• 1
  • 2
2007-01-22, 18:17
Medlem
Tjenna, jag har tänkt o köpa en hårddisk, S-ATA

jag har tänkt mej en saegate Barracuda 320GB http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320709
är detta en bra hårddisk? finns de bättre till samma pris?

sen så e de så att jag har ingen praktisk erfarenhet av att pilla med datorer så jag är inte säker på hur man gör när man sätter i den

men jag har kollat i min burk o jag har fattat de som att man kommer få en
S-ATA kabel till disken o så kopplar man in den på moderkortet bredvid den andra S-ATA kabeln.
sen kopplar man i sladden från nätagget o sen e de bara att starta datorn igen så hittar datorn den o så e de barar att lägga filer där???

Är de så man gör lr är de nåt jag inte har tänkt på?
Citera
2007-01-22, 18:21
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Tjenna, jag har tänkt o köpa en hårddisk, S-ATA

jag har tänkt mej en saegate Barracuda 320GB http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320709
är detta en bra hårddisk? finns de bättre till samma pris?

sen så e de så att jag har ingen praktisk erfarenhet av att pilla med datorer så jag är inte säker på hur man gör när man sätter i den

men jag har kollat i min burk o jag har fattat de som att man kommer få en
S-ATA kabel till disken o så kopplar man in den på moderkortet bredvid den andra S-ATA kabeln.
sen kopplar man i sladden från nätagget o sen e de bara att starta datorn igen så hittar datorn den o så e de barar att lägga filer där???

Är de så man gör lr är de nåt jag inte har tänkt på?

Bra disk, har fem sådana själv. Och ja, som du skriver, det är bara att göra så. Dock ska du formatera disken först. Högerklicka Den här datorn > Hantera > Diskhantering > Högerklicka på disken och välj Formatera.
Citera
2007-01-22, 18:25
Medlem
okej men då är de väl bara att slå till när nästa studiebidrag kommer

Sen kom jag på en annan sak, nån sa nåt om att man kopplar diskar som Slave och master som med optiska enheter, är de så?

Edit: får man med en S-ATA kabel?
Edit2: vad e skillnaden på 2,5 o 3,5 diskar, vart använder man de olika?
Citera
2007-01-22, 18:30
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
okej men då är de väl bara att slå till när nästa studiebidrag kommer

Sen kom jag på en annan sak, nån sa nåt om att man kopplar diskar som Slave och master som med optiska enheter, är de så?

Edit: får man med en S-ATA kabel?
Edit2: vad e skillnaden på 2,5 o 3,5 diskar, vart använder man de olika?

IDE ska sättas som master/slave, inget sådant med S-ATA.

Nej, du får inte med kablage, inte heller skruv.

2.5" används i maskiner med lite utrymme, till exempel laptop eller Micro ATX.
Citera
2007-01-22, 18:32
Medlem
oj då, jag har ju micro-ATX moderkort
Hur vet jag om jag kan använda 3,5 ?
Citera
2007-01-22, 18:48
Medlem
här är en bild på min dator får en 3.5 disk plats?
http://i93.photobucket.com/albums/l6...0/HPIM0226.jpg
Citera
2007-01-22, 19:00
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
här är en bild på min dator får en 3.5 disk plats?
http://i93.photobucket.com/albums/l6...0/HPIM0226.jpg

Ser i och för sig ut som att det är en 3.5" där. Kolla närmare på den, är den lika stor som "en vanlig" hårddisk, eller är den mindre?
Citera
2007-01-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Ser i och för sig ut som att det är en 3.5" där. Kolla närmare på den, är den lika stor som "en vanlig" hårddisk, eller är den mindre?
du menar den som sitter i? asså jag vet inte, har inte sett så många hårddiskar:P
men den är ~2.5 cm tjock iaf

men den där dockan är uppe, e den ens till för hårddiskar? lr e den bara till floppy? kommer det passa?

fan man ska inte köpa märkesdatorer, då blir det bara massa special skit
Citera
2007-01-22, 19:19
Medlem
majken_60s avatar
satsa på en Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM dom har ett erbjudande på den den här veckan för 995:- är grymt sugen själv
Citera
2007-01-22, 20:36
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
du menar den som sitter i? asså jag vet inte, har inte sett så många hårddiskar:P
men den är ~2.5 cm tjock iaf

men den där dockan är uppe, e den ens till för hårddiskar? lr e den bara till floppy? kommer det passa?

fan man ska inte köpa märkesdatorer, då blir det bara massa special skit

Har inget med tjockleken att göra, utan storleken på skivorna som datan lagras på. 1" = 1tum = 2.56cm. Du har en ledig plats ovanför din ROM-enhet, 5.25". Köper du skenor kan du sätta den där, finns specialskenor till hårddiskar. Utrymmet för floppy kan du också få plats med en vanlig 3.5"-disk, antagligen två om du inte har något där redan.

Och jag är rätt säker på att det är en 3.5" du har nu, den som sitter specialmonterad på sidan där.
Citera
2007-01-22, 20:40
Medlem
Citat:
Har inget med tjockleken att göra, utan storleken på skivorna som datan lagras på. 1" = 1tum = 2.56cm. Du har en ledig plats ovanför din ROM-enhet, 5.25". Köper du skenor kan du sätta den där, finns specialskenor till hårddiskar. Utrymmet för floppy kan du också få plats med en vanlig 3.5"-disk, antagligen två om du inte har något där redan.

Och jag är rätt säker på att det är en 3.5" du har nu, den som sitter specialmonterad på sidan där.
okej men de låter smidigast att sätta den i Diskettplatsen.
Citera
2007-01-23, 16:33
Medlem
Citat:
Bra disk, har fem sådana själv. Och ja, som du skriver, det är bara att göra så. Dock ska du formatera disken först. Högerklicka Den här datorn > Hantera > Diskhantering > Högerklicka på disken och välj Formatera.
Kollade på det där med att formatera, hittar inte så som du skriver men kan högerklicka på en hårddisk o välja "formatera" är de de du menar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in