att man kanske inte fått tag i just alla kan va lite jobbig.

W.
Citera
2007-01-25, 08:16
Medlem
Ta det direkt via skatteverket och återkalla din eftersädning om den fortfarande är aktiv. Skicka ett email till de företag som du är kund hos om att du flyttat.

Spara en CC på emailet till dis själv så att du har ett bevis på att du meddelat om det blir tjafs om någon räkning som kommit fel.
Citera
2007-01-26, 13:38
jag sa upp min adressändring jag hade gjort. mao får skatteverket min nya adress och de skickar posten till min nuvarande adress.

Men, om jag ber någon skicka post i mitt namn till min andra adress där mitt namn står på dörren, kommer det fram då?! Kan jag alltså ha 2st adresser?

Tänkte mest eftersom vissa företag har den andra adressen där jag inte bor, dessutom ska jag flytta dit inom en snar framtid igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in