• 1
  • 2
2007-01-23, 23:49
Medlem
Browniees avatar
Hej.

Jag ska köpa tillbehör till kameran d50n.
Det som behövs är;
Stativ
Väska
En lins som skyddar linsen
Ett nytt och prisvärt objektiv

Ang. objektivet, jag fotar allround-foton, det blir mycket porträtt och street dock.
Någon som har några tips på prisvärda saker ?

Tack på förhand.
Citera
2007-01-24, 14:42
Medlem
Stativ - Vad prioriterar du? Att det ska gå att ta med överallt? Att det ska vara så stabilt som möjligt?

Små stativ tar liten plats och är lätta. Problemet är kanske att man inte får upp det i den höjd man vill. Har man ett "normalstort" stativ blir det genast jobbigare att ta med och man kanske lämnar det hemma. Kolfiberstativ kan vara både lätta och välbyggda men är dyra.

Jag har endast erfarenhet av:

http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iID=1559582

Mycket stabilt och lättanvänt(snabbt att fälla upp o.s.v) men är lite tungt att släpa på. Finns betydligt billigare dessutom.
Har även att extremt litet bordsstativ som följer med överallt men som bara används i nödfall, d50'n är egentligen för tung för det.

Väska - Axelremsväska om du snabbt vill ha tillgång till kameran. Ryggsäck i alla andra lägen. Ryggsäcken är mycket bekvämare och har ofta möjlighet att fästa stativ på.

Filter för linsen - T.ex Hoya UV HMC eller HMC Super.

Objektiv - Det mest prisvärda objektivet för Nikon anses av många vara Nikon AF 50/1.8D. Går lös på runt 1300 och ska vara ruggigt skarpt och har bra tillräckligt bra ljusstyrka för att ta inomhusbilder utan blixt och/eller stativ.
Fungerar alldeles utmärkt för porträtt. För gatufotografering kanske man egentligen vill ha mer vidvinkel....men det blir så fasligt dyrt så det tänker jag inte ens försöka rekommendera.

Hoppas det hjälpte lite!
Citera
2007-01-24, 22:14
Medlem
Browniees avatar
Detta hjälpte!

Kommer nu att köpa ett större stativ, och låna ett enbensstativ utav min syster.
Sen köper jag en axelremsväska, tror att det blir lite för dyrt med en ryggsäck.

Ang. linser och filter..
Vad gör de som du nämnde?

Ska definitivt kolla på det objektivet.
Skulle dock vilja ha ett zoom objektiv också.
Någon som har några bra förslag på sådana?
Citera
2007-01-25, 03:19
Medlem
tyrolerhattens avatar
Sigma EX 18-50/2.8 DC, kostar drygt 4000 nytt och är lätt att hitta begagnat.

Ett skarpt och prisvärt objektiv. Vissa exemplar fokuserar lite underligt (sånt ska du naturligtvis inte acceptera - skicka tillbaka och få ett nytt!) och lider av viss CA, men annars en jättefin glugg.

Vad gäller axelremsväskor, kika på Crumpler om du tänker bära omkring väskan ofta. De är små och smidiga, ser inte ut som typiska kameraväskor heller.

För längre resor kan det kanske vara värt att inhandla en större väska. Använder själv en LowePro Nova 5 AW för förvaring/längre resor och Crumplers "Ben's Pizza XL" när jag endast behöver bära med mig kameran.
Citera
2007-01-25, 05:33
Medlem
neogeos avatar
fin tråd, hade lite frågor om väskor också
nåt spec man bör tänka på när man köper väskor
finn de väder skyddade ?

vilken storlek skulle passa bra för en D80 med 18-135 lins
tänkte bara en sån med rem som man kan ha över axeln och med handdag
ryggsäck känns för mycket

minnen ? förstår att även om det är samma hastighet angivet på minnen så kan dem skilja en del
nån som vet vilka är snabbast ? i 2GB ligan

(4gb känns lite onödigt mycket .. eller?)
Citera
2007-01-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browniee
Ang. linser och filter..
Vad gör de som du nämnde?

De båda jag nämnde är UV-filter och tar således bort UV-strålningen.
Tror inte det gör någon skillnad alls för en digitalkamera förutom som skydd för objektivet. Det sägs att bilderna blir något klarare och får mer kontrast. Men om det bara gäller traditionell film eller även digitalkameror vet jag inte(sensorn i digitalkameror har oftast uv-filter framför sig...). Med andra ord är det bara till för att skydda ditt objektiv.

HMC Super är dyrare och "bättre".
Citera
2007-01-25, 13:09
Medlem
neogeos avatar
kanske polariod filter skulle vara bättre i såna fall ?
den tar bort reflektioner ..
vet inte om den är mycket dyrare än UV filter dock

en annan sak .. nån som tycker att 1900kr försäkring är värt för en kamera för 11000 :. .. känns lite mycket för mig
Citera
2007-01-25, 16:45
Medlem
fågelmannens avatar
Kan absolut rekommendera 50mm/1.8 gluggen. Riktigt bra kvalitet och pris på den. Köpte min på zebramedia och fick den för strax under 1300, levererades dagen efter jag beställt.
Citera
2007-01-25, 17:45
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
kanske polariod filter skulle vara bättre i såna fall ?
den tar bort reflektioner ..
vet inte om den är mycket dyrare än UV filter dock

en annan sak .. nån som tycker att 1900kr försäkring är värt för en kamera för 11000 :. .. känns lite mycket för mig
Du ska inte använda polarisationsfilter för att skydda objektivet. Polarisationsfilter stjäl allt för mycket ljus även om polarisationseffekten inte används. Om man inte är extremt klumpig så finns det ingen anledning att använda UV-filter som linsskydd på billiga objektiv.

Om man vill betala extra för en försäkring är givetvis upp till var och en. Personligen tycker jag att det var allt för dyrt. Prova att pruta. Alla vet ju att dom tjänar mycket på dom där extraförsäkringarna...
Citera
2007-01-25, 19:50
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fågelmannen
Kan absolut rekommendera 50mm/1.8 gluggen. Riktigt bra kvalitet och pris på den. Köpte min på zebramedia och fick den för strax under 1300, levererades dagen efter jag beställt.

50mm/1.8 gluggen ja den har jag tänkt på också
jag kan bara tänkta mig hur mycket mer ljus den släpper in än en 3.5.. (vilket är de största öppningen på 18-135)
Citera
2007-01-25, 19:52
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Du ska inte använda polarisationsfilter för att skydda objektivet. Polarisationsfilter stjäl allt för mycket ljus även om polarisationseffekten inte används. Om man inte är extremt klumpig så finns det ingen anledning att använda UV-filter som linsskydd på billiga objektiv.

Om man vill betala extra för en försäkring är givetvis upp till var och en. Personligen tycker jag att det var allt för dyrt. Prova att pruta. Alla vet ju att dom tjänar mycket på dom där extraförsäkringarna...

ok ..UV filter ..
extremt klumpig .. ne de anser jag inte att jag är ..
men hört att de e bra mot damm .. osv. .. heh
undra vad en 18-135 lins kostar för sig .. ska kolla upp
Citera
2007-01-25, 19:54
Medlem
neogeos avatar
är de nån som har tips på konkreta väskor som är bra ? som går att köpa på plats (Kjell&Co. Foto affärer på stan t.ex. )
(aldrig varit stor favorit av beställning på internet)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in