• 1
  • 2
2007-01-23, 14:44
Medlem
Shuyins avatar
Jag tycker att detta är intressant. Filosofin började i de antika Grekland och har sedan dess varit väldigt viktig för människan i alla frågor på ett eller annat vis.

Men, i dagens samhälle så verkar det som att det är mer viktigt att veta vad för kläder man bör bära, hur mycket pengar man tjänar osv.

Borde inte samhället bli mer utformat och fokusera på forskning, filosofi och andra mer väsentliga ting?

Alla har någon gång klagat över den gråa vardagen, men med hjälp av filosofi så kan man skaffa sig bättre perspektiv på samhället och sig själv och därmed uppskatta och bli mer nyfiken på livet.

Visst, det kanske aldrig kommer någon ny Platon, Descartes eller så. Men människan bör använda sin hjärna mer bland annat med hjälp av filosofi.

Det jag vill ha utav tråden är, skulle samhället tjäna på att tänka över livet och sådant än att bara 'acceptera' den verklighets struktur som skapats av människan sedan antika Grekland - i princip.
Citera
2007-01-23, 14:49
Medlem
silbersteins avatar
Man kan ju, ur ett filosofiskt perspektiv, verkligen ifrågasätta exakt hur "väsentlig" filosofin verkligen är. Men jag håller helt klart med om att vi lever i ett väldigt ytligt samhälle, och att lite mer eftertanke i vardagen absolut inte skulle skada. Tycker helt klart att man borde införa filosofi som ett (kärn)ämne i skolan. Iaf från högstadiet och uppåt.
Citera
2007-01-23, 15:12
Medlem
a4swes avatar
Nej, fler människor borde inte ägna sig åt filosofi.
Människor borde ägna sig åt vad de är bra på och inte ens 20% av de som studerar filosofi på universitet är tillräckligt kompetenta för sitt ämne.
Resterande borde inte studera filosofi.
Alltså; färre människor borde ägna sig åt filosofi.

Men visst, mår människor bra av det bör de givetvis ha det som en fritidssysselsättning men detta är inget jag lägger mig i och säger varken bu eller bä om.
Citera
2007-01-24, 13:33
Medlem
Colonel Kurtzs avatar
Definiera filosofi. Filosofin har funnits längre än Grekland. Den finns med oss från att vi går upp på morgonen tills att vi går och lägger oss.

För en bättre värld borde vi använda filosofi kombinerat med forskning för att komma fram till vilka åtgärder som är bäst att vidta. Dagens värld är tyvärr varken styrd av filosofer eller forskare utan av "demokratiskt valda" karriärhundar utan respekt för varken sanning eller respekt och som förhastar allt de tar sig för.
Citera
2007-01-24, 13:40
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Definiera filosofi. Filosofin har funnits längre än Grekland. Den finns med oss från att vi går upp på morgonen tills att vi går och lägger oss.

För en bättre värld borde vi använda filosofi kombinerat med forskning för att komma fram till vilka åtgärder som är bäst att vidta. Dagens värld är tyvärr varken styrd av filosofer eller forskare utan av "demokratiskt valda" karriärhundar utan respekt för varken sanning eller respekt och som förhastar allt de tar sig för.

Filosofi är "strukturerat tänkande" kring de discipliner som innefattas under denna, bla men icke begränsat till metafysik, etik och vetenskapsteori.
Jag förstår verkligen inte hur denna skulle vara med oss från morgon till kväll som du uttrycker det, filosofi är få förunnat att ägna sig åt.
Citera
2007-01-24, 13:55
Medlem
Krabbs avatar
Alla filosoferar väl egentligen vare sig de vill eller inte, det är mänskligt.
Alltså i betydelsen: fundera över de "stora" frågorna.

Håller med om att filosofi borde platsa som ämne på högstadiet och gymnasiet, dock tycker jag filosofi som universitetsämne är överskattat.

