• 1
  • 2
2007-01-22, 21:39
Medlem
Lord_Trenchcoats avatar
Nn som vet var man kan hitta regler gllande studentoveraller, helst dom fr linkpings universitet?
Citera
2007-01-22, 21:47
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Trenchcoat
Nn som vet var man kan hitta regler gllande studentoveraller, helst dom fr linkpings universitet?

Du vet vad den studentikosa traditionen gr ut p va? ena sidan r det ett svepskl fr att trkiga och asociala mnniskor ska kunna trffas 30 r senare och sga; fan vad galna vi var p den tiden!

andra sidan s syftar uniformen till att likstlla samtliga som br den.. Om alla underordnas i uniform s behver ingen kmpa och ta till social finess fr att utmrka sig i sllskapet. Ett steg mot likriktning helt enkelt. Fint va?

Men reglerna som du efterfrgar bestr av ritualbaserade och terkommande handlingar i form av sklande, danser och faktiskt ven ibland, ett viss stt att tala och uttrycka sig p. Pennalismen r numera blygsam i dessa sammanhang och verkar mer fostrande ("ldre" elever till "yngre") n straffande. Att kunna studentsngerna r kutym.

Jag kan inte reglerna men du kan f riktlinjerna.
Om du inte kan reglerna s hr du inte till sllskapet. Ritualen i sig anvnds fr att stigmatisera och indentifiera en kategori mnniskor som lmnar studier fr att tillsammans trda in i ett gemensamt arbetsomrde. vriga ska stngas ute.

Jag har startat ett oprovocerat slagsml en gng i hela mitt liv. Det var mot en fjant i studentutstyrsel. Det slutade oavgjort. Jag skulle grna gra om det.
Citera
2007-01-22, 21:47
Medlem
zoddris avatar
http://www.student.liu.se/

Ganska sker p att det str nt dr, om inte annat s fr du skicka ett mail till den kr du kommer att tillhra.
Citera
2007-01-22, 21:51
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddri
http://www.student.liu.se/

Ganska sker p att det str nt dr, om inte annat s fr du skicka ett mail till den kr du kommer att tillhra.

Det gr det inte. Snt hr gillas att sktas likt frimurarordensbrderna smusslar bakom lyckta drrar. Studentikosa traditioner sprids genom praktiserande.
Citera
2007-01-22, 21:53
Medlem
zoddris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Det gr det inte. Snt hr gillas att sktas likt frimurarordensbrderna smusslar bakom lyckta drrar. Studentikosa traditioner sprids genom praktiserande.

Med tanke p trdskaparens dligt definerade frga kan det lika grna hnda att han vill veta vilken frg p overallen som r aktuell fr honom.
Citera
2007-01-22, 22:11
Medlem
Oj, vrst vad vi var bittra hr d. Fast trdskaparen fr lite skylla sig sjlv fr att han inte lste p innan han postade. Jmte "white trash" s r vl studentkultur/akademiker den mest inflammerade debatten p Flashback, UE-forumet undantaget.

Att ge den obigatoriska Wikipedia-lnken knns bara frmtet, men jag kan ge dig den hr:

http://www.student.liu.se/pub/jsp/po...sp?d=121&a=340

En samlad lnksida fr LiU:s olika sektioner!
Citera
2007-01-22, 22:39
Medlem
ZoltiRs avatar
Om det var frger du menade s kommer hr wikipedialnken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...llsf%C3%A4rger
Citera
2007-01-23, 00:37
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Trenchcoat
Om du menar regler fr mrken, byte av overalldelar osv s kan jag meddela att det inte finns ngra regler (utver sjlva frgen som indikerar tillhrighet frsts). Dessa frsvann fr evigheter sedan. Tror inte det finns en enda student som tar dessa regler p allvar lngre. Vissa brukar ha sitt programmrke p vnster brstficka (nrmast hjrtat, coolt va?) men annars r det mig veterligen skit samma vad man gr med ovven.

Fyfan fr sna hr trdar allts! ckligt!

Alltid samma jvla visa: verspnda stackare som tar sig sjlva p alldeles fr stort allvar och som aldrig kan slppa loss och spela lite ljliga. Gr omkring och tror att alla som br studentoverall r frtappade sjlar som saknar grundlggande social kompetens, att pennalism och frnedrande mandomsprov r vardag i studentkretsar. Ngot som jag personligen aldrig upplevt trots att jag sjlv lser p LiU och r med och festar i dessa kretsar lite d och d.

Men vad vet jag? Jag kanske bara har haft tur som trffat helt vanliga mnniskor inom studentvrlden? Eller denna "regel" kanske bara gller p alla universitet utom just LiU?

S jvla patetiskt! Ls trdhelvetet innan det sprar ur som vanligt. Ledsen om jag gr trdskaparen besviken, men min erfarenhet r att folk inte kan fra en sansad diskussion om det hr mnet.
Citera
2007-01-23, 17:13
Medlem
Lord_Trenchcoats avatar
Det var reglerna fr byten av overalldelar jag var ute efter. Wikipedialnken var rtt ondig, jag frstr faktiskt inte varfr folk stter ut dom. Om man inte testar wikipedia frst frtjnar man inte ett svar.
Det jag letar efter r om det finns koder fr vad olika byten betyder, t.ex. s har jag hrt att man byter armar med vnner, och ben med sexpartners. Vidare har jag ven hrt att man vid gifterml ska byta halva overallen mot maken/makans, repektive 1/4 vid samboskap. jag har ven hrt att det ska finnas speciella regler fr byten av bakfickor och halsar, det r sna grejer jag r ute efter.

Till Maeglin:
Jag frstr inte varfr du knde dig tvungen att spy galla ver studenttraditioner i den hr trden. Reglerna r inte alls hemliga och hela overalltraditionen sker vldigt ppet, s jag antar att ditt prat om lyckta drrar anspelar p att endast studenter fr vara med p overallsfester och dylikt? Dett r ju sjlvklart, det vore ju inte en studenttradition annars. men inget hindrar dig frn att ha din egen overallfest om du knner dig avundsjuk.
Jag frstr inte heller vad du menar nr du sger att overallerna behvs fr asociala och trkiga mnniskor? De allra flesta festerier och liknande br overall och de r knappast osociala. Overallerna r frknippade med fester och det r vl snarare de som inte anvnder dom som r asociala och missar ngot. Att man vgar bra en ganska ljlig drkt i sociala sammanhang visar vl snarast sjlvfrtroende n social inkompetens?
"Likordningen" du pratar om frstr jag inte heller ditt problem med. Hela iden r att det ska vara en uniform som identifierar dig som en del av en grupp, och strker sammanhrigheten i denna grupp. Ingen hindar dig fr att ge uttryck fr din individualitet inom gruppen genom att modfiera overallen.

Jag undrar uppriktigt vad som har gjort dig s bitter, kan du vara snll att frklara det?

Till Kalsjnikov:
Det vore verkligen synd om det r som du sger och reglerna r borta fr gott. Jag lskar personligen sna hr traditioner och det var drfr jag stllde frgan. Personligen har jag mitt programmrke p vnster brstficka, vanfr hjrtat, precis som det ska vara.
Citera
2007-01-23, 19:47
Medlem
Krsus Sorks avatar
Som jag frsttt det ska overallsdelar enligt traditionen endast bytas med folk du haft intimt umgnge med, men det r halvaccepterat att byta med en riktigt nra vn ocks.
Den del av overallen som bytes ska spegla er relation, en unik del eller en del som r jobbig att sy fast vittnar om en djupare relation.
Det r iaf vad jag fick hra, det hr gller linkping.
Citera
2007-01-23, 20:12
Medlem
Varfr r det bara overaller p tekniska program? r det s att ingenjrsgrabbarna har lite svrt med normala fretelser? I mina gon r overall ungefr lika coolt som warhammers och svettlukt.

Citerar en svensk rockstjrna: "Jag vet inte hur mnga ntter jag drmt om att jag ligger utanfr KTH och mepprar ner overaller"
Citera
2007-01-23, 20:34
Medlem
Krsus Sorks avatar
Nu r det inte enbart p tekniska program, men det r frekvent frekommande dr.

Det har att gra med att tekniska utbildningar har gamla anor och "back in the day" s hade man frack nr man festade (en frack man var mindre rdd om).
D frack r dyrt och inte sdr jttetligt har det i de allra flesta program ersatts med en overall. Det handlar helt enkelt om en modernisering av en gammal dresscode...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in