Citat:
Nej det är omöjligt för oss att belägga någonting i historien med särskilt mycket visshet. Även om vi utesluter spektakulära scenarier som att utomjordiska civilisationer som ligger hundratals miljoner år före oss i utvecklandet av generell AI har varit här med allt från superintelligenta nano till megarobotar och manipulerat historiska bevis för att maximera intäkterna från deras kassakor till dokusåpor som sänds över deras civilisation så finns det gott om andra motiv och anledningar till att vi drar felaktiga slutsatser.
...
Användaren AskMeAboutJesus menade att evangelierna alltså är starka nog för att belägga även mirakel med hjälp av faktumet att evangelierna inte alltid porträtterar lärjungarna positivt. För mig räcker detta alltså inte. En rimlig fråga vore då vad som skulle räcka för undertecknad. Eftersom mirakel är så pass främmande för min världsbild vet jag inte som mycket annat än att jag själv bevittnar det skulle kunna övertyga mig. Även om självaste Tukydides, Xenofon, Polybios och Tacitus (fyra stycken "storheter" i antik historisk litteratur) var författarna till de fyra evangelierna skulle jag nog inte acceptera beskrivnigar av mirakel som sanna.
Användaren AskMeAboutJesus menade att evangelierna alltså är starka nog för att belägga även mirakel med hjälp av faktumet att evangelierna inte alltid porträtterar lärjungarna positivt. För mig räcker detta alltså inte. En rimlig fråga vore då vad som skulle räcka för undertecknad. Eftersom mirakel är så pass främmande för min världsbild vet jag inte som mycket annat än att jag själv bevittnar det skulle kunna övertyga mig. Även om självaste Tukydides, Xenofon, Polybios och Tacitus (fyra stycken "storheter" i antik historisk litteratur) var författarna till de fyra evangelierna skulle jag nog inte acceptera beskrivnigar av mirakel som sanna.
Så även med argumentet om pinsamheter som styrkande mirakler. Jag fungerar på liknande sätt som dig, men jag har upplevt ett personligt och mycket tydligt mirakel. Det påverkar absolut min egen tro på Jesu uppståndelse.
Citat:
Jag gör inte anspråk på att bli en särskilt stor debattör med förankring i Bibeln och övriga relevanta skrifter.
När vi försöker rekonstruera historiska personer så är det viktigt som du säger att försöka ta hänsyn till olika typer av agendor som finns i våra källor. Om jag förstår dig rätt så menar du ovan att de tidiga kristna inte kunde hoppas på makt eller rikedom genom sin tro, och att vi därför bör ha större tilltro till deras positiva beskrivningar av Jesus. Däremot fanns det antagligen makt inom den ännu lilla kristenheten att strida om (och då vill jag, som ovan till användaren AskMeAboutJesus, nämna konflikten som beskrivs i Paulus Galaterbrev 2:11 och framot mellan honom själv och Petrus). Eller skulle du säga att den är irrelevant?
Svårt att hitta så många, om något socialt sammanhang där inte maktspel intar en mycket viktig plats. En del barnsliga lekar kanske? Jesus visar och leder oss dock in på förståelse av nyttan av vägen med villigt självuppoffrande och för det är jag och många med mig honom evigt tacksam.
Det lyser ur texterna från hans lärjungar och tidiga följare fram en vilja till självuppoffring som är kärnan och trumfar i totalen tydligt spåren av egoistiska maktspel.
Citat:
Hagiografi var ett nytt begrepp för mig, tack för det. Att Big bang och tillblivelsen av universum skedde ur kausala slumpmässiga händelseförlopp (där naturlagarna dessutom inte gäller i singulariteten) är för mig minst lika svårt att ta in som hävdandet att Gud, vari personen Jesus är en tredjedel, ligger bakom allt jag ser och hör talas om.
Jag undrar hur du ställer dig till hagiografisk litteratur och personkulter. Om vi talar om det förstnämnda finns alltså en hel genre där författare beskriver diverse helgon, allt som oftast som helt perfekta. Jag är villig att rentav acceptera Platons beskrivning av Sokrates som sådan (där Xenofons beskrivning kanske är något mer realistisk). Även här är det kanske svårt att tala vad för makt författaren kan hoppas få genom sitt verk. Tycker du att vi bör acceptera den medeltida hagiografin överlag som innehållandes sanna beskrivningar av allehanda helgon av det skälet? Om personkulter finns båda antika och moderna sådana; karismatiska ledare lyckas ibland övertyga stora grupper människor om sin egen förträfflighet. Jesus verkar inte ha övertygat någon väldigt stor mängd människor själv. Även hundra år efter Jesu död får kristendomen påstås vara en ganska liten rörelse i romarriket (jämför t ex med Islam som spreds avsevärt mycket snabbare). Den stora mängden långt senare skulle kunna tillskrivas effektiva predikanter, och inte minst kejsar Konstantinus egen konvertering.
Ändå tar jag till mig av det perspektivet och ser en trolighet i sådana resonemang och beskrivningar. Så jag höjer Jesus till högsta höjd och värderar mina möten med honom som det mest värdefulla. Samtidigt upplever jag honom som en vän på samma nivå, som heller inte vill vara ensam. Jag upplever i det sammanhanget protestantismen som felaktig och att upplyftande av andra som förtjänar det som helgon har en viktig roll och betydelse i samhället. Det sterila protestantiska fokuset på Jesus endast har i mitt tycke redan visat frukten av den mest sekulära andan på planeten.
Särskilt utelämnandet av Maria, Jungfru Modern, vars känslo och andliga genomlevelse av sin enda, så kärleksfulla och ärevördiga sons lidande och död på korset är så genomgripande att jag baxnar ser jag som ett mycket allvarligt misstag. En konsekvens av bristen på en kvinnlig helig förebild att vända sig till är att separatistisk feminism vuxit sig så stark istället.
Vid år 130, hundra år ca efter korset så är det som vanligt svårt att bedöma hur många som bekände sig som kristna. De rådande bedömningarna är i storleksordningen 30'000. Av dessa spretar även siffrorna om antalet martyrer tämligen brett. Kanske kan det rört sig om uppåt fem hundra. Där skulle man kunna jämföra med Sveriges befolkning och antalet mord i den gängkriminella miljön och dess inverkan på rädslor och beteenden i samhället. Hyfsat många tiopotensers skillnad och detaljerna kring verkliga och upplevda hot och dess påverkan kan vi inte förstå särskilt väl.
Islam och Muhammed är så olikt så det är en dålig jämförelse. Bättre att se det som en absolut motpol. Hundra år efter Muhammed ville fortfarande uppenbarligen ingen minnas honom.
Citat:
Jag har inte kunskap att ge mig in i debatt om detta, men även jag brottas en del med Paulus och hans budskap.
Angående Paulus och hans makt; jag vet inte om jag rakt av vill påstå att han gav upp någon större mängd makt. Att han hade någon typ av makt inom den tidiga kristendomen tycker jag hans brev antyder.
En anekdot i sammanhanget som du kanske inte känner till är att i den muslimska världen där Bibeln inte tillåtits kan frågan komma om Bibeln innehåller något evangelium förutom Barnabus. Prof Gabriel Said Reynolds vittnar om det. Anledningen är att Bibeln beskriver en tvist och separation mellan Paulus och Barnabus som passar in i den muslimska världens motiv att framställa Paulus som den stora korrumperaren av Allahs bok Injil som Koranen hävdar gavs till Jesus.
Citat:
Återigen så är Jesus alltså den förmoderna person med mest bevarad skriftlig dokumentation. Jag tror att det beror på att han var och är den som Bibeln utger honom för att vara. Du och många i tråden verkar tro att det istället rör sig om världshistoriens mest framgångsrika manipulation och konspiration?
För en mer historisk rekonstruktion av Jesus är det fullt rimligt att han vara analfabet, med arameiska som första och kanske enda språk (man kan kanske spekulera i om han kunde några ord på grekiska). Detsamma får påstås för lärjungarna. Så av det skälet skulle jag inte förvänta mig någon text av författad av Jesus själv.
Angående mängden människor som har älskat Jesus genom historien så är det såklart sant att det antagligen rör sig om ganska många människor. Jag tycker dock det är en berättigad fråga om hur mycket det beror på Jesus själv, och hur mycket det berodde på effektiv missionering av kyrkan.
Angående mängden människor som har älskat Jesus genom historien så är det såklart sant att det antagligen rör sig om ganska många människor. Jag tycker dock det är en berättigad fråga om hur mycket det beror på Jesus själv, och hur mycket det berodde på effektiv missionering av kyrkan.