Citat:
Visst, det kanske aldrig kommer någon ny Platon, Descartes eller så. Men människan bör använda sin hjärna mer bland annat med hjälp av filosofi
Jag tror att vi överintellektualiserar samhället och att det är något ont. Filosofin kan inte nå visshet utan endast svepa över skeenden.
Vi behöver sannerligen ingen mer Platon eller Descartes, den gamla filosofiska traditionen innebar ju mer eller mindre att tävla om vem som kunde skapa det "bästa" eller mest troliga systemet inom vilket hela världen skulle kunna inordnas. Nu gör vi inte såna grova antagelser längre, seriösa forskare är alltid reserverade och försiktiga i sitt utforskande inom nya områden. De som trots allt kommer med helhetsmodeller blir i regel utskrattade, med all rätta!
Jag tror inte att alla är mottagliga eller att alla ens mår bra av att filosofera för mycket över tillvaron. Det kan snarare leda till en passivisering av det mänskliga livet.
Att uppmuntra till självständigt tänkande är jag såklart helt för och där kan filosofin ha betydelse.
Idéhistoria borde helt byta ut historieämnet.