Läser inte våra grannar i väst norrbaggarna filosofi i grundskolan?
Citera
2007-01-24, 15:20
Medlem
Colonel Kurtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Filosofi är "strukturerat tänkande" kring de discipliner som innefattas under denna, bla men icke begränsat till metafysik, etik och vetenskapsteori.
Jag förstår verkligen inte hur denna skulle vara med oss från morgon till kväll som du uttrycker det, filosofi är få förunnat att ägna sig åt.

Det jag på ett lite otydligt sätt ville ha sagt med den meningen var att varje människa har ett val. Det kostar ingenting att använda sin hjärna och tänka efter hur man lever, vad man gör för att förbättra sin omgivning, se saker ur flera perspektiv. Så som det ser ut idag så är folk alltför fördummade, nästan ingen läser böcker längre utan får sin bildning, attityd och åsikter från TV vilket är skrämmande med tanke på skiten som visas. Varje dag står man inför val som tål att tänkas över. Vardagsfilosofi helt enkelt. Fler människor i diskussionsgrupper och liknande istället för fördummning framför TVn. Jag vet alltför många människor som bara låter sig matas med skräp bara för att de inte vet bättre. Allt har sin förklaring i vår världs ledares inkompetens. Konstant diskussion och direktdemokrati bland invånarna skulle finnas tillgänglig varje dag i mitt idealsamhälle
Citera
2007-01-24, 15:21
Medlem
Citat:
Visst, det kanske aldrig kommer någon ny Platon, Descartes eller så. Men människan bör använda sin hjärna mer bland annat med hjälp av filosofi

Jag tror att vi överintellektualiserar samhället och att det är något ont. Filosofin kan inte nå visshet utan endast svepa över skeenden.

Vi behöver sannerligen ingen mer Platon eller Descartes, den gamla filosofiska traditionen innebar ju mer eller mindre att tävla om vem som kunde skapa det "bästa" eller mest troliga systemet inom vilket hela världen skulle kunna inordnas. Nu gör vi inte såna grova antagelser längre, seriösa forskare är alltid reserverade och försiktiga i sitt utforskande inom nya områden. De som trots allt kommer med helhetsmodeller blir i regel utskrattade, med all rätta!

Jag tror inte att alla är mottagliga eller att alla ens mår bra av att filosofera för mycket över tillvaron. Det kan snarare leda till en passivisering av det mänskliga livet.
Att uppmuntra till självständigt tänkande är jag såklart helt för och där kan filosofin ha betydelse.
Idéhistoria borde helt byta ut historieämnet.
Citera
2007-01-24, 15:37
Medlem
Colonel Kurtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag tror att vi överintellektualiserar samhället och att det är något ont. Filosofin kan inte nå visshet utan endast svepa över skeenden.
[...]
Idéhistoria borde helt byta ut historieämnet.

1. Hur kan man överintellektualisera samhället?

2. Idehistoria är en del av historien, det är en fördjupning av historieämnet. Hur menar du "byta ut" ?
Citera
2007-01-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colonel Kurtz
1. Hur kan man överintellektualisera samhället?

2. Idehistoria är en del av historien, det är en fördjupning av historieämnet. Hur menar du "byta ut" ?
.
Att det traditionella historieämnet i grundskolan är förlegat och behöver byggas ut eller ersättas med idéhistoria som är så mycket intressantare. Om historia är horisontal så är idéhistoria även vertikal.
Citera
2007-01-24, 17:03
Medlem
Colonel Kurtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
.
Att det traditionella historieämnet i grundskolan är förlegat och behöver byggas ut eller ersättas med idéhistoria som är så mycket intressantare. Om historia är horisontal så är idéhistoria även vertikal.

"byggas ut" absolut
"ersättas" vansinne

Jag älskar historia för övrigt. Där finns massor att lära. Skolans historieundervisning är alltför torftig som det är nu.
Citera
2007-01-24, 17:56
Medlem
Engelbreckts avatar
Fler borde älska kunskap, det står helt klart. Så ja, fler borde vara filosofer, lära sig att tänka själva och att aktivt söka efter kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in