2025-07-25, 20:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag vet inte om du har missat vad NT hävdar om Jesus och ambitionsnivån för vad författarna beskriver att han hade för mänskligheten? Givetvis behöver budskapet bevaras och spridas för att tjänstgöra till den ambitionen. Syftet med evangelierna är inte att dokumentera att en vanlig predikant vid namn Jesus har existerat.
Låter som att du exakt beskriver det jag menade med agenda. Alltså att dom har en anledning att blåsa upp det hela, oavsett sanningshalt bakom.
Du är väl medveten om att det talar för min åsikt? Men det är ju trevligt att du håller med om att det finns ytterligare anledning att misstro det som skrivs om Jesus.

Citat:
Man kan inte skriva ens en sats med mening i utan någon form av agenda. Man kan inte ens fokusera medvetandet på ett objekt utan att ge objektet ett värde utifrån ens rådande interna historieskrivning.
Jag trodde det var självklart att jag menade nått mer än bara "anledning att skriva". Religionerna har en övergripande agenda som enskilda skribenter normalt sett inte har.

Du kan återigen titta på Spindelmannen. Marvel har agendan att sälja sin produkt, precis som religionerna. Dom enskilda skribenterna som beskriver Ulf Kristersson har inte den gemensamma agendan.
Citera
2025-07-26, 00:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...
Jag är inte så skriftnära troende. Mitt gebit är mer psykedelieceremonier. Gillar som Jordan Peterson inte så mycket att uttala mig om saker som är bortom mitt förstånd, däribland reinkarnation. Men jag har välsignats av ett möte med Jesus där han gav mig en kram och tummen upp en gång och jag har en pågående relation, liksom min mest uppriktiga bön till honom.

Jordan Peterson är väl en storsvamlare?

Jag har också träffat Jesus: konstaterade att han var orakad, och då stack han.

Kanske kommer han tillbaka en dag när han har rakat sig?
Citera
2025-07-26, 05:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jordan Peterson är väl en storsvamlare?

Jag har också träffat Jesus: konstaterade att han var orakad, och då stack han.

Kanske kommer han tillbaka en dag när han har rakat sig?
Han insåg kanske att han kommit fel snarare?

Det sanna beviset för Jesus existens och ursprung är att människor sprider det evangeliebudskap de inte vill höra eller leva efter -- men bara inpaketerat och aldrig uppenbarat.
Citera
2025-07-26, 18:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han insåg kanske att han kommit fel snarare?

Det sanna beviset för Jesus existens och ursprung är att människor sprider det evangeliebudskap de inte vill höra eller leva efter -- men bara inpaketerat och aldrig uppenbarat.

Men man behöver inte kristendom för att ha etiska regler. Vi är sociala varelser, och omtanke om nästan är inget som Jesus har monopol på.
Citera
2025-07-26, 18:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men man behöver inte kristendom för att ha etiska regler. Vi är sociala varelser, och omtanke om nästan är inget som Jesus har monopol på.
Nej, vänlighet och hjälpsamhet räcker längre än inbillning och högmod. Jesus berättar om Guds vilja och om vår framtid och gör inte anspråk på att vara den förste som uttalat en sanning.

Att förneka hans budskap däremot får konsekvenser.
Citera
2025-07-26, 18:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej, vänlighet och hjälpsamhet räcker längre än inbillning och högmod. Jesus berättar om Guds vilja och om vår framtid och gör inte anspråk på att vara den förste som uttalat en sanning.

Att förneka hans budskap däremot får konsekvenser.

Finns ingen som gör det.

Ateister har inga problem med de bra budskap som finns i religiösa texter.
Citera
2025-07-26, 18:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Finns ingen som gör det.

Ateister har inga problem med de bra budskap som finns i religiösa texter.
Jo det finns de som hatar budskapet därför det är ett "bra budskap". Det finns världar av hat mot allt som är gott och rätt.
Citera
2025-07-26, 19:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jo det finns de som hatar budskapet därför det är ett "bra budskap". Det finns världar av hat mot allt som är gott och rätt.

Ja, men "det finns de" är försvinnande få.

Och kristna hatar ju också, fast inte alla alltid förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in