Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Trenchcoat
Nn som vet var man kan hitta regler gllande studentoveraller, helst dom fr linkpings universitet?
Du vet vad den studentikosa traditionen gr ut p va? ena sidan r det ett svepskl fr att trkiga och asociala mnniskor ska kunna trffas 30 r senare och sga; fan vad galna vi var p den tiden!
andra sidan s syftar uniformen till att likstlla samtliga som br den.. Om alla underordnas i uniform s behver ingen kmpa och ta till social finess fr att utmrka sig i sllskapet. Ett steg mot likriktning helt enkelt. Fint va?
Men reglerna som du efterfrgar bestr av ritualbaserade och terkommande handlingar i form av sklande, danser och faktiskt ven ibland, ett viss stt att tala och uttrycka sig p. Pennalismen r numera blygsam i dessa sammanhang och verkar mer fostrande ("ldre" elever till "yngre") n straffande. Att kunna studentsngerna r kutym.
Jag kan inte reglerna men du kan f riktlinjerna.
Om
du inte kan reglerna s hr du inte till sllskapet. Ritualen i sig anvnds fr att stigmatisera och indentifiera en kategori mnniskor som lmnar studier fr att tillsammans trda in i ett gemensamt arbetsomrde. vriga ska stngas ute.
Jag har startat ett oprovocerat slagsml en gng i hela mitt liv. Det var mot en fjant i studentutstyrsel. Det slutade oavgjort. Jag skulle grna gra om det.