Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-28, 08:37
  #217
Medlem
borrizs avatar
Det sista du bör göra är att försöka rensa/putsa upp mynten, det betalar alltid bättre att låta mynten vara i sitt originalskick.
Har du letat efter någon klubb för myntsamlare (numismatiker vill de visst kalla sig själva) i din trakt?
Tror att du får bättre råd av några kunniga seriösa entusiaster, än av en myntsamlare som bara räknar hur han kan tjäna bäst på dig.
__________________
Senast redigerad av borriz 2013-02-28 kl. 08:42.
Citera
2013-06-25, 13:07
  #218
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med detta mynt?

https://www.flashback.org/t2168152
Citera
2016-12-25, 10:14
  #219
Medlem
vet någon hur mycket en krona från 1905 är värd
Citera
2016-12-25, 10:16
  #220
Medlem
vet någon plz!
Citera
2016-12-25, 12:26
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nachoi
vet någon hur mycket en krona från 1905 är värd
Jag skulle gissa 0-10 kronor. Intresset för mynt och frimärkssamlingar har minskat sedan 1960-80 talet. Det är nog mest gamla gubbar som fortfarande samlar med minimal föryngring. Det leder sakta men säkert till att priset rasar. Om det inte är något speciellt med myntet skulle jag säga att det inte är värt arbetet med att sälja det. Dessutom är gamla mynt inte giltiga betalningsmedel så det går inte ens att köpa glass för dem. (Många mynt blir ogiltiga 2017-06-30)
Citera
2016-12-27, 00:37
  #222
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nachoi
vet någon hur mycket en krona från 1905 är värd

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag skulle gissa 0-10 kronor. Intresset för mynt och frimärkssamlingar har minskat sedan 1960-80 talet. Det är nog mest gamla gubbar som fortfarande samlar med minimal föryngring. Det leder sakta men säkert till att priset rasar. Om det inte är något speciellt med myntet skulle jag säga att det inte är värt arbetet med att sälja det. Dessutom är gamla mynt inte giltiga betalningsmedel så det går inte ens att köpa glass för dem. (Många mynt blir ogiltiga 2017-06-30)

Silvervardet (skrotvardet) ar ca 20 kr, eventuellt samlarvarde beror helt pa skicket. Ett tips ar att ga in pa Tradera och titta pa salda auktioner av 1 kr fran 1905 och valja den som verkar mest lik myntet i fraga.
Citera
2016-12-27, 01:14
  #223
Medlem
Metallen i myntet är kanske värt närmare 30 kr men det betyder inte att mynthandlaren betalar så mycket då han självklart behöver gå med vinst på varje affär. Lokalkostnader, lön osv. Det är nog så att TS kan få 0-20 kr för myntet men det är fortfarande inte lönt att offra tiden för ett enstaka mynt. Bussbiljetten till stan är dyrare än vad handlaren betalar om det inte är något speciellt mynt.
Citera
2019-01-13, 14:30
  #224
Medlem
Skäggbiffs avatar
Hallå alla!

Jag återupplivar med en fråga!

Fick ärva ett antal mynt för ett par år sedan och har då ett speciellt mynt som man läser på nätet kan gå för £1000 till £15.000 och det är ju lite intressant.. men sen finns samma mynt för £1 på EBAY (har dock läst att vissa är fejk?)

Detta gäller ett 2 NEW PENCE i brons/koppar från 1971 i bra skick.

Någon som vet något eller som kan säga vad man borde göra - ska man leta upp någon mynt-samlar-butik eller köra en chansning o lägga upp på ebay dirr?

Tacksam för svar!

Skål!
Citera
2019-01-13, 15:32
  #225
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiff
Hallå alla!

Jag återupplivar med en fråga!

Fick ärva ett antal mynt för ett par år sedan och har då ett speciellt mynt som man läser på nätet kan gå för £1000 till £15.000 och det är ju lite intressant.. men sen finns samma mynt för £1 på EBAY (har dock läst att vissa är fejk?)

