• 1
  • 2
2007-01-22, 18:23
Medlem
tetZIXs avatar
Ja, just det. Vad är egentligen en "limpa", dvs. en brödlimpa.

Sambon hävdar att det är ett bröd som är "lite degigt, med hårt yta, med sirap". Själv hävdar jag att det är frågan om ett bröd, vilket är format som en limpa - i stil med engelskans "loaf".

Dvs. en vanlig, jävla limpa - skit samma om det är sirap eller såsom Epicurious.com hävdar: det ska innehålla anis. Någon annan skitsajt hävdar dessutom att vi svenskar har "molasses" (melass) i vårt "limp bread". Javisst.

Detta håller på att utveckla sig till en fullskalig relationskris och vare sig Google eller något uppslagsverk verkar ge något vettigt svar. Hjälp, bitte.

OBS. Detta är ej en gimmickpost. Vi är seriöst intresserade av ett svar.
Citera
2007-01-22, 18:35
Medlem
irrblosss avatar
För mig är en limpa något som har samtliga följande egenskaper:
*limpformad
*har en söt smak
*på gränsen till degigt
*har ett segt skinn istället för en krispig skorpa

För övrigt hatar jag limpor.
Citera
2007-01-22, 18:43
Medlem
viktorpandas avatar
Jag lägger min röst på ett bröd med "limpform".

Förövrigt så används ju ordet för en limpa cigaretter också, pga formen.
Citera
2007-01-22, 20:31
Medlem
WaRs avatar
Vilket jävla bröd som helst som är limpformat är ju en limpa...

"Limpa" är ett jävligt fult ord, btw.
Citera
2007-01-22, 23:23
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Vilket jävla bröd som helst som är limpformat är ju en limpa...
Det är ju det jag säger, men hon säger bara "bullshit" och "franskt lantbröd är fan inte en limpa". Även om hon påstår sig förstå denna ståndpunkt - den kanske kan ses som "limpformad". Men, likväl, inte en limpa.

Alltså tycker hon att limpa är en separat brödsort. Jag hävdar att alla brödsorter som är limpformade är limpor!

Citat:
Ursprungligen postat av WaR
"Limpa" är ett jävligt fult ord, btw.
Llllimpa. "Kanske ett av de fulaste i hela svenska språket".

Tyvärr verkar det dock inte som om någon här kan citera en definitiv auktoritet i detta ämne och därmed får väl denna tråd sjunka till botten. Och vi tar konflikten med oss i graven.
Citera
2007-01-22, 23:41
Medlem
Nån hjälp?

http://www.websters-online-dictionar...efinition/loaf
Citera
2007-01-23, 00:09
Medlem
knoxahs avatar
En stor degklump!
Citera
2007-01-23, 13:06
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Det är ju det jag säger, men hon säger bara "bullshit" och "franskt lantbröd är fan inte en limpa". Även om hon påstår sig förstå denna ståndpunkt - den kanske kan ses som "limpformad". Men, likväl, inte en limpa.

Alltså tycker hon att limpa är en separat brödsort. Jag hävdar att alla brödsorter som är limpformade är limpor!

Hmmm jag är nog benägen att hålla med din flickvän. För mig är en limpa ett specifikt bröd. Någon beskrev det tidigare som ett bröd med seg "skorpa", degigt och lite söt. Det håller jag med om.
Detta är en limpa för mig: http://www.classofoods.com/fotos/F%20limpa.jpg
Citera
2007-01-23, 13:19
Medlem
Tignanellos avatar
Jag måste nog hålla med din sambo. En limpa är ett mörkt bröd, oftast gjort på sirap.
Det finns många olika typer av limpor, t.ex. Gotlandslimpa, Kryddlimpa, Grillimpa osv. Alla de är mörka och gjorda på sirap, och med en hård yta.
Citera
2007-01-23, 21:37
Medlem
Razumikhins avatar
Enligt SAOB (www.saob.se):

"BETYDELSE: mjukt bröd, vanl. av råg, ofta kryddat l. syrat, i form av en tjock o. rund l. avlångt rundad bulle; äv. ss. äm"

Enligt NE:s ordbok (finns på webben för medlemmar, www.ne.se):

"större, avlångt, rundat stycke matbröd"

Jag använder det som NE:s ordbok, d.v.s. att det bara handlar om formen och inte säger något om vad det är för sorts bröd. När ordet "limpa" kom in i SAOB vet jag inte, men det var rätt länge sedan! Dessutom står det ju inte att man inte kan kalla alla bröd av den formen för limpa; det står ju bara att det "vanligen" innehåller råg, osv. SAOL har jag inte kollat. En limpa med sirap (typ Skogaholmslimpa) har jag alltid kallat sötlimpa.
Citera
2007-01-23, 22:39
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razumikhin
Jag använder det som NE:s ordbok, d.v.s. att det bara handlar om formen och inte säger något om vad det är för sorts bröd. När ordet "limpa" kom in i SAOB vet jag inte, men det var rätt länge sedan! Dessutom står det ju inte att man inte kan kalla alla bröd av den formen för limpa; det står ju bara att det "vanligen" innehåller råg, osv. SAOL har jag inte kollat. En limpa med sirap (typ Skogaholmslimpa) har jag alltid kallat sötlimpa.
Fast om limpa bara skall hanfora sig till formen sa far jag problem med ordet "limpmacka" som i min varld ror sig om just sant dar degigt sirapsbrod.
Citera
2007-01-24, 11:05
Moderator
Evil Eds avatar
Limpa säger man ju om en avlång sadel på en mopped också.

Sötlimpa är ju den vanliga Skogaholmslimpan benämnd som, därför är väl ordet limpa inte bestämd som sött eller smak av sirap.

Limpa är ju formen, men om någon frågar om man vill ha en limpmacka så låter det ju som om man ska få en smörgås av Skogaholmslimpa typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in