2007-01-23, 17:05
Medlem
Rains avatar
Tja.. Ska köpa nya högtalare! Har tänkt lägga ut runt 600kr för et par. Har mest tänkt använda dem till datorn då det är där jag har den mesta musiken/spelen.
Kollade runt lite på nätet och TROR att dessa är dem bästa:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34094

Har ni tips på andra så får ni gäran höra av er, ska till stockholm i veckan så länka gärana från någon butik därifrån så slipper man frakt.
Citera
2007-01-23, 17:07
Medlem
på dustin slipper du oxå frakt!
Citera
2007-01-23, 20:00
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Nej sådana där fågelholkar med tillhörande fåglar är ingenting att ha. Klockradioljud och smutsig bas gör ingen lycklig. Ska du ha datorhögtalare, köp två st för typ 199, mer pengar än så bör man inte lägga på klockradioljud.

Eller lägg lite mer pengar på så kallade studiomonitorer, ett bättre alternativ till datorhögtalare om man ej äger förstärkare.

Det bästa är ju att koppla in datorn i stereoförstärkaren och ha ett par riktiga högtalare.
Citera
2007-01-23, 20:10
Medlem
Rains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
på dustin slipper du oxå frakt!

När man ändå är is stockholm så...

Men ok. Så det är bara skit då, jaha. Får väll nöjja mig med dessa gammla några år till då.
Citera
2007-01-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Nej sådana där fågelholkar med tillhörande fåglar är ingenting att ha. Klockradioljud och smutsig bas gör ingen lycklig. Ska du ha datorhögtalare, köp två st för typ 199, mer pengar än så bör man inte lägga på klockradioljud.

Eller lägg lite mer pengar på så kallade studiomonitorer, ett bättre alternativ till datorhögtalare om man ej äger förstärkare.

Det bästa är ju att koppla in datorn i stereoförstärkaren och ha ett par riktiga högtalare.

Låter som en audiofil är i farten igen.

Jag kör med ett 2.1 system från Philips (liknande detta: http://www.webhallen.com/prod.php?id=55785 ) till datorn som min enda "stereo" i lägenheten och det låter alldeles lagom bra. Ska man bara lyssna på musik till fester och spela lite och lyssna lite i ensamhet framför datorn så är nog ovanstående mer än väl bra skulle jag säga. Tror att du kommer få ganska sjysst bas och lagom klart ljud, och kollar du film från datorn kommer nog ljudet till dessa också bli bra.

Om man ska sitta o runka till höga toner och andra mystiska audiofiliord som bara existerar i folks huvuden så ska du kanske ge upp redan nu
Citera
2007-01-23, 21:23
Medlem
Rains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott

Jag kör med ett 2.1 system från Philips (liknande detta: http://www.webhallen.com/prod.php?id=55785 ) till datorn som min enda "stereo" i lägenheten och det låter alldeles lagom bra. Ska man bara lyssna på musik till fester och spela lite och lyssna lite i ensamhet framför datorn så är nog ovanstående mer än väl bra skulle jag säga. Tror att du kommer få ganska sjysst bas och lagom klart ljud, och kollar du film från datorn kommer nog ljudet till dessa också bli bra.

Om man ska sitta o runka till höga toner och andra mystiska audiofiliord som bara existerar i folks huvuden så ska du kanske ge upp redan nu

Ok. men det med 5.1 tyckte jag bara var ett plus i kanten men ja jag är ju helt klart ute feter bättre ljud. Du vart positiv till dem så jag tror nästan jag tar och köper dem om ingen annan har bättre tips.
Väntar nån dag.
Citera
2007-01-24, 01:30
Bannlyst
För 500kr får man inte mycket "bättre ljud". Det tycker nog inte ens en väldigt "icke-audiofil"
Citera
2007-01-24, 09:18
Medlem
Köp inga högtalare innan ni lyssnat på dem. Om ni bara kollar på tekniska specifikationer blir ni sjukt lurade. Det är trots allt ljudet som är viktigt när det gäller högtalare. Som tidigare nämnts är en bra kabel till en bra stereo ett gott alternativ, kör så själv. Ett annat ok alternativ som redan nämnts är ett par studiohögtalare då de har en förstärkare inbyggd. Tyvärr kan studiohögtalare bli lite dyrare men lyssnar man mycket på musik och vill ha ett bra ljud ska man inte snåla.

Som Farbror Barbro en gång sa:
Citat:
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Citera
2007-01-24, 22:05
Medlem
Rains avatar
Ok. Verkar bli svårt det här...

Men jag kanske istället ska köpa högtalare till min mp4. Finns det inga eller är jag på helt fel ställen? Dem ska helst passa alla mp4or/mp3or. tack.
Citera
2007-01-25, 02:31
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Nej någon audiofil skulle jag inte säga att jag är, Men jag klarar inte av att lyssna på högtalare som låter som klockradios, som skränar och skräller. Som har en bas som låter i hela huslängan till grannarnas fasa.

Gick in i en Bang & Olufsen affär på skoj en gång. Då kom en försäljare direkt och drog på volymen på de 10 cm tjocka högtalarna, det lät förskräckligt, sved typ i trumhinnorna. Blah, värdelösa prylar.
Själv har jag en gammal Sony förstärkare från 90-talet samt två hemmabyggda rätt små högtalare som låter fantastiskt bra. Inga märkvärdiga kablar har jag heller, vanliga tjocka för 10 kr metern.

Bästa möjliga ljud för lägsta möjliga pris är mitt motto.

Kolla in det här forumet http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums
Citera
2007-01-25, 02:40
Medlem
ceziums avatar
Om du kan överväga att lägga ut lite mer och få mycket mer för pengarna rekomenderar jag logitech z-5500.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072895

Slipp allt vad brus heter och bara njut när du matar dom med digital signal. Stödjer DTS och är THX certifierade.

Har själv detta systemet placerat runt sängen i sovrummet och det ger en skön biokänsla minst sagt.

Edit: Basen som Aisha Svensson varnar för finns i detta paket. Dock inte klockradioljudet som han/hon beskriver.
Citera
2007-01-25, 14:53
Medlem
Det nog bästa köpet inom datahögtalare anser jag är "Labtec Pulse 485"!
De kostade 250 spänn inkl. moms när jag köpte dem på dustin förra året, och ljudet är helt sjukt bra! Jag blev bra överraskad när jag drog på ett bastest och höjde lite och hela huset vibrerade av den lilla 12W basen :O
Tyvärr finns den inte kvar på dustin tror jag men om du är flitig lär du hitta dem någonstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in