• 1
  • 2
2007-01-24, 01:26
Bannlyst
Funderar på att köpa följande

Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

samt ett moderkort med inbyggt grafikkort.

Kommer inte att spela någonting. utan datorn kommer användas till att tolla (ladda ner saker) och användas som HTPC..

Stora nackdelar med moderkort med inbyggd grafikkortkrets?

Tänkte mig något Abit moderkort (pga. fungerat bra tidigare iaf )

Kommer inte att klocka upp cpun eller dylikt.

Undrar största nackdelarna med ett billigt Abit moderkort med inbyggd grafik?

MVH

Observera stavfel och upprepningar osv, är lite berusad.
Citera
2007-01-24, 01:31
Medlem
Gromnas avatar
Vad har du tänkt att spendera på detta? Vet inte vad som blir billigast, köpa det löst eller som ett paket. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323784

3700 spänn, ganska prisvärt.
Citera
2007-01-24, 01:41
Bannlyst
vill ha ett 1024 minne.. inte dubbla 512.. det suger när man ska köpa 2st till..

Försöker vara ekonomisk så har inte råd med ett pci-e graffekort just nu.. har bara agp här hemma. därför köpa med inbyggt bildkort.

fick 3500kr ca med abit moderkort (vga) och samma processor och 1024 single minne.
Citera
2007-01-24, 05:39
Medlem
boviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelneck
vill ha ett 1024 minne.. inte dubbla 512.. det suger när man ska köpa 2st till..
Är bättre prestanda med två. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture. Om du vill framtidssäkra, varför inte köpa 2x1024? Då lär du inte behöva byta minnet innan nästa moderkorts+processor-uppgradering.
Citera
2007-01-24, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bovik
Är bättre prestanda med två. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture. Om du vill framtidssäkra, varför inte köpa 2x1024? Då lär du inte behöva byta minnet innan nästa moderkorts+processor-uppgradering.

Men jag skrev ju att jag inte har råd med det just nu. Därför bättre att köpa ett 1024 och köpa ett likadant nästa månad kanske..

Det jag undrar är nackdelar med ett billigt moderkort (t.ex. ABIT IP-95, VIA P4M890, Socket-775, m-ATX, VGA, LAN, DDR2, PCI-Ex16)
Citera
2007-01-24, 16:58
Bannlyst
Citat:
Men jag skrev ju att jag inte har råd med det just nu. Därför bättre att köpa ett 1024 och köpa ett likadant nästa månad kanske..

Det jag undrar är nackdelar med ett billigt moderkort (t.ex. ABIT IP-95, VIA P4M890, Socket-775, m-ATX, VGA, LAN, DDR2, PCI-Ex16)

EDIT: Upptäckte just att det var ett m-ATX kort ..

Men vad är nackdelarna med budget moderkort? Vill helst ha en optiskljudutgång iaf..

MVH
Citera
2007-01-24, 17:21
Medlem
stRs avatar
Citat:
EDIT: Upptäckte just att det var ett m-ATX kort ..

Men vad är nackdelarna med budget moderkort? Vill helst ha en optiskljudutgång iaf..

MVH

Du kan få ostabilt system m.m.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325501 Kör på ett sådant grafikkort till ett vanligt moderkort istället. Så kan du om du känner för det bygga om datorn eller upgradera utan att vara låst utav moderkortet.

Sortera moderkorten i prisordning på komplett, läs recensioner samt kommentarer ifrån kunder och kolla om det har fått några "rewards".
På så vis hittar du det mest prisvärda kortet.

EDIT:

Vad har du för dator hemma egentligen? Du kanske borde bygga om den till HTPC istället och spara ihop lite och använda de här grejerna till en ny spel/stationär dator istället. Annars kanske du sitter med en htpc som är vassare än din vanliga dator och det är väl om något bortslösade pengar och prestanda.
Citera
2007-01-24, 17:28
Medlem
Citat:

Försöker vara ekonomisk så har inte råd med ett pci-e graffekort just nu.. har bara agp här hemma. därför köpa med inbyggt bildkort.

fick 3500kr ca med abit moderkort (vga) och samma processor och 1024 single minne.
de brukar va 4 platser för minnen så du kan ju köpa 2*512. o sen när du har råd köper du 2*512 till så du då totalt har 4*512
Citera
2007-01-24, 17:29
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
de brukar va 4 platser för minnen så du kan ju köpa 2*512. o sen när du har råd köper du 2*512 till så du då totalt har 4*512

Men då funkar ju inte Dual Channel, eller hur?
Citera
2007-01-24, 17:50
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Men då funkar ju inte Dual Channel, eller hur?

Varför skulle det inte göra det?
Citera
2007-01-25, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Du kan få ostabilt system m.m.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325501 Kör på ett sådant grafikkort till ett vanligt moderkort istället. Så kan du om du känner för det bygga om datorn eller upgradera utan att vara låst utav moderkortet.

Sortera moderkorten i prisordning på komplett, läs recensioner samt kommentarer ifrån kunder och kolla om det har fått några "rewards".
På så vis hittar du det mest prisvärda kortet.

EDIT:

Vad har du för dator hemma egentligen? Du kanske borde bygga om den till HTPC istället och spara ihop lite och använda de här grejerna till en ny spel/stationär dator istället. Annars kanske du sitter med en htpc som är vassare än din vanliga dator och det är väl om något bortslösade pengar och prestanda.

Vad gör det om min HTPC är den bästa datorn i huset? Vad ska jag med en speldator när det mest krävande jag spelar är typ harpan . (eller skaffar ett xbox 360.. är inte så brydd om datorspel..)

Ska inte ha någon stationär dator, räcker med en laptop och min htpc.
Kanske skulle formulerat rubriken på tråden lite bättre..

KRAV utav HTPC'n

Ska kunna spela upp HDTV (720p räcker..)

Det är väl det mest krävande jag kommer på för stunden.. Köra en massa applikationer utan att det ska lagga det minsta ungefär. (eller så lite som möjligt..)
Citera
2007-01-25, 02:50
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Varför skulle det inte göra det?

Dual funkar väl bara när man använder två stickor, eller har jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in