Detta gäller ett 2 NEW PENCE i brons/koppar från 1971 i bra skick.

Någon som vet något eller som kan säga vad man borde göra - ska man leta upp någon mynt-samlar-butik eller köra en chansning o lägga upp på ebay dirr?

Tacksam för svar!

Skål!

Alla 2 pence mynt från 1971 till 1981 är märkta med ”new pence”, de som är värda något är 1983 som felmärkts. Sedan att någon stackare betalar överpriser på EBay må vara hänt. Så bara för att någon skriver rare New pence 1971 så skulle jag kolla upp detta då jag personligen anser att de försöker lura individer. Det har väl inte förklarat vad som är rare med 1971 förutom att det står new pence på myntet, dvs ett mycket vanligt mynt.

Enligt numinista

https://en.numista.com/catalogue/pieces664.html

Från Royal mint själva

https://www.royalmint.com/help/coina...ew-pence-coin/
Citera
2019-01-14, 12:45
  #226
Medlem
Skäggbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Alla 2 pence mynt från 1971 till 1981 är märkta med ”new pence”, de som är värda något är 1983 som felmärkts. Sedan att någon stackare betalar överpriser på EBay må vara hänt. Så bara för att någon skriver rare New pence 1971 så skulle jag kolla upp detta då jag personligen anser att de försöker lura individer. Det har väl inte förklarat vad som är rare med 1971 förutom att det står new pence på myntet, dvs ett mycket vanligt mynt.

Enligt numinista

https://en.numista.com/catalogue/pieces664.html

Från Royal mint själva

https://www.royalmint.com/help/coina...ew-pence-coin/

Tack för att du tog dig tid. Uppskattas!
Citera
2019-02-19, 12:41
  #227
Medlem
luckylucazs avatar
Jag har en ganska stor myntsamling, blandat gamla svenska mynt av varierande kvalitet, många kilo utländska mynt som man samlat på sig när man rest (sannolikt nästan värdelösa), en större mängd minnesmynt, årsset, etc. Skulle uppskatta värdet på allt till ca 50 - 100 000 kr enligt "Myntboken". Jag vill nu sälja allt, och undrar hur jag bör gå tillväga för högsta pris?

Jag gick förbi en mynthandlare med ett par av mynten för att be om värdering, men blev bryskt avsnäst med "jag har inte tid att värdera dina mynt gratis".

- Är det bäst att lämna allt till en (annan) mynthandlare? Kan man lita på att de är ärliga och inte värderar alldeles för lågt? Har någon en idé om hur de tar betalt? (per mynt? eller procent av värdet?)
- Lägga upp allt på Tradera? Känns som oerhört mycket jobb, är det värt det?
- Andra idéer?
Citera
2020-01-19, 15:10
  #228
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag har en ganska stor myntsamling, blandat gamla svenska mynt av varierande kvalitet, många kilo utländska mynt som man samlat på sig när man rest (sannolikt nästan värdelösa), en större mängd minnesmynt, årsset, etc. Skulle uppskatta värdet på allt till ca 50 - 100 000 kr enligt "Myntboken". Jag vill nu sälja allt, och undrar hur jag bör gå tillväga för högsta pris?

Jag gick förbi en mynthandlare med ett par av mynten för att be om värdering, men blev bryskt avsnäst med "jag har inte tid att värdera dina mynt gratis".

- Är det bäst att lämna allt till en (annan) mynthandlare? Kan man lita på att de är ärliga och inte värderar alldeles för lågt? Har någon en idé om hur de tar betalt? (per mynt? eller procent av värdet?)
- Lägga upp allt på Tradera? Känns som oerhört mycket jobb, är det värt det?
- Andra idéer?

Kanske an auktionsfirma kan hjälpa dig? De borde veta på ett ungefär vad du kan förvänta dig att få för mynten.

I alla fall om du är intresserad av att sälja dina mynt hos dem (de mynt som bara ger några kronor kanske de inte är så intresserade av dock, men de kan du ju sälja på tradera).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback