Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-23, 12:54
  #1
Medlem
Kanske funderar lite kring en 960. Bilarna har ju allt, stor motor, full utr. och andra fina saker

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar och vad som kan gå snett?
Citera
2007-01-23, 13:22
  #2
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ett tips är att kolla vad ägare i gemen tycker om bilen
http://www.carsurvey.org
Citera
2007-01-23, 13:48
  #3
Avstängd
Har ingen större erfarenhet av dom bilarna, men jag har iaf lärt mig det att ju mer lull lull det finns på bilen, desto mer kan paja..
Citera
2007-01-23, 16:27
  #4
Medlem
Ogres avatar
Jag har haft två, vad är det du vill veta?
Citera
2007-01-23, 17:40
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
vad är det du vill veta?


Humm...


Citat:
Ursprungligen postat av Fillipekka
.... och vad som kan gå snett?
Citera
2007-01-23, 17:59
  #6
Medlem
Psychopatics avatar
Jag har en, fast en gång rann all olja ut så jag fick byta motor...

Vet inte nått "standardfel", men en del småsaker har gått sönder på min, men den har snart gått 30 000 mil. Inget större fel förutom motorhaveriet då alltså! Min morbror som kör ambulans har en del 960-ambulanser o han är helnöjd med dem. Men satsa iaf. på en 95-98, då de är avsevärt snyggare. -97 & -98 heter väl S-90.
Citera
2007-01-23, 18:04
  #7
Medlem
Ogres avatar
Packboxen på utgående motoraxel, vatten i växellådan, hjulinställning.
Jag hade inte några stora problem med mina, men här är i alla fall något att kolla på.
Förresten, spruta massa vatten på vindrutan (kanterna) och kolla så att det inte läcker in.
Citera
2007-01-23, 18:53
  #8
Medlem
carrotcakes avatar
Dörrsidor som skrynklar sig
Trasig AC
Framvagnsdetaljer, leder och bussningar
Kamrem ska bytas vid 6000 mil för de första årsmodellerna, höjdes sen till 12000 på de senare. Kolla i serviceboken, går kamrem rasar den motorn det är en sak som är säker.
Motorn i sig är mer eller mindre outslitlig om den får lite service ibland.
Packbox på vevaxeln som någon nämnde.
Inte speciellt snåla, men väldigt hög komfort och utrustningsnivå. Bilarna brukar också vara rätt prisvärda om man jämför med en vanlig sunkig 940.
Citera
2007-01-23, 19:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carrotcake
Dörrsidor som skrynklar sig
Trasig AC
Framvagnsdetaljer, leder och bussningar
Kamrem ska bytas vid 6000 mil för de första årsmodellerna, höjdes sen till 12000 på de senare. Kolla i serviceboken, går kamrem rasar den motorn det är en sak som är säker.
Motorn i sig är mer eller mindre outslitlig om den får lite service ibland.
Packbox på vevaxeln som någon nämnde.
Inte speciellt snåla, men väldigt hög komfort och utrustningsnivå. Bilarna brukar också vara rätt prisvärda om man jämför med en vanlig sunkig 940.

Tack för den värdefulla infon. Det är Volvo, svensk Volvo, det är outslitligt.
Volvo är nog det enda bilmärket jag spontant kan säga att jag inte är jätterädd för att ta i efter 200.000 på mätarn. Farsan har S70 med 415.000km till going strong
Citera
2007-01-23, 19:51
  #10
Medlem
Ogres avatar
Just det ja!
Skrynklig klädsel hade jag glömt. Drabbade i stort sett alla 960. Annars, bilen är faktiskt riktigt bra, den sista riktiga volvon kan man säga. Jag får väl tillägga att de 960 jag hade var bra båda två, Jag sålde den sista för att jag kör så mycket och ändå var tvungen att byta. Numera har jag dieselbil. 960 är inte billiga att köra. Man kommer i princip aldrig under 1 liter.
Citera
2007-01-23, 20:08
  #11
Medlem
Överstens avatar
Har en volvo 960 3.0 -92. Är mycket nöjd med kärran. Håller med om det som sagts hitills. Dock är inte ecc´n något som specifikt går sönder oftare än hos andra bilar.

Fick lämna in bilen för byte av packbox vid vevhus och mellan motor och växelåda. Blev en dyr afffär på 7000 kr. Så kolla oljeläkage under bilen innan du slår till.

Har för mig att kamrems byte skall göras var 4500 mil.

Enligt mitt tycke så är 3.0 motorn den bästa. Den går helt enkelt skönast. Tror inte den drar mer heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback