Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Jag vet inte om du har missat vad NT hävdar om Jesus och ambitionsnivån för vad författarna beskriver att han hade för mänskligheten? Givetvis behöver budskapet bevaras och spridas för att tjänstgöra till den ambitionen. Syftet med evangelierna är inte att dokumentera att en vanlig predikant vid namn Jesus har existerat.
Låter som att du exakt beskriver det jag menade med agenda. Alltså att dom har en anledning att blåsa upp det hela, oavsett sanningshalt bakom.
Du är väl medveten om att det talar för min åsikt? Men det är ju trevligt att du håller med om att det finns ytterligare anledning att misstro det som skrivs om Jesus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Man kan inte skriva ens en sats med mening i utan någon form av agenda. Man kan inte ens fokusera medvetandet på ett objekt utan att ge objektet ett värde utifrån ens rådande interna historieskrivning.
Jag trodde det var självklart att jag menade nått mer än bara "anledning att skriva". Religionerna har en övergripande agenda som enskilda skribenter normalt sett inte har.
Du kan återigen titta på Spindelmannen. Marvel har agendan att sälja sin produkt, precis som religionerna. Dom enskilda skribenterna som beskriver Ulf Kristersson har inte den gemensamma agendan.