• 1
  • 2
2007-01-23, 22:42
Medlem
7331s avatar
Har letat efter passande trådar men fann inga så skapar en ny.

Har läst Disney serie tidningar i många år nu Mest Kalle Anka & Co och Kalle Ankas pocket och märkt att Guld Ivar Flinthjärta Finns i Kalle Anka & Co medans Von Pluring alltid finns i Kalle Anka pocket, Har hakat upp mig på detta en längre tid. Har läst två Serier där Von Pluring varit med i Kalle Anka & Co men Aldrig läst någon Kalle Anka pocket där Guld Ivar Flinthjärta har varit med i, Finns det någon anledning till detta eller är det bara slumpen?
Citera
2007-01-23, 22:51
Medlem
Lakritstrolls avatar
Både von Pluring (John D. Rockerduck) och Guld-Ivar (Flintheart Gloomgold) är skapade av Carl Barks, men von Pluring användes bara i en serie. Istället togs han upp och gjordes till Joakims ärkenemesis av de italienska serietecknarna.

I Kalle Anka & Co körs mest amerikanska serier (bl.a Carl Barks och Don Rosa), och i Kalle Ankas Pocket körs de italienska.
Citera
2007-01-23, 22:57
Medlem
Darwins avatar
Har åxå tänkt på att (i alla fall när jag läste KA som mest för typ 10 år sedan) det är en stor skillnad i tonläge, dramaturgi och även persongalleri mellan vanliga KA och KA pocket.

Är det olika "företag" som producerar respektive serier, eller kommer serierna kanske från olika länder, med olika KA kulturer?

Vill minnas att pocket ofta hade en mer, hur ska man säga, surealistik och "hård" ton; med konstiga, oförklarade händelser, farligare och mäktigare skurkar och makro-handlingar som rumsterade om mer med karraktärer och miljöer.
Citera
2007-01-23, 23:43
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Har åxå tänkt på att (i alla fall när jag läste KA som mest för typ 10 år sedan) det är en stor skillnad i tonläge, dramaturgi och även persongalleri mellan vanliga KA och KA pocket.

Är det olika "företag" som producerar respektive serier, eller kommer serierna kanske från olika länder, med olika KA kulturer?

Vill minnas att pocket ofta hade en mer, hur ska man säga, surealistik och "hård" ton; med konstiga, oförklarade händelser, farligare och mäktigare skurkar och makro-handlingar som rumsterade om mer med karraktärer och miljöer.
Italienska topolino (musse pigg) är helt klart skumma i tonen, anspelningar på sex, våld och droger förekom. Ofta fantasifulla och mycket bra historier med tecknare som studerat de italienska mästarna sen michelangelo.
Citera
2007-01-24, 00:00
Medlem
Quorthons avatar
Musse Pigg är riktigt jävla störig, kan han inte bara ta o dö så han slipper ta upp plats ?

On Topic: Föredrar Guld-Ivar då han framstår som lite mer elak och girig än von Pluring.
Citera
2007-01-24, 00:11
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Italienska topolino (musse pigg) är helt klart skumma i tonen, anspelningar på sex, våld och droger förekom. Ofta fantasifulla och mycket bra historier med tecknare som studerat de italienska mästarna sen michelangelo.
Ja, där finns absolut den största skillnaden... I Kalle Anka & Co är Musse en liten barnslig mus i ett par öra hängselbyxor och ingen tröja medan Musse i Kalle Ankas pocket har både långbyxor och tröja och dessutom är en smart problemlösare... Jag tycker pocketböckerna brukar ha mycket bättre stories, men så har de ju också fler sidor till sitt förfogande och är inte lika starkt riktade till barn...
Citera
2007-01-24, 00:25
Medlem
Darwins avatar
Det fanns åxå under det glada 80-talet ett gäng semi-pockets, dvs samma format som pocket men betydligt tunnare, som jag tyckte var tvärdåliga.

Kanske ska gå ner i källaren och läsa om den psykodeliske knarkaren Musse med vuxna ögon...

Annars är ju så klart Barks bäst, nuff said.
Citera
2007-01-24, 00:26
Medlem
Reflexivitets avatar
Ja, Kalle Ankas Pocket hade ibland riktigt surrealistiska historier. Jag kommer ihåg lite av en historia med Musse Pigg. Han hade hamnat i en någon slags skum alternativ dimension, en slags bisarr drömvärld. Jag tror att han skulle rädda Pluto som av misstag hade transporterats till den här dimensionen genom att han hade satt sig på en blomfatsliknande grej.

Dock så var det extremt varierande kvalité på pocketena. En del var extremt välgjorda, men en del andra bara var blaj. Joakims snålhet var dessutom inte konsistent, utan varierande också. Ibland kunde han inte tåla att förlora 10 öre, åt bara hos Kalle, medan han i andra pocket var riktigt slösaktig.
Citera
2007-01-24, 01:36
Medlem
Kochichis avatar
Föredrar också historier av de längre varianterna, där Farbror Joakims pengar står på spel. En favorit är en Carl Barks klassiker där han gömmer sina pengar i en stor damm och får försvara de mot diverse attacker från kära gamla Björnligan.

Carl Barks och Don Rosa är i mina ögon de två absolut bästa Kalle/Farbror Joakim tecknarna med bäst manus och bäst stil. Don Rosas skildringar av Joakims liv är svåra och konkurrera ut bland mina favoriter, enastående historier med mycket äventyr á la Indiana Jones.
Citera
2007-01-24, 09:33
Medlem
7331s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kochichi
Carl Barks och Don Rosa är i mina ögon de två absolut bästa Kalle/Farbror Joakim tecknarna med bäst manus och bäst stil. Don Rosas skildringar av Joakims liv är svåra och konkurrera ut bland mina favoriter, enastående historier med mycket äventyr á la Indiana Jones.

I Kalle Anka poket finns väll Långbens alterego Indiana Jöns (osäker på hur dem kallar han) Det är väll ändå Disneys största Inidiana Jones ?

Läste på Wikipedia att Von pluring har ärvt en hel del. Någon som vet lite mer Hur Flinthjärta har fått sina pengar? har ju läser serier när han och Von Anka var unga och panka, så antar att han har gått samma väg som Von Anka, har jag rätt eller fel?

På tal om pocket så håller jag med om att Serierna Håller ojämn Kvalité ibland. Tål inte dessa dåliga Rymdhistorier som ofta förekommer. Ofta dålig story samt att dem känns haftsigt målade.
Citera
2007-01-24, 10:36
Medlem
Quorthons avatar
Precis, de där jävla rymdserierna som ofta förekommer i pocketarna med en massa knepiga jävla figurer och robotar tål jag inte. Det gör fan ont i ögonen att titta på de osymmetriska rymdrobotarna och deras superfärgglada värld.

Som sagt: Carl Barks och Don Rosa skriver överlägset bäst storys.
Gillar också många av Taliaferros korta stripar.
Citera
2007-01-24, 13:26
Medlem
jaha jovissts avatar
Minns topolino, varannat uppslag svartvitt, det var inte ovanligt med tortyrscener, kannibalism, mordförsök, farbror joakim super ner folk för att lura ur dem företagshemligheter osv.., tänk om någon kunde lägga upp dom på nätet, vore en kulturell välgörning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in