2020-01-20, 18:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Mynt bedöms efter hur lite de varit i cirkulation alltså ju mindre slitage desto högre värde, samt hur stor upplagan var det specifika året.

En krona från 1947 är oftast värt just 1 krona eftersom de flesta varit i cirkulation och är ordentligt använda.

Jag skulle inte ta en traderaauktion som något riktmärke för vad mynt kan vara värda.

Silvervärdet i en enkrona från 1947 är flera gånger högre än en krona, du uttalar dig om något du har noll koll på! Påpekar gärna detta trots att det gått flera år!
Citera
2020-01-20, 18:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiff
Hallå alla!

Jag återupplivar med en fråga!

Fick ärva ett antal mynt för ett par år sedan och har då ett speciellt mynt som man läser på nätet kan gå för £1000 till £15.000 och det är ju lite intressant.. men sen finns samma mynt för £1 på EBAY (har dock läst att vissa är fejk?)

Detta gäller ett 2 NEW PENCE i brons/koppar från 1971 i bra skick.

Någon som vet något eller som kan säga vad man borde göra - ska man leta upp någon mynt-samlar-butik eller köra en chansning o lägga upp på ebay dirr?

Tacksam för svar!

Skål!

Börja med att visa det för minst tre olika mynthandlare i Sverige, bekräftar de ett hyggligt värde så överväg en resa till England och kontakta en mynthandlare där som kan auktionera ut myntet åt dig.
Citera
2020-04-17, 13:33
Medlem
Skäggbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Börja med att visa det för minst tre olika mynthandlare i Sverige, bekräftar de ett hyggligt värde så överväg en resa till England och kontakta en mynthandlare där som kan auktionera ut myntet åt dig.

Uppskattar svaret! Tack.
Citera
2020-04-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiff
Hallå alla!

Jag återupplivar med en fråga!

Fick ärva ett antal mynt för ett par år sedan och har då ett speciellt mynt som man läser på nätet kan gå för £1000 till £15.000 och det är ju lite intressant.. men sen finns samma mynt för £1 på EBAY (har dock läst att vissa är fejk?)

Detta gäller ett 2 NEW PENCE i brons/koppar från 1971 i bra skick.

Någon som vet något eller som kan säga vad man borde göra - ska man leta upp någon mynt-samlar-butik eller köra en chansning o lägga upp på ebay dirr?

Tacksam för svar!

Skål!
https://www.tradera.com/item/341703/...zabeth-ii-1971
Citera
2020-04-17, 19:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Är det från 1971 så ska det vara av "silver" för att vara värdefullt, cirka 35 pund.

Rariteterna är 2 pence mynten från 1983 som det av misstag stod "New Pence" på två år efter att man gått över till att skriva bara Pence. Där talar vi 1000 pund!

"All 2p coins struck between 1971 and 1981 had the words "new pence" on the reverse side of the coin, according to the Royal Mint.

After that, the wording was changed to "two pence".

But in 1983, a small number of coins were mistakenly struck with the words "new pence" again.

It's made these coins extremely valuable for collectors."

TS mynt verkar inte ha något större värde tyvär!
Citera
2020-07-05, 12:17
Bannlyst
vad kan ett gammalt bronsmynt 5öre från 1915 vara värt ?

någon som har någon aning , mvh
Citera
2020-07-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
vad kan ett gammalt bronsmynt 5öre från 1915 vara värt ?

någon som har någon aning , mvh

Brons ar det garanterat inte. Jarn mojligtvis koppar.

Ska jag gissa att det inte ar i ocirkulerat nyskick sa blir svaret en eller nagra tior som max
Citera
2020-07-06, 06:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Brons ar det garanterat inte. Jarn mojligtvis koppar.

Ska jag gissa att det inte ar i ocirkulerat nyskick sa blir svaret en eller nagra tior som max

googlade fram att det va brons , men ser ut som koppar , men hårt som fan
är ett använt mynt jag hittat ute i skogen efter en gammal banvall , tog hem och försiktigt putsade upp och det kom fram ett mynt jag aldrig sett förut

väldigt vackert mynt dock fast det är använt , värdet va jag bara nyfiken på innan jag borrar ett litet hål i det och gör det till smycke

är ju ett 105 år gammalt mynt , rätt frånt ändå
Citera
2020-07-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nipson
Vad tror ni ett mynt från 1947 är värt? En 1-krona.
Den är värd ca 20-40 kr . Alla mynt är silver fram till ca 1960. Jag fick för en bunt med 5 öre , 25 öre , 1 kronor , 1460 kr av en mynt handlare
Citera
2020-07-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
googlade fram att det va brons , men ser ut som koppar , men hårt som fan
är ett använt mynt jag hittat ute i skogen efter en gammal banvall , tog hem och försiktigt putsade upp och det kom fram ett mynt jag aldrig sett förut

väldigt vackert mynt dock fast det är använt , värdet va jag bara nyfiken på innan jag borrar ett litet hål i det och gör det till smycke

är ju ett 105 år gammalt mynt , rätt frånt ändå

Har du putsat myntet ar det mer eller mindre vardelost.
Putsa aldrig ett gammalt mynt.

OT 105ar ar inte gammalt vad galler mynt. 1050ar ar gransfall
Citera
2020-07-07, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Har du putsat myntet ar det mer eller mindre vardelost.
Putsa aldrig ett gammalt mynt.

OT 105ar ar inte gammalt vad galler mynt. 1050ar ar gransfall

myntet va helt svart när jag hittade det , viste inte ens att det va ett mynt då , sparade det på grund av tyngden ,

sedan när jag putsade med husolspapper och tandkräm så dök ett mynt jag aldrig sett förut upp 105 år och väldigt vackert , det duger för mej !!

det får bli ett smycke på halskedja och ett minne
Citera
2023-01-25, 23:16
Medlem
yz44s avatar
Har fem slitna dollarmynt som jag funderar på om de kan vara värda något.
En av vardera från 1977, 1888, 1865, 1804 samt 1795 (bild).